Redaktör:
Jens Ljunggren
EON och Vattenfall samarbetar för enklare elbilsladdning
2021-06-16
Pär Möller, EON och Susanna Hurtig, Vattenfall
I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinations-laddningspunkter redan i sommar.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Källa: EON
Foto: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Senaste nyheter
-
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,… -
2019-10-01
Nordisk satsning på elflygNu lanseras en nordisk satsning för att driva på utvecklingen av elflyg. Finansierat av Nordic… -
2019-09-10
Fossilfritt inrikesflyg i Sverige 2030Klimatkrisen är vår tids största utmaning. Svenska Regionala Flygplatser (SRF) vill vara med och… -
2019-05-28
Airbus och SAS forskar om hybrid- och elflygplanAirbus har tecknat en avsiktsförklaring om ett ekosystem och forskning kring behovet av… -
2019-03-06
Allt fler vill minska eller avstå från flygresorSju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete vid… -
2018-11-06
Hög tid att lagstifta om stoppdatum för fossila bränslenKlimatforskarna trycker nu med full kraft på den röda larmknappen. Fossila bränslen - som… -
2018-06-01
Klimatsmart semester med hjälp av ny hemsidaEn svensk flyger sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Och sedan 2010 har våra… -
2018-05-29
BioFlygArenan ska bidra till fossilfritt flyg år 2045Nu presenterar SAS, Swedavia och RISE gemensamt initativet BioFlygArenan, en digital plattform som… -
2018-05-03
100 miljoner till hållbart biobränsle till flygetFlygtrafiken står idag för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Samtidigt är…