
Redaktör:
Jens Ljunggren
Eko-kosmetik allt mer populärt
2009-04-22

Priset är fortfarande viktigare än både nyttan och miljön i valet av kosmetika och hudvård. Men att miljöfrågorna har betydelse framgår i en enkät som har gjorts i samarbete mellan Konsumentföreningen Stockholm och Svensk Egenvård.
Hela världens miljöfokus banar vägen för naturkosmetik. Produkter vars namn och varumärken börjar på ord som bio, eko eller natur har blivit vanligare i butikshyllorna.
”I vår organisation finns medlemmar som arbetar ansvarsfullt med naturkosmetik och de har uppmärksammat oss på företag som rider på hälso- och miljövågen. Vi ville ta ett stickprov på konsumenternas intresse och tilltro till denna marknad”, säger Ingrid Atteryd, vd för branschorganisationen Svensk Egenvård.
Hur många av de som köper naturkosmetiska produkter tror att dessa är bättre för miljön eller huden? Kontrollerar de på varudeklarationen vad produkten innehåller? Det var några av de frågor som ställdes till 500 personer vid ett köpcentrum i Sundsvall samt till 1 200 respondenter i Konsumentföreningen Stockholms medlemspanel.
”Det framgick dock i enkäten att konsumenternas kännedom om miljösymboler är låg när det gäller naturkosmetik och hudvård. Vilka ingredienser kosmetikan innehåller är av intresse för majoriteten av de svarande. Vi kommer senare i år att granska marknadsföringen av sådana här produkter och se vad de innehåller”, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm.
För mer information kontakta gärna:
Louise Ungerth, chef konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm, 070-341 55 30
Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, 0705-12 25 05
Annika Hjerpe, informationschef Svensk Egenvård, 070-42 43 891
Hela världens miljöfokus banar vägen för naturkosmetik. Produkter vars namn och varumärken börjar på ord som bio, eko eller natur har blivit vanligare i butikshyllorna.
”I vår organisation finns medlemmar som arbetar ansvarsfullt med naturkosmetik och de har uppmärksammat oss på företag som rider på hälso- och miljövågen. Vi ville ta ett stickprov på konsumenternas intresse och tilltro till denna marknad”, säger Ingrid Atteryd, vd för branschorganisationen Svensk Egenvård.
Hur många av de som köper naturkosmetiska produkter tror att dessa är bättre för miljön eller huden? Kontrollerar de på varudeklarationen vad produkten innehåller? Det var några av de frågor som ställdes till 500 personer vid ett köpcentrum i Sundsvall samt till 1 200 respondenter i Konsumentföreningen Stockholms medlemspanel.
”Det framgick dock i enkäten att konsumenternas kännedom om miljösymboler är låg när det gäller naturkosmetik och hudvård. Vilka ingredienser kosmetikan innehåller är av intresse för majoriteten av de svarande. Vi kommer senare i år att granska marknadsföringen av sådana här produkter och se vad de innehåller”, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm.
För mer information kontakta gärna:
Louise Ungerth, chef konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm, 070-341 55 30
Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, 0705-12 25 05
Annika Hjerpe, informationschef Svensk Egenvård, 070-42 43 891
Källa: Svensk Egenvård
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…