Redaktör:
Jens Ljunggren
Stockholms nya lånecykelsystem klart
2021-08-23
Daniel Helldén & Jordi Cabañas Faura
Snart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit laga kraft. Till våren kommer de första lånecyklarna ut på stan.
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Senaste nyheter
-
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i SverigeNu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogasFör att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-09-07
Elcykelproduktion flyttar från Polen till GöteborgGöteborgsbaserade Ecoride satsar på stark tillväxt och flyttar sin slutmontering av elcyklar från… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-03-02
Lådcykelpool med unikt upplägg startas i LinköpingEn lådcykelpool som kan användas av både boende och anställda lanseras nu i Ebbepark i Linköping.… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer…