Redaktör:
Therese Skoglund
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
2023-01-02
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
Källa: Lunds Universitet
Senaste nyheter
-
2018-11-19
Slipp Black Friday hetsen fira White Monday iställetDen 23 november är det återigen dags för Black Friday - dagen som inte alls går ihop med de senaste… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2014-12-15
Pictureshop satsar på miljö och kvalitetPictureshops Tavlogram-tjänst är ett omtänksamt och enkelt sätt att skapa och skicka dina digitala…