Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Touareg - VWs nya high tech hybrid

http://www.klimatsmart.se/images/news/vwtouareg250x166.jpg

När nya Volkswagen Touareg nu gör sin debut kommer den med såväl hybriddrift som ett högteknologiskt motorprogram. Den har dessutom blivit 208 kilo lättare och 20 procent bränsleeffektivare än sin föregångare, och fylld med innovationer. Nya Touareg utgör en modern omtolkning av det mångsidiga SUV-konceptet – tack vare nya motorer som är nästan 20 procent mer bränsleeeffektiva och nya förarstöd- och säkerhetssystem. Touareg blir också den första och enda SUV av europeiskt ursprung som också är tillgänglig i en hybridversion. Den sätter ribban bland fullt off-road-dugliga och bensindrivna SUV-bilar med en bränsleförbrukning på 8,2 liter bränsle per 100 kilometer. Touareg Hybrid kan köras i upp till 50 km/h i elektriskt läge – helt avgasfritt. Bland ”äkta SUV-bilar” med dieselmotorer noterar nya Touareg V6 TDI ett nytt rekordvärde med en förbrukning på 7,4 liter/100 km vid blandad körning vilket motsvarar 195g CO2/km. Båda versionerna – Touareg Hybrid och V6 TDI – är de mest bränsleeffektiva bensin- och diesel-SUV:ar i stora klassen som hittills byggts i Europa. Precis som man redan gjort med den globalt framgångsrika, mindre modellen Tiguan, har Volkswagen systematiskt strävat efter en miljömässigt mer hållbar utveckling även i nya Touareg. Den första förutsättningen uppfylldes: Nya Touareg är 208 kg lättare i sin basversion. Värt att nämna i sammanhanget är att karossen då ändå fått fem procent ökad vridstyvhet, vilket gör den till ledare i sin klass. En andra målsättning uppfylldes också: Formgivarna nådde ett avsevärt förbättrat luftmotståndsvärde. Förutom aerodynamiska finjusteringar är orsaken till denna förbättring att nya Touareg är 20 mm lägre än sin föregångare. Tillsammans med en formgivning av fronten som följer Volkswagens nya design-DNA har det resulterat i en minskad frontarea. Övriga förändringar på måttsidan visar att längden hos nya Touareg ökat med 43 mm till 480 cm och även axelavståndet som ökat med 40 mm till 290 cm. Bredden är oförändrat 193 cm. Tredje målet: Alla motorer, som numera som standard är kombinerade med en 8-växlad automatlåda – även det en nyhet i marknadssegmentet – ger avsevärt bättre bränsleekonomi jämfört med föregående modell; i vissa fall är förbättringen betydligt mer än två liter per 100 kilometer. Även fyrhjulsdriften har modifierats i jakten på minskad bränsleförbrukning. I serieversionen har alla Touareg av nya generationen fyrhjulsdrift, 4Motion, med Torsen fördelningsdifferential och en klättringsförmåga på 31 grader. Precis som hos Tiguan Track & Field har Touareg också ett ”off-road körprogram” som – med hjälp av en enkel knapptryckning – trimmar ABS, EDS och ASR för offroad-bruk, aktiverar Hill Descent Control (medlutsassistenten) och justerar växlingspunkterna hos automatlådan. V6 TDI kan även som tillval beställas med ett ”terrängteknik-paket” som i stället för Torsen-differentialen har en fördelningslåda och en utväxling som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har dessutom mellan- och bakaxel-differential som kan spärras till 100 procent vilket ger en klättringsförmåga på 45 grader. Precis som i den första Touareg-generationen har dessa bilar också ett vridreglage som föraren kan nyttja för att anpassa bilen till särskilda förhållanden i fem nivåer: 1. ”On-Road”; 2. ”Off-Road” (som ”off-road körprogram” plus automatisk kontroll av de mekaniska differentialspärrarna); 3. Lågväxel (som ”Off-Road” plus aktivering av en reduktionsväxel, senare växlingspunkter och ingen automatisk uppväxling när växellådan körs i sitt manuella läge); 4. Låsning av mellandifferentialen; 5. Låsning av bakre differentialen. Nya Touareg kommer att erbjudas med två diesel- samt två bensinmotorer – varav den ena kommer i hybridutförande. De motorer som finns tillgängliga från start är: • V6 TDI (diesel): 176 kW/240 hk, 550 Nm, 7,4 liter/100 km (-1,9 liter i jämförelse med föregångaren), 195 g CO2/km (- 49 g i jämförelse med föregångaren) • V8 TDI (4,2 liter diesel): 250 kW/340 hk, 800 Nm, 9,1 liter/100 km, 239 g CO2/km • V6 FSI (3,6 liter bensin): 206 kW/280 hk, 360 Nm, 9,9 liter/100 km (-2,5 liter i jämförelse med föregångaren), 236 g CO2/km (- 60 g i jämförelse med föregångaren) • V6 TSI Hybrid (bensin): 245 kW/333 hk, 580 Nm, 8,2 liter/100 km, 193 g CO2/km Hybrid-versionen består av en 333 hk stark TSI-motor samt en elmotor som utvecklar 34 kW/47 hk. När de båda motorerna arbetar tillsammans uppnås en maximal effekt av 279 kW/380 hk. Sprinten 0-100 km tar 6,5 sekunder. Volkswagen har valt ett parallellhybridsystem för nya Touareg. Det bidrar till mycket goda offroadegenskaper samtidigt som den kan dra släp på upp till 3,5 ton. Dessutom är parallellhybridsystemet mer effektivt än alternativa hybridsystem i samband med terrängkörning. I jämförelse med konventionella SUV:ar i samma storlek och motorstyrka, är Touareg Hybrid 25 procent mer bränsleeffektiv i stadskörning. När det gäller kombinerad körning – stadstrafik, motorväg och landsväg – räknar man med en 17-procentig minskning av bränsleförbrukningen. Elmotorn kan arbeta självständigt under körning i upp till 50 km/h. I detta fall är V6 TSI-motorn inte bara avstängd, utan även automatiskt bortkopplad från transmissionen. Därmed säkerställs minsta möjliga förluster. När föraren släpper gaspedalen kopplas V6 TSI-motorn också bort från transmissionen och frirullar. Detta bidrar till en förbättrad bränsleekonomi och är möjligt i hastigheter upp till 160 km/h. I samband med bromsning, lagrar elmotorn rörelseenergi. I det läget används den som en generator. Energin lagras sedan i NiMH-batteriet. Även Start-stop-systemet, som är integrerat i drivlinan, förbättrar bränsleekonomin – särskilt i stadstrafik och vid kökörning. Volkswagen har inte bara gjort nya Touareg lättare, mer bränsleeffektiv och mer flexibel; den har formats till ett ännu mer mångsidigt allround-fordon. Nya Touareg kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljarna i sommar. Det svenska modellprogrammet med priser är ännu ej fastställt. För ytterligare information, kontakta Marcus Thomasfolk, 08-553 867 97, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Touareg - VWs nya high tech hybrid

