Redaktör:
Andreas Sandmon
Elcykelproduktion flyttar från Polen till Göteborg
2022-09-07
Ecoride elcykel
Göteborgsbaserade Ecoride satsar på stark tillväxt och flyttar sin slutmontering av elcyklar från Polen till en ny fabrik i Arendal. Elcykeltillverkaren samlar huvudkontor, utveckling, slutmontering och lager på Hisingen och räknar med 50 nya jobb i höst och under nästa år.
När Ecoride grundades i Göteborg 2008 fanns knappt några elcyklar på marknaden. Sedan dess har bolaget sålt 100 000 elcyklar och har som mål att fördubbla försäljningen de kommande tre åren. Företagets största marknader finns i Norden.
– Att flytta produktionen till Sverige gör att vi kommer närmare våra marknader och med sälj, inköp, produktion och eftermarknad i samma lokal kommer vi kunna ta snabbare beslut. Med produktion i Sverige kommer vi också kunna korta ner våra ledtider samt minska antalet transporter. Nästa steg är nu att anställa teamleaders och bygga upp lager- och montageteam, vilket kommer innebära nya arbetstillfällen under hösten, säger Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd.
Business Region Göteborg har bland annat hjälpt företaget att hitta lämpliga lokaler mitt i klustret av företag på Hisingen som formar framtidens mobilitet. Av fastighetsbolaget Platzer kommer de att hyra en fastighet i Arendal som tidigare användes av Volvokoncernen.
– Här har vi ett spännande exempel på trenden att tillverkning flyttar hem. Ecoride började sätta samman sina cyklar i Kina, flyttade sen slutmonteringen till Polen och väljer nu att samla sin verksamhet i Göteborg. Dels för att säkra sina leveranskedjor, men också för att dra bättre nytta av den innovation som sker i Göteborg, särskilt inom mobilitet och tech, och för att kunna ta ett starkare grepp kring hållbarhet längs hela produktlivscykeln, säger Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg.
Kommer att stärka hela branschen mikromobilitet:
Ungefär var femte cykel som säljs i Sverige drivs numera av el. Elcyklar ingår i det vidare begreppet mikromobilitet, till vilket man också brukar räkna elskotrar, traditionella cyklar och en mångfald nya mindre fordon för godsleveranser som drivs av el eller muskelkraft, exempelvis för paketleveranser i city.
I Göteborg har klustret Mikromobilitet utvecklats starkt det senaste decenniet, visar en ny klusteranalys från Business Region Göteborg. Förädlingsvärdet har ökat med nästan 70 procent mellan 2012 och 2020, antalet företag har mer än fördubblats och mängden anställda har ökat med 2000 personer under samma period.
– Före 2008 fanns inga tillverkande företag inom mikromobilitet i Göteborgsområdet, men det är just inom segmentet tillverkning som den starkaste tillväxten har skett det senaste decenniet. Ecoride blir första bolag att etablera en fabrik här. Att de börjar massproducera här kommer att stärka hela klustret och kan stimulera utvecklingen hos mindre spelare i och runt Göteborg, säger Anastazia Kronberg, branschspecialist inom mikromobilitet, Business Region Göteborg.
När Ecoride grundades i Göteborg 2008 fanns knappt några elcyklar på marknaden. Sedan dess har bolaget sålt 100 000 elcyklar och har som mål att fördubbla försäljningen de kommande tre åren. Företagets största marknader finns i Norden.
– Att flytta produktionen till Sverige gör att vi kommer närmare våra marknader och med sälj, inköp, produktion och eftermarknad i samma lokal kommer vi kunna ta snabbare beslut. Med produktion i Sverige kommer vi också kunna korta ner våra ledtider samt minska antalet transporter. Nästa steg är nu att anställa teamleaders och bygga upp lager- och montageteam, vilket kommer innebära nya arbetstillfällen under hösten, säger Martin Walleräng, Ecorides grundare och vd.
Business Region Göteborg har bland annat hjälpt företaget att hitta lämpliga lokaler mitt i klustret av företag på Hisingen som formar framtidens mobilitet. Av fastighetsbolaget Platzer kommer de att hyra en fastighet i Arendal som tidigare användes av Volvokoncernen.
– Här har vi ett spännande exempel på trenden att tillverkning flyttar hem. Ecoride började sätta samman sina cyklar i Kina, flyttade sen slutmonteringen till Polen och väljer nu att samla sin verksamhet i Göteborg. Dels för att säkra sina leveranskedjor, men också för att dra bättre nytta av den innovation som sker i Göteborg, särskilt inom mobilitet och tech, och för att kunna ta ett starkare grepp kring hållbarhet längs hela produktlivscykeln, säger Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg.
Kommer att stärka hela branschen mikromobilitet:
Ungefär var femte cykel som säljs i Sverige drivs numera av el. Elcyklar ingår i det vidare begreppet mikromobilitet, till vilket man också brukar räkna elskotrar, traditionella cyklar och en mångfald nya mindre fordon för godsleveranser som drivs av el eller muskelkraft, exempelvis för paketleveranser i city.
I Göteborg har klustret Mikromobilitet utvecklats starkt det senaste decenniet, visar en ny klusteranalys från Business Region Göteborg. Förädlingsvärdet har ökat med nästan 70 procent mellan 2012 och 2020, antalet företag har mer än fördubblats och mängden anställda har ökat med 2000 personer under samma period.
– Före 2008 fanns inga tillverkande företag inom mikromobilitet i Göteborgsområdet, men det är just inom segmentet tillverkning som den starkaste tillväxten har skett det senaste decenniet. Ecoride blir första bolag att etablera en fabrik här. Att de börjar massproducera här kommer att stärka hela klustret och kan stimulera utvecklingen hos mindre spelare i och runt Göteborg, säger Anastazia Kronberg, branschspecialist inom mikromobilitet, Business Region Göteborg.
Källa: Business Region Göteborg
Senaste nyheter
-
2021-11-17
Echandia vinner E-Prize 2021 för sina klimatinnovationerEchandia har den 16 november utsetts till vinnare av 2021 års E-Prize, Sveriges största pris för… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-08-20
Stena Line tankar metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkningRedan i april 2015 skrev Stena Line historia inom hållbar sjöfart genom att som första rederi i… -
2021-02-08
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg senast 2030Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan… -
2021-01-15
Top Ten listar Sveriges mest energieffektiva produkterUppvärmning av bostäder och lokaler står för en stor del av energianvändningen i Sverige under… -
2019-05-22
Båt som omvandlar havsvatten till energi i Stockholm 24 majEnergy Observer som är världens första båt som omvandlar havsvatten till energi besöker Stockholm… -
2018-10-08
Dags för ett fossilförbud i SverigeFN:s klimatpanels nya klimatrapport visar att det är akut bråttom att minska utsläppen. De beslut… -
2018-03-16
Sverige subventionerar fossila bränslen 3 gånger mer än miljönVarje år subventionerar den svenska staten klimatskadlig verksamhet med minst trettio miljarder… -
2017-09-09
Gävle Kommun vann Laddguldet 2017Laddguldet som instiftats av Fortum Charge & Drive presenterade sin första laddguldsvinnare i…