Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Vem är jag och varför miljö, hållbarhet och TEM

http://www.klimatsmart.se/images/news/temfunderingar250x53.jpg

Jag heter Sandra Hansson och studerar miljövetenskap på Malmö högskola. Har precis påbörjat min femte termin, vilket innebär praktik och fick turen att utföra denna på stiftelsen TEM. Spännande att äntligen få se hur arbetet runt hållbarhetsfrågor praktiseras i verkligenheten, istället för att enbart läsa ”hur det fungerar” utifrån kurslitteraturen. Har sedan barnsben ifrågasatt det mesta inom de flesta ämnen och mina kära föräldrar har efter bästa förmåga försökt ge mig svar. En del svar accepterades, andra inte. Kommer från den vackra, men blåsiga, staden Karlskrona i sydöstra Sverige och visst var det lättare att svara på varför Karl XI stod på stortorget, än varför det inte gick att bada i havet under augusti månad eftersom det flöt illaluktande alger i vattnet. Då gymnasietiden var över tillbringade jag några år i en resväska för att få uppleva allt jag undrat över. Efter ett flertal möten med människor, kulturer och miljöer fick jag själv komma fram till det självklara- världen är orättvis! Därför studerar jag idag miljövetenskap. För att jag alltid varit frågvis och för att det inte alltid finns ett givet svar på miljöfrågor. För att världen är orättvis både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Trots att alla länder enligt FN ska ha en strategi för hållbar utveckling är det ett diffust begrepp. 1987 skrevs Brundtlandsrapporten, vår gemensamma framtid, där hållbar utveckling för första gången fick en definition: ”En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”. Fortfarande något av det mest självklara jag läst. Tyvärr utgår det tillfälliga paradigmet ifrån människans behov, där tänkandet präglas av nyttan gentemot individen. Frågan jag ställer mig är varför det så sällan talas om individens ansvar gentemot miljön? Efter mina två första veckor på TEM har jag fått delta i utbildningar, frukostmöten, arbeta med egna projekt samt fått en inblick i hur det administrativa fungerar. Jag har redan lärt mig en hel del. Förhoppningsvis bidrar tiden på TEM med att jag utvecklar min förmåga att kommunicera miljö och hållbarhet och att jag i framtiden kan bli en del i utvecklingen av vår gemensamma framtid. Skrivet av Sandra Hansson, praktikant på TEM.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Vem är jag och varför miljö, hållbarhet och TEM

2013-09-25
Jag heter Sandra Hansson och studerar miljövetenskap på Malmö högskola. Har precis påbörjat min femte termin, vilket innebär praktik och fick turen att utföra denna på stiftelsen TEM. Spännande att äntligen få se hur arbetet runt hållbarhetsfrågor praktiseras i verkligenheten, istället för att enbart läsa ”hur det fungerar” utifrån kurslitteraturen.

Har sedan barnsben ifrågasatt det mesta inom de flesta ämnen och mina kära föräldrar har efter bästa förmåga försökt ge mig svar. En del svar accepterades, andra inte. Kommer från den vackra, men blåsiga, staden Karlskrona i sydöstra Sverige och visst var det lättare att svara på varför Karl XI stod på stortorget, än varför det inte gick att bada i havet under augusti månad eftersom det flöt illaluktande alger i vattnet.

Då gymnasietiden var över tillbringade jag några år i en resväska för att få uppleva allt jag undrat över. Efter ett flertal möten med människor, kulturer och miljöer fick jag själv komma fram till det självklara- världen är orättvis!

Därför studerar jag idag miljövetenskap. För att jag alltid varit frågvis och för att det inte alltid finns ett givet svar på miljöfrågor. För att världen är orättvis både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Trots att alla länder enligt FN ska ha en strategi för hållbar utveckling är det ett diffust begrepp. 1987 skrevs Brundtlandsrapporten, vår gemensamma framtid, där hållbar utveckling för första gången fick en definition:

”En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Fortfarande något av det mest självklara jag läst. Tyvärr utgår det tillfälliga paradigmet ifrån människans behov, där tänkandet präglas av nyttan gentemot individen. Frågan jag ställer mig är varför det så sällan talas om individens ansvar gentemot miljön?

Efter mina två första veckor på TEM har jag fått delta i utbildningar, frukostmöten, arbeta med egna projekt samt fått en inblick i hur det administrativa fungerar. Jag har redan lärt mig en hel del. Förhoppningsvis bidrar tiden på TEM med att jag utvecklar min förmåga att kommunicera miljö och hållbarhet och att jag i framtiden kan bli en del i utvecklingen av vår gemensamma framtid.

Skrivet av Sandra Hansson, praktikant på TEM.

Senaste nyheter