Redaktör:
Jens Ljunggren
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
2023-01-02
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
Källa: Lunds Universitet
Senaste nyheter
-
2019-10-20
Välj miljömärkta produkter som skapar miljönyttaGenom oberoende miljömärkningar kan man som konsument göra konkret miljönytta. Det kan vara allt… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dagAllt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2014-03-28
Känner du oro för kemikalier i vardagen?Det senaste har ni säkert märkt av att det pratats mycket om kemikalier. Denna debatt har påverkat… -
2014-03-12
30% rabatt på tvättboll idag den 12 marsRapsodine ger idag 30% rabatt på tvättbollen Green Washing Ball. Passa på att göra en insats för… -
2011-12-14
Tvätt- och textilservice på remissFram till 25 januari finns tillfälle att lämna synpunkter på MSR:s upphandlingskriterier för tvätt-… -
2011-10-06
Klimatsäkert diskandeOrden klimatsäker, klimatneutral, klimatkompenserad dyker upp allt oftare. Det är lite av en… -
2011-03-15
Alvehamn - tvättnötsbaserad ekorengöringNu lanserar Alvehamn Yellow and Blue - en helt ny produktserie i Sverige, med tvättmedel,… -
2011-02-09
P&G underlättar för miljömedvetna kunderFortsätt använda de vardagsprodukter du brukar handla, och gör samtidigt gott för miljön. Det är… -
2010-08-03
Alvehamn säljer ekologiska tvättnötterTvättnötter är ett ekologiskt och ekonomiskt alternativ till framställt tvättmedel, och fungerar…