2010-02-11
VW Touareg
När nya Volkswagen Touareg nu gör sin debut kommer den med såväl hybriddrift som ett högteknologiskt motorprogram. Den har dessutom blivit 208 kilo lättare och 20 procent bränsleeffektivare än sin föregångare, och fylld med innovationer.

Nya Touareg utgör en modern omtolkning av det mångsidiga SUV-konceptet – tack vare nya motorer som är nästan 20 procent mer bränsleeeffektiva och nya förarstöd- och säkerhetssystem. Touareg blir också den första och enda SUV av europeiskt ursprung som också är tillgänglig i en hybridversion. Den sätter ribban bland fullt off-road-dugliga och bensindrivna SUV-bilar med en bränsleförbrukning på 8,2 liter bränsle per 100 kilometer. Touareg Hybrid kan köras i upp till 50 km/h i elektriskt läge – helt avgasfritt. Bland ”äkta SUV-bilar” med dieselmotorer noterar nya Touareg V6 TDI ett nytt rekordvärde med en förbrukning på 7,4 liter/100 km vid blandad körning vilket motsvarar 195g CO2/km.

Båda versionerna – Touareg Hybrid och V6 TDI – är de mest bränsleeffektiva bensin- och diesel-SUV:ar i stora klassen som hittills byggts i Europa.

Precis som man redan gjort med den globalt framgångsrika, mindre modellen Tiguan, har Volkswagen systematiskt strävat efter en miljömässigt mer hållbar utveckling även i nya Touareg.

Den första förutsättningen uppfylldes: Nya Touareg är 208 kg lättare i sin basversion. Värt att nämna i sammanhanget är att karossen då ändå fått fem procent ökad vridstyvhet, vilket gör den till ledare i sin klass.

En andra målsättning uppfylldes också: Formgivarna nådde ett avsevärt förbättrat luftmotståndsvärde. Förutom aerodynamiska finjusteringar är orsaken till denna förbättring att nya Touareg är 20 mm lägre än sin föregångare. Tillsammans med en formgivning av fronten som följer Volkswagens nya design-DNA har det resulterat i en minskad frontarea. Övriga förändringar på måttsidan visar att längden hos nya Touareg ökat med 43 mm till 480 cm och även axelavståndet som ökat med 40 mm till 290 cm. Bredden är oförändrat 193 cm.

