Redaktör:
Gita Ljunggren
Nästan hälften av online-konsumenterna handlar begagnat
2021-02-17
I takt med att e-handeln ökar, växer även en second hand-marknad på nätet. Så många som hälften av konsumenterna har köpt något begagnat på nätet under det senaste året. Det visar kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps på Retail Day den 23 februari.
I den kommande rapporten syns en tydlig trend. Allt fler köper begagnade saker online och handeln mellan privatpersoner ökar. 35 procent av konsumenterna har handlat heminredning och möbler second hand online under förra året. 25 procent har handlat second hand-kläder eller skor och 23 procent har köpt barnprodukter och leksaker. Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat second hand på nätet.
- Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan ärhär för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Marknaden för begagnat på nätet domineras av olika auktionssajter som Tradera och Blocket, som möjliggör för privatpersoner att lägga upp sina saker till försäljning. Även Facebook har lanserat en marknadsplats som har slagit igenom stort, men det säljs och köps även i privata grupper. Det finns också aktörer som primärt säljer nyproducerade produkter, som nu utöver det ordinarie sortimentet också erbjuder konsumenter en möjlighet att sälja och köpa begagnat.
– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Siffrorna går att läsa i kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps den 23 februari på det digitala evenemanget Retail Day. Rapporten täcker e-handeln i Sverige under hela året 2020 samt årets sista kvartal och presenteras i samarbete med HUI. Under branschdagen kommer rapporten att presenteras i sin helhet tillsammans med intressanta diskussioner och talare från branschen.
Några siffror från den kommande rapporten:
• 35 procent av svenskarna har handlat möbler och heminredning
• 25 procent har handlat kläder och skor
• 23 procent har köpt begagnade barnprodukter eller leksaker
• 46 procent har handlat second hand på nätet
• Av de som handlar second hand är fördelningen män och kvinnor jämn
I den kommande rapporten syns en tydlig trend. Allt fler köper begagnade saker online och handeln mellan privatpersoner ökar. 35 procent av konsumenterna har handlat heminredning och möbler second hand online under förra året. 25 procent har handlat second hand-kläder eller skor och 23 procent har köpt barnprodukter och leksaker. Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat second hand på nätet.
- Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan ärhär för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Marknaden för begagnat på nätet domineras av olika auktionssajter som Tradera och Blocket, som möjliggör för privatpersoner att lägga upp sina saker till försäljning. Även Facebook har lanserat en marknadsplats som har slagit igenom stort, men det säljs och köps även i privata grupper. Det finns också aktörer som primärt säljer nyproducerade produkter, som nu utöver det ordinarie sortimentet också erbjuder konsumenter en möjlighet att sälja och köpa begagnat.
– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Siffrorna går att läsa i kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps den 23 februari på det digitala evenemanget Retail Day. Rapporten täcker e-handeln i Sverige under hela året 2020 samt årets sista kvartal och presenteras i samarbete med HUI. Under branschdagen kommer rapporten att presenteras i sin helhet tillsammans med intressanta diskussioner och talare från branschen.
Några siffror från den kommande rapporten:
• 35 procent av svenskarna har handlat möbler och heminredning
• 25 procent har handlat kläder och skor
• 23 procent har köpt begagnade barnprodukter eller leksaker
• 46 procent har handlat second hand på nätet
• Av de som handlar second hand är fördelningen män och kvinnor jämn
Källa: PostNord Sverige
Senaste nyheter
-
2023-01-02
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igenInte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det… -
2020-06-19
Nyttadesign Bra Miljöval-märker sina yoga och meditationsprodukterI maj blev Nyttadesign först i Sverige att märka sina produkter för yoga, meditation och… -
2019-11-05
Ekologiska matlådor, skolmat och hälsohus i UppsalaVi anser att ett ekologiskt val alltid är ett smart val! Så skriver KRAV-certifierade… -
2019-10-20
Välj miljömärkta produkter som skapar miljönyttaGenom oberoende miljömärkningar kan man som konsument göra konkret miljönytta. Det kan vara allt… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dagAllt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2019-04-04
Weledas duschkräm nominerad till Organic Beauty AwardsFör 4:e året i rad arrangerar NOC Sweden tävlingen Organic Beauty Awards, en tävling där en… -
2019-03-10
Världens mest ekovänliga hudvård för barnWeleda utsågs under 2018 till världens mest ekovänliga hudvårdsmärke för barn. I mer än 50 år har… -
2019-01-30
Prisbelönta ekologiska Weleda Skin Food-serien växerNu lanseras den prisbelönade kändisfavoriten Skin Food i en serie om fyra hudvårdande produkter.… -
2019-01-21
Ny ekologisk duschkräm för barnWeleda Kids 2in1 Shampoo & Body Wash är en kombinerad rengöring med ekologiskt schampo & duschkräm… -
2018-11-30
WWF tipsar om hållbara julklapparVarje år köper svenska folket julklappar för miljarder. Vår konsumtion sätter ett stort tryck på…