Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Minska utsläppen genom att flyga rätt

https://www.klimatsmart.se/images/news/uw188x100.gif

Tjänsteresor med flyg utgör för många företag en stor del av det totala klimatfotavtrycket. Många företag arbetar aktivt med att minska sitt klimatfotavtryck, men när det gäller flyg finns det egentligen bara två val – antingen väljer du bort det fysiska mötet eller väljer ett alternativt transportmedel. U&We presenterar i dag en studie som visar att det går att minska klimatpåverkan genom att välja rätt flygbolag och bokningsklass. I studien har U&We analyserat klimatpåverkan på fem vanliga destinationer för tjänsteresor med utgångspunkt från Stockholm. Resultatet visar att företag kan minska sina utsläpp på en enskild flygresa med mellan 27 till 58 procent. Baserat på Flygrapporten lanserar U&We en tjänst för hur företagsresenärer kan få ”Koll på flyget”. Tjänsten innebär att företag kan få mer detaljerade beräkningar på klimatpåverkan än de som erbjuds på marknaden i dag. Detaljerade analyser finns redan för klimatpåverkan inom andra områden, till exempel papper, bil- och lastbilstransporter men för klimatpåverkan från flyget är utbudet begränsat ”De uppgifter som i dag erbjuds för klimatkompensering och andra beräkningstjänster är baserade på globala genomsnitt och ger ingen vägledning för hur företag ska välja att resa. Med tjänsten Koll på flyget kan företag faktiskt fortsätta flyga men ändå minska sin klimatpåverkan, genom att göra medvetna val”, säger Göran Wiklund på U&We. En anledning till att det saknas detaljerade beräkningsverktyg är de stora skillnaderna mellan flygbolag när det gäller flygplansmodell, fyllnadsgrad och andelen gods och post – vilket varierar på olika sträckor och flygbolag. Det är även ett problem att alla flygbolag inte är transparenta med uppgifter om bränsleförbrukning, fyllnadsgrad och andelen gods. ”I flygrapporten har vi identifierat bränsleförbrukningen för flygbolagens olika flygplansmodeller och vi har även använt flygbolagens egna data för fyllnadsgrad och andel frakt. På så vis får vi en sannare bild av utsläppen av koldioxid per passagerare,”, säger Anna Larsson på U&We, som utfört studien. Fakta: Flyget står globalt för två procent av de totala utsläppen av växthusgaser och fortsätter att öka. Den första ett företag ska göra för att minska sin klimatpåverkan från flyget är att begränsa antalet flygresor, införa distansmöten med hjälp av video och Skype och ersätta flyg med tåg. Med hjälp av Koll på flyget kan man ta ytterligare steg för att bli klimatsmart. För mer information, kontakta: U&We, 08-34 65 65.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Minska utsläppen genom att flyga rätt

2012-02-23
Tjänsteresor med flyg utgör för många företag en stor del av det totala klimatfotavtrycket. Många företag arbetar aktivt med att minska sitt klimatfotavtryck, men när det gäller flyg finns det egentligen bara två val – antingen väljer du bort det fysiska mötet eller väljer ett alternativt transportmedel.

U&We presenterar i dag en studie som visar att det går att minska klimatpåverkan genom att välja rätt flygbolag och bokningsklass. I studien har U&We analyserat klimatpåverkan på fem vanliga destinationer för tjänsteresor med utgångspunkt från Stockholm. Resultatet visar att företag kan minska sina utsläpp på en enskild flygresa med mellan 27 till 58 procent.

Baserat på Flygrapporten lanserar U&We en tjänst för hur företagsresenärer kan få ”Koll på flyget”. Tjänsten innebär att företag kan få mer detaljerade beräkningar på klimatpåverkan än de som erbjuds på marknaden i dag. Detaljerade analyser finns redan för klimatpåverkan inom andra områden, till exempel papper, bil- och lastbilstransporter men för klimatpåverkan från flyget är utbudet begränsat ”De uppgifter som i dag erbjuds för klimatkompensering och andra beräkningstjänster är baserade på globala genomsnitt och ger ingen vägledning för hur företag ska välja att resa. Med tjänsten Koll på flyget kan företag faktiskt fortsätta flyga men ändå minska sin klimatpåverkan, genom att göra medvetna val”, säger Göran Wiklund på U&We.

En anledning till att det saknas detaljerade beräkningsverktyg är de stora skillnaderna mellan flygbolag när det gäller flygplansmodell, fyllnadsgrad och andelen gods och post – vilket varierar på olika sträckor och flygbolag. Det är även ett problem att alla flygbolag inte är transparenta med uppgifter om bränsleförbrukning, fyllnadsgrad och andelen gods. ”I flygrapporten har vi identifierat bränsleförbrukningen för flygbolagens olika flygplansmodeller och vi har även använt flygbolagens egna data för fyllnadsgrad och andel frakt. På så vis får vi en sannare bild av utsläppen av koldioxid per passagerare,”, säger Anna Larsson på U&We, som utfört studien.

Fakta:
Flyget står globalt för två procent av de totala utsläppen av växthusgaser och fortsätter att öka.

Den första ett företag ska göra för att minska sin klimatpåverkan från flyget är att begränsa antalet flygresor, införa distansmöten med hjälp av video och Skype och ersätta flyg med tåg. Med hjälp av Koll på flyget kan man ta ytterligare steg för att bli klimatsmart.

För mer information, kontakta:
U&We, 08-34 65 65.
Källa: U&W [you&we]

Senaste nyheter