Redaktör:
Gita Ljunggren
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslen
2021-10-06
Visste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av tobaksrökning?
Därför har volontärer från Greenpeace stått utanför Stockholms stadshus för att dela ut cigaretter till de lokala folkvalda. I varje cigarett finns den nya rapporten som Greenpeace Sverige har tagit fram om fossilreklam och konsumtionshets. Volontärerna var också på plats för att uppmärksamma om den lokala motionen som föreslår ett fossilreklamförbud i Stockholms stad.
Fossilreklam? Nej tack.
I måndags lanserade vi kampanjen mot fossilreklam i EU som vi driver tillsammans med en bred koalition i Europa. Målet är att genom ett så kallat medborgarinitiativ få en miljon underskrifter till stöd för ett fossilreklamförbud i hela EU. Ge din röst så är du med i rörelsen som stoppar fossilreklamen!
Utan filter:
Pengarna som företag lägger på reklam ökar konstant: 2018 sprängdes 80-miljardersvallen för svenska reklaminvesteringar. Reklam är ett effektivt verktyg för att förändra våra beteenden, forma våra konsumtionsmönster samt etablera och upprätthålla normer i samhället. Av det skälet är reklam för vissa produkter kraftigt begränsad, t ex för tobak och alkohol. Vi har dock inte sett röken av några begränsningar för hur mycket företag får marknadsföra diesel, flyg, bensinbilar och andra fossila produkter och tjänster. Dagens reklamlandskap snarare stjälper än hjälper den gröna omställning som behövs för att vi ska nå våra klimat- och miljömål.
Bolmande utan konsekvenser:
Fossilreklam är fortfarande tillåten, men vilseledande miljöargument är faktiskt redan idag förbjudna. Problemet är att fossilföretagen aldrig får några kännbara straff för sina överträdelser. Greenpeace granskning visar att ett enda bötes-vite utdelats för vilseledande miljöargument i reklam i Sverige – på TIO ÅR.
Det går att sluta.
Amsterdam har redan förbjudit reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan som ett första steg i målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. Även i Haag och i flera städer i Storbritannien diskuterar man det och i Frankrike processas redan ett lagförslag om ett förbud mot reklam för fossila bränslen. Ett fossilreklamförbud ger plats åt annan och bättre reklam - den som kan driva grön omställning på riktigt!
Vill du fimpa fossilreklamen?
Skriv under den namninsamling vi nu driver tillsammans med en bred koalition i Europa för att få till ett fossilreklamförbud i hela EU! Tillsammans förpassar vi fossilreklamen där den hör hemma - i askkoppen.
För att skriva under, gå in på: www.greenpeace.org/sweden/agera/fossilreklam/
Därför har volontärer från Greenpeace stått utanför Stockholms stadshus för att dela ut cigaretter till de lokala folkvalda. I varje cigarett finns den nya rapporten som Greenpeace Sverige har tagit fram om fossilreklam och konsumtionshets. Volontärerna var också på plats för att uppmärksamma om den lokala motionen som föreslår ett fossilreklamförbud i Stockholms stad.
Fossilreklam? Nej tack.
I måndags lanserade vi kampanjen mot fossilreklam i EU som vi driver tillsammans med en bred koalition i Europa. Målet är att genom ett så kallat medborgarinitiativ få en miljon underskrifter till stöd för ett fossilreklamförbud i hela EU. Ge din röst så är du med i rörelsen som stoppar fossilreklamen!
Utan filter:
Pengarna som företag lägger på reklam ökar konstant: 2018 sprängdes 80-miljardersvallen för svenska reklaminvesteringar. Reklam är ett effektivt verktyg för att förändra våra beteenden, forma våra konsumtionsmönster samt etablera och upprätthålla normer i samhället. Av det skälet är reklam för vissa produkter kraftigt begränsad, t ex för tobak och alkohol. Vi har dock inte sett röken av några begränsningar för hur mycket företag får marknadsföra diesel, flyg, bensinbilar och andra fossila produkter och tjänster. Dagens reklamlandskap snarare stjälper än hjälper den gröna omställning som behövs för att vi ska nå våra klimat- och miljömål.
Bolmande utan konsekvenser:
Fossilreklam är fortfarande tillåten, men vilseledande miljöargument är faktiskt redan idag förbjudna. Problemet är att fossilföretagen aldrig får några kännbara straff för sina överträdelser. Greenpeace granskning visar att ett enda bötes-vite utdelats för vilseledande miljöargument i reklam i Sverige – på TIO ÅR.
Det går att sluta.
Amsterdam har redan förbjudit reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan som ett första steg i målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. Även i Haag och i flera städer i Storbritannien diskuterar man det och i Frankrike processas redan ett lagförslag om ett förbud mot reklam för fossila bränslen. Ett fossilreklamförbud ger plats åt annan och bättre reklam - den som kan driva grön omställning på riktigt!
Vill du fimpa fossilreklamen?
Skriv under den namninsamling vi nu driver tillsammans med en bred koalition i Europa för att få till ett fossilreklamförbud i hela EU! Tillsammans förpassar vi fossilreklamen där den hör hemma - i askkoppen.
För att skriva under, gå in på: www.greenpeace.org/sweden/agera/fossilreklam/
Källa: Greenpeace
Senaste nyheter
-
2023-04-19
Klädbytardagen 22 april – få ny vårgarderob gratisPå lördag 22 april är det dags för årets populära Klädbytardag. Vinsten är stor för både plånboken… -
2020-06-22
60 procent av all svensk ull slängs bortLiselotte från Odensala blir Sveriges första ullrådgivare – hoppas kunna stoppa ullsvinnet. 60… -
2020-02-12
Klädbytardagen 28 mars - ett sätt att ta hand om planetenPå senaste Klädbytardagen bytte 58 000 plagg ägare, nytt rekord! Vi blir allt mer medvetna om hur… -
2020-01-06
Ansvaret för textilavfallet ska utredasRegeringen har beslutat om en utredning som ska se hur producenterna kan få ansvar över… -
2019-11-19
Den europeiska textilkonsumtionen behöver bli cirkulärDen europiska textilkonsumtionen av kläder, skor och hemtextilier förbrukar i genomsnitt runt 1,3… -
2019-10-28
Svensk pappersproduktion av återvunna kläderI dag finns det ingen aktör i världen som i stor skala kan återvinna fiber med ursprung från… -
2019-10-20
Välj miljömärkta produkter som skapar miljönyttaGenom oberoende miljömärkningar kan man som konsument göra konkret miljönytta. Det kan vara allt… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dagAllt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2019-08-12
Trettiotre nya projekt för en hållbar textilkonsumtionRunt om i landet har kommuner, länsstyrelser och regioner genomfört projekt som klädbytardagar,… -
2019-03-12
Konsumenter vill ha mer info om kläders miljöpåverkanDagens svenska textilkonsumtion är ännu inte hållbar. Miljömärkta kläder efterfrågas inte i någon…