Redaktör:
Lars Andrén
EON och Vattenfall samarbetar för enklare elbilsladdning
2021-06-16
Pär Möller, EON och Susanna Hurtig, Vattenfall
I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinations-laddningspunkter redan i sommar.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Källa: EON
Foto: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Senaste nyheter
-
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-08-23
Formidabel tillväxt av solel i SverigeAnslutningstakten av solel är dubbelt så hög som för ett år sedan och fyra gånger så hög som för… -
2023-06-30
Miljoner till energiomställning i skånska föreningslivetSolceller dominerar i den andra utdelningsomgången från Sparbanken Skånes Energikliv. Bland… -
2023-01-04
Elanvändningen minskade med 18 procent i decemberUnder december minskade den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via E.ONs elnät med… -
2022-10-31
Rekordstark utbyggnad av vindkraft i SverigeVindkraften byggs ut i den högsta takten någonsin. Trots Sveriges växande elbehov beställdes dock… -
2022-09-05
Sex av tio företag genomför energisparande åtgärderÖver 60 procent av företagen har genomfört energikostnadsbesparande åtgärder under en period av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-08-22
Energigranskaren bemöter myter om förnybar energiTill följd av den intensiva energipolitiska debatten, med klart populistiska inslag, i årets… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-07
Fossilfritt Sverige tar fram strategi för energieffektiviseringFossilfritt Sverige kommer att ta fram en strategi för energieffektivisering. Strategin ska visa…