Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Toyota vill återvinna 100% av sina hybridbatterier

http://www.klimatsmart.se/images/news/toyota-hybridbil250x211.jpg

Toyota i Europa har via sina egna återförsäljare hittills lyckats samla in över 90 procent av alla hybrid¬batterier från Toyota- och Lexus-bilar, när batterierna inte längre används. Nu sätts ribban ännu högre: 100 procent av de använda batterierna ska samlas in för återvinning, både genom de egna kanalerna och genom märkesoberoende bilåtervinnings-företag över hela Europa. Batterierna i Toyota och Lexus hybridbilar har som regel längre livslängd än bilar generellt. Därför tillvaratas batterierna normalt först om en hybridbil returneras för återvinning eller är inblandad i en större olycka. Toyota har byggt upp en intern åter¬vinningskedja för Toyota- och Lexusåterförsäljarna. Hittills har det resulterat i att 91 procent av alla hybridbatterier har kunnat samlas in. Det nya målet är att samtliga gamla hybridbatterier – både nickelmetallhydrid- och litiumjonbatterier – ska återlämnas. Därför inkluderas även alla oberoende auktoriserade bilåtervinningsföretag över hela Europa i batteri¬insamlingen. Toyota har också förlängt avtalen till och med mars 2018 med de två bolag som svarar för åter-vinning av hybridbatterierna: Franska SNAM, som arbetar med nickelmetallhydridbatterier, och belgiska Umicore, som tar emot och återvinner litiumjonbatterier. – Våra hybridkunder har redan gjort ett aktivt miljöval när de köper en hybridbil. Vi vill dessutom försäkra dem om att vi redan har processer för att ta hand om och ta ansvar för hybridbatterierna under bilarnas hela livscykel, säger Liis Boman som är miljöchef på Toyota Sweden. För närvarande är det framför allt återvinning som gäller för gamla hybridbatterier. Toyota undersöker dock olika möjligheter att rekonditionera nickelmetallhydridbatterier, för återanvändning i antingen bilar eller för stationärt bruk. NiMH-batterier används i Toyota Prius, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports och Yaris Hybrid samt alla Lexus hybridmodeller. Li-ion-batterier används i Toyota Prius+ och Prius Plug-in. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. I Sverige säljs även sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Toyota vill återvinna 100% av sina hybridbatterier

2015-02-05
Toyota i Europa har via sina egna återförsäljare hittills lyckats samla in över 90 procent av alla hybrid¬batterier från Toyota- och Lexus-bilar, när batterierna inte längre används. Nu sätts ribban ännu högre: 100 procent av de använda batterierna ska samlas in för återvinning, både genom de egna kanalerna och genom märkesoberoende bilåtervinnings-företag över hela Europa.

Batterierna i Toyota och Lexus hybridbilar har som regel längre livslängd än bilar generellt. Därför tillvaratas batterierna normalt först om en hybridbil returneras för återvinning eller är inblandad i en större olycka.

Toyota har byggt upp en intern åter¬vinningskedja för Toyota- och Lexusåterförsäljarna. Hittills har det resulterat i att 91 procent av alla hybridbatterier har kunnat samlas in. Det nya målet är att samtliga gamla hybridbatterier – både nickelmetallhydrid- och litiumjonbatterier – ska återlämnas. Därför inkluderas även alla oberoende auktoriserade bilåtervinningsföretag över hela Europa i batteri¬insamlingen.

Toyota har också förlängt avtalen till och med mars 2018 med de två bolag som svarar för åter-vinning av hybridbatterierna: Franska SNAM, som arbetar med nickelmetallhydridbatterier, och belgiska Umicore, som tar emot och återvinner litiumjonbatterier.

– Våra hybridkunder har redan gjort ett aktivt miljöval när de köper en hybridbil. Vi vill dessutom försäkra dem om att vi redan har processer för att ta hand om och ta ansvar för hybridbatterierna under bilarnas hela livscykel, säger Liis Boman som är miljöchef på Toyota Sweden.
För närvarande är det framför allt återvinning som gäller för gamla hybridbatterier. Toyota undersöker dock olika möjligheter att rekonditionera nickelmetallhydridbatterier, för återanvändning i antingen bilar eller för stationärt bruk.

NiMH-batterier används i Toyota Prius, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports och Yaris Hybrid samt alla Lexus hybridmodeller. Li-ion-batterier används i Toyota Prius+ och Prius Plug-in.

Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. I Sverige säljs även sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.
Källa: Toyota

Senaste nyheter