Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Eko-kosmetik allt mer populärt

https://www.klimatsmart.se/images/news/provrorhemsidan2.jpg

Priset är fortfarande viktigare än både nyttan och miljön i valet av kosmetika och hudvård. Men att miljöfrågorna har betydelse framgår i en enkät som har gjorts i samarbete mellan Konsumentföreningen Stockholm och Svensk Egenvård. Hela världens miljöfokus banar vägen för naturkosmetik. Produkter vars namn och varumärken börjar på ord som bio, eko eller natur har blivit vanligare i butikshyllorna. ”I vår organisation finns medlemmar som arbetar ansvarsfullt med naturkosmetik och de har uppmärksammat oss på företag som rider på hälso- och miljövågen. Vi ville ta ett stickprov på konsumenternas intresse och tilltro till denna marknad”, säger Ingrid Atteryd, vd för branschorganisationen Svensk Egenvård. Hur många av de som köper naturkosmetiska produkter tror att dessa är bättre för miljön eller huden? Kontrollerar de på varudeklarationen vad produkten innehåller? Det var några av de frågor som ställdes till 500 personer vid ett köpcentrum i Sundsvall samt till 1 200 respondenter i Konsumentföreningen Stockholms medlemspanel. ”Det framgick dock i enkäten att konsumenternas kännedom om miljösymboler är låg när det gäller naturkosmetik och hudvård. Vilka ingredienser kosmetikan innehåller är av intresse för majoriteten av de svarande. Vi kommer senare i år att granska marknadsföringen av sådana här produkter och se vad de innehåller”, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm. För mer information kontakta gärna: Louise Ungerth, chef konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm, 070-341 55 30 Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, 0705-12 25 05 Annika Hjerpe, informationschef Svensk Egenvård, 070-42 43 891

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Eko-kosmetik allt mer populärt

2009-04-22
Priset är fortfarande viktigare än både nyttan och miljön i valet av kosmetika och hudvård. Men att miljöfrågorna har betydelse framgår i en enkät som har gjorts i samarbete mellan Konsumentföreningen Stockholm och Svensk Egenvård.

Hela världens miljöfokus banar vägen för naturkosmetik. Produkter vars namn och varumärken börjar på ord som bio, eko eller natur har blivit vanligare i butikshyllorna.

”I vår organisation finns medlemmar som arbetar ansvarsfullt med naturkosmetik och de har uppmärksammat oss på företag som rider på hälso- och miljövågen. Vi ville ta ett stickprov på konsumenternas intresse och tilltro till denna marknad”, säger Ingrid Atteryd, vd för branschorganisationen Svensk Egenvård.

Hur många av de som köper naturkosmetiska produkter tror att dessa är bättre för miljön eller huden? Kontrollerar de på varudeklarationen vad produkten innehåller? Det var några av de frågor som ställdes till 500 personer vid ett köpcentrum i Sundsvall samt till 1 200 respondenter i Konsumentföreningen Stockholms medlemspanel.

”Det framgick dock i enkäten att konsumenternas kännedom om miljösymboler är låg när det gäller naturkosmetik och hudvård. Vilka ingredienser kosmetikan innehåller är av intresse för majoriteten av de svarande. Vi kommer senare i år att granska marknadsföringen av sådana här produkter och se vad de innehåller”, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm.

För mer information kontakta gärna:
Louise Ungerth, chef konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm, 070-341 55 30
Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, 0705-12 25 05
Annika Hjerpe, informationschef Svensk Egenvård, 070-42 43 891

Senaste nyheter