Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Facebooks Luleåsatsning viktig miljöhändelse

https://www.klimatsmart.se/images/news/greenpeace142x69.jpg

När den sociala mediejätten Facebook idag inviger en ny serveranläggning i Luleå är det en viktig miljöhändelse. Placeringen av anläggningen är vald på grund av tillgången till förnybar energi. - Facebook och andra IT-jättars beslut att satsa helt förnybart visar inte bara på en modern syn på energitillgång och företagsutveckling – det kan förhoppningsvis bana väg för nya satsningar på förnybar energi och sporra andra företag att välja 100 procent förnybart, säger Martina Krüger på Greenpeace. Facebooks beslut att satsa på Luleå är företagets första konkreta satsning efter policybeslutet att prioritera tillgången på förnybar energi när de överväger placering av sina datacenter. Policyn kom till som ett resultat av Greenpeace globala kampanj för att förmå den sociala mediejätten att sluta försörja sina energibehov med fossil energi, i synnerhet kolkraft. Kampanjen inleddes 2010, fick enorm genomslagskraft, och efter massiva påtryckningar från Facebookanvändare världen över hörsammade företaget slutligen de miljontals användarnas krav. Martina Krüger: - Facebook sällar sig nu till den skara internationella mediejättar – bland andra Google, Apple, Salesforce och Rackspace – som åtagit sig att utvecklas i en hållbar riktning med förnybar energi som ledmotiv. Det sänder en tydlig signal till såväl energiproducenter som myndigheter att förnybar energi inte bara är möjligt, utan också innebär smarta affärsbeslut i en modern ekonomi. - Att anläggningen i Luleå är vald på grund av tillgången på vattenkraft från Luleälven är hoppfullt. Men vi är besvikna över att Facebook inte valde en elleverantör med 100% förnybar energi, utan valde miljöboven Vattenfall som fortfarande investerar den största delen av sina pengar i kol- och kärnkraft. - Det som saknas nu är att Facebook även investerar i ny förnybar energiproduktion, inte bara köper befintlig förnybar energi. Genom investeringar i förnybart driver mediejättar som Google utvecklingen för den förnybara energiindustrin i Finland. För mer information, kontakta: Martina Krüger, ansvarig för klimat- och energifrågor på Greenpeace, 070-550 29 13 Jesper Liveröd, 070-340 54 14.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Facebooks Luleåsatsning viktig miljöhändelse

2013-06-13
När den sociala mediejätten Facebook idag inviger en ny serveranläggning i Luleå är det en viktig miljöhändelse. Placeringen av anläggningen är vald på grund av tillgången till förnybar energi.

- Facebook och andra IT-jättars beslut att satsa helt förnybart visar inte bara på en modern syn på energitillgång och företagsutveckling – det kan förhoppningsvis bana väg för nya satsningar på förnybar energi och sporra andra företag att välja 100 procent förnybart, säger Martina Krüger på Greenpeace.

Facebooks beslut att satsa på Luleå är företagets första konkreta satsning efter policybeslutet att prioritera tillgången på förnybar energi när de överväger placering av sina datacenter. Policyn kom till som ett resultat av Greenpeace globala kampanj för att förmå den sociala mediejätten att sluta försörja sina energibehov med fossil energi, i synnerhet kolkraft. Kampanjen inleddes 2010, fick enorm genomslagskraft, och efter massiva påtryckningar från Facebookanvändare världen över hörsammade företaget slutligen de miljontals användarnas krav.

Martina Krüger:
- Facebook sällar sig nu till den skara internationella mediejättar – bland andra Google, Apple, Salesforce och Rackspace – som åtagit sig att utvecklas i en hållbar riktning med förnybar energi som ledmotiv. Det sänder en tydlig signal till såväl energiproducenter som myndigheter att förnybar energi inte bara är möjligt, utan också innebär smarta affärsbeslut i en modern ekonomi.

- Att anläggningen i Luleå är vald på grund av tillgången på vattenkraft från Luleälven är hoppfullt. Men vi är besvikna över att Facebook inte valde en elleverantör med 100% förnybar energi, utan valde miljöboven Vattenfall som fortfarande investerar den största delen av sina pengar i kol- och kärnkraft.

- Det som saknas nu är att Facebook även investerar i ny förnybar energiproduktion, inte bara köper befintlig förnybar energi. Genom investeringar i förnybart driver mediejättar som Google utvecklingen för den förnybara energiindustrin i Finland.

För mer information, kontakta:
Martina Krüger, ansvarig för klimat- och energifrågor på Greenpeace, 070-550 29 13
Jesper Liveröd, 070-340 54 14.
Källa: Greenpeace

Senaste nyheter