Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Åsa Domeij skriver om matens roll för klimatet

http://www.klimatsmart.se/images/news/asadomeij179x203.jpg

I klimatdebatten är matens betydelse ofta uppmärksammad. Det kanske inte är någon slump att det är så många matföretag som är med i Hagainitiativet? Diskussionen om mat och klimat handlar om tre olika delar; omsorg om maten, matvanor och hur maten produceras. I det här inlägget vill jag lyfta fram några intressanta initiativ som företag inom livsmedelssektorn genomfört inom de tre områdena. Omsorgen om maten handlar om att inte slänga mat som går att äta. Många har så god ekonomi att man inte tycker det spelar någon roll om man slänger mat. Det är ändå så enkelt att köpa ny mat. Samtidigt upplevs fattigdomen som mer påtaglig än tidigare. Både miljömedvetandet och den fattigdom som finns, gör att det idag finns ett intresse att minska matsvinnet vilket gör det hoppfullt att lyckas. Attityder är på väg att förändras. Kanske är det dags för kampanjen ”Matsvinnsfria veckan” en gång om året? Företaget Scandinavian Organics, som vann priset ”Garants ekostjärna” på Ekogalan, gör mat av uttjänta KRAV-höns som tidigare blev avfall. Ett problem med matens klimatpåverkan är att köttkonsumtionen ökat under flera år. Nu finns det tendenser som tyder på att trenden kan ha brutits. I handeln ökade försäljningen av vegetariska alternativ till kött samt baljväxter rejält under förra året. Företaget Goodtrade har med sitt varumärke ”Astrid och aporna” lyckats med att marknadsföra vegetariska produkter på ett attraktivt sätt mot barnfamiljerna. Sojaodling i Latinamerika kan orsaka avverkning av regnskogar som i sin tur innebär både klimatpåverkan och minskad biologisk mångfald. Den mesta sojan konsumeras som djurfoder och inte direkt av människor. Geflemejeris mjölkbönder slutade därför nyligen med att använda soja från Latinamerika i sin mjölkproduktion. Sojan har framförallt ersatts med åkerbönor och raps. Jag tycker att satsningen är extra lovvärd eftersom det ännu inte har funnits ett starkt tryck från konsumenterna, kring detta, i sojafrågan. / Åsa Domeij, miljöchef Axfood

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Åsa Domeij skriver om matens roll för klimatet

2015-03-13
I klimatdebatten är matens betydelse ofta uppmärksammad. Det kanske inte är någon slump att det är så många matföretag som är med i Hagainitiativet?

Diskussionen om mat och klimat handlar om tre olika delar; omsorg om maten, matvanor och hur maten produceras. I det här inlägget vill jag lyfta fram några intressanta initiativ som företag inom livsmedelssektorn genomfört inom de tre områdena.

Omsorgen om maten handlar om att inte slänga mat som går att äta. Många har så god ekonomi att man inte tycker det spelar någon roll om man slänger mat. Det är ändå så enkelt att köpa ny mat. Samtidigt upplevs fattigdomen som mer påtaglig än tidigare. Både miljömedvetandet och den fattigdom som finns, gör att det idag finns ett intresse att minska matsvinnet vilket gör det hoppfullt att lyckas.

Attityder är på väg att förändras. Kanske är det dags för kampanjen ”Matsvinnsfria veckan” en gång om året? Företaget Scandinavian Organics, som vann priset ”Garants ekostjärna” på Ekogalan, gör mat av uttjänta KRAV-höns som tidigare blev avfall.

Ett problem med matens klimatpåverkan är att köttkonsumtionen ökat under flera år. Nu finns det tendenser som tyder på att trenden kan ha brutits. I handeln ökade försäljningen av vegetariska alternativ till kött samt baljväxter rejält under förra året. Företaget Goodtrade har med sitt varumärke ”Astrid och aporna” lyckats med att marknadsföra vegetariska produkter på ett attraktivt sätt mot barnfamiljerna.

Sojaodling i Latinamerika kan orsaka avverkning av regnskogar som i sin tur innebär både klimatpåverkan och minskad biologisk mångfald. Den mesta sojan konsumeras som djurfoder och inte direkt av människor.

Geflemejeris mjölkbönder slutade därför nyligen med att använda soja från Latinamerika i sin mjölkproduktion. Sojan har framförallt ersatts med åkerbönor och raps. Jag tycker att satsningen är extra lovvärd eftersom det ännu inte har funnits ett starkt tryck från konsumenterna, kring detta, i sojafrågan.

/ Åsa Domeij, miljöchef Axfood

Senaste nyheter