Redaktör:
Jens Ljunggren
EON och Vattenfall samarbetar för enklare elbilsladdning
2021-06-16
Pär Möller, EON och Susanna Hurtig, Vattenfall
I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinations-laddningspunkter redan i sommar.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Källa: EON
Foto: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Senaste nyheter
-
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-30
Kommersiella intressen bromsar sjöfartens klimatarbeteIstället för att prioritera energieffektiva och hållbara sjötransporter ligger fokus ofta på att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2020-11-05
ICA och Volvo satsar på eldrivna livsmedelstransporterICA Sverige och Volvo Lastvagnar inleder ett samarbete för att tillsammans identifiera vilka… -
2020-10-19
Göteborg ställer om till elektrifierade transporterTeknologie doktor Anne Piegsa har anställts som processledare och strateg på Business Region… -
2020-10-05
Rekordstort intresse för biogas i SverigeIntresset för biogas är större än någonsin, inom flera sektorer. Biogasanvändningen ökade med 7… -
2020-09-25
Hälften av alla lastbilar ska vara elektriska 203050 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och… -
2020-09-14
Sverige satsar 10 miljarder på grön återhämtningDen globala uppvärmningen fortsätter utan hänsyn till coronakrisen. Klimatförändringarna förblir… -
2020-08-19
Ny klimatpremie ska ge fler miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskinerI förra veckan beslutade regeringen om en ny klimatpremie i form av ett statligt stöd till vissa…