Redaktör:
Jens Ljunggren
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
2023-01-02
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
Källa: Lunds Universitet
Senaste nyheter
-
2019-10-28
Svensk pappersproduktion av återvunna kläderI dag finns det ingen aktör i världen som i stor skala kan återvinna fiber med ursprung från… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2014-01-23
Pappersboken mår bättre än vad många trorDen senaste tiden har vi bombarderats med information om att e-boken kommer att ta död på den… -
2013-04-05
Vår vardag med papperDen kanadensiska papperstillverkaren Domtar har en kampanjsajt för kommunikation kring hur papper… -
2013-04-04
Konsumenters syn på miljöpåverkanEn ny rapport från Handelshögskolan visar att konsumenter och marknadsförare har olika syn på vad… -
2013-04-04
E-avfall är ett globalt problemGoogle har en kampanj som heter ”Go paperless 2013” där minskad pappersanvändning motiveras med… -
2013-03-27
Debatt om ekosystemtjänster 4 aprilMänniskan är helt beroende av de tjänster som naturen utför åt oss. Tjänster som ger oss rent… -
2012-12-11
Anmäl dig till MiljöbalksdagarnaNär är Miljöbalksdagarna tillbaka! Den stora arenan för dialog och debatt kring miljölagstiftningen… -
2012-11-08
Kommunikation, miljö och hållbarhetJust nu händer det mycket inom områdena miljö, hållbarhet och tryckta medier. Grafisk miljödag 2012… -
2012-10-29
Anmäl dig till konferensen om grön ITNu är det sista chansen att anmäla sig till konferensen Green IT Summit – två dagar om hur du kan…