Tredje målet: Alla motorer, som numera som standard är kombinerade med en 8-växlad automatlåda – även det en nyhet i marknadssegmentet – ger avsevärt bättre bränsleekonomi jämfört med föregående modell; i vissa fall är förbättringen betydligt mer än två liter per 100 kilometer.

Även fyrhjulsdriften har modifierats i jakten på minskad bränsleförbrukning. I serieversionen har alla Touareg av nya generationen fyrhjulsdrift, 4Motion, med Torsen fördelningsdifferential och en klättringsförmåga på 31 grader. Precis som hos Tiguan Track & Field har Touareg också ett ”off-road körprogram” som – med hjälp av en enkel knapptryckning – trimmar ABS, EDS och ASR för offroad-bruk, aktiverar Hill Descent Control (medlutsassistenten) och justerar växlingspunkterna hos automatlådan.

V6 TDI kan även som tillval beställas med ett ”terrängteknik-paket” som i stället för Torsen-differentialen har en fördelningslåda och en utväxling som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har dessutom mellan- och bakaxel-differential som kan spärras till 100 procent vilket ger en klättringsförmåga på 45 grader.

Precis som i den första Touareg-generationen har dessa bilar också ett vridreglage som föraren kan nyttja för att anpassa bilen till särskilda förhållanden i fem nivåer: 1. ”On-Road”; 2. ”Off-Road” (som ”off-road körprogram” plus automatisk kontroll av de mekaniska differentialspärrarna); 3. Lågväxel (som ”Off-Road” plus aktivering av en reduktionsväxel, senare växlingspunkter och ingen automatisk uppväxling när växellådan körs i sitt manuella läge); 4. Låsning av mellandifferentialen; 5. Låsning av bakre differentialen.

Nya Touareg kommer att erbjudas med två diesel- samt två bensinmotorer – varav den ena kommer i hybridutförande.

De motorer som finns tillgängliga från start är:

• V6 TDI (diesel): 176 kW/240 hk, 550 Nm, 7,4 liter/100 km (-1,9 liter i jämförelse med föregångaren), 195 g CO2/km (- 49 g i jämförelse med föregångaren)
• V8 TDI (4,2 liter diesel): 250 kW/340 hk, 800 Nm, 9,1 liter/100 km, 239 g CO2/km
• V6 FSI (3,6 liter bensin): 206 kW/280 hk, 360 Nm, 9,9 liter/100 km (-2,5 liter i jämförelse med föregångaren), 236 g CO2/km (- 60 g i jämförelse med föregångaren)
• V6 TSI Hybrid (bensin): 245 kW/333 hk, 580 Nm, 8,2 liter/100 km, 193 g CO2/km

Hybrid-versionen består av en 333 hk stark TSI-motor samt en elmotor som utvecklar 34 kW/47 hk. När de båda motorerna arbetar tillsammans uppnås en maximal effekt av 279 kW/380 hk. Sprinten 0-100 km tar 6,5 sekunder.

Volkswagen har valt ett parallellhybridsystem för nya Touareg. Det bidrar till mycket goda offroadegenskaper samtidigt som den kan dra släp på upp till 3,5 ton. Dessutom är parallellhybridsystemet mer effektivt än alternativa hybridsystem i samband med terrängkörning.

I jämförelse med konventionella SUV:ar i samma storlek och motorstyrka, är Touareg Hybrid 25 procent mer bränsleeffektiv i stadskörning. När det gäller kombinerad körning – stadstrafik, motorväg och landsväg – räknar man med en 17-procentig minskning av bränsleförbrukningen.

Elmotorn kan arbeta självständigt under körning i upp till 50 km/h. I detta fall är V6 TSI-motorn inte bara avstängd, utan även automatiskt bortkopplad från transmissionen. Därmed säkerställs minsta möjliga förluster.

När föraren släpper gaspedalen kopplas V6 TSI-motorn också bort från transmissionen och frirullar. Detta bidrar till en förbättrad bränsleekonomi och är möjligt i hastigheter upp till 160 km/h. I samband med bromsning, lagrar elmotorn rörelseenergi. I det läget används den som en generator. Energin lagras sedan i NiMH-batteriet.

Även Start-stop-systemet, som är integrerat i drivlinan, förbättrar bränsleekonomin – särskilt i stadstrafik och vid kökörning. Volkswagen har inte bara gjort nya Touareg lättare, mer bränsleeffektiv och mer flexibel; den har formats till ett ännu mer mångsidigt allround-fordon.

Nya Touareg kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljarna i sommar. Det svenska modellprogrammet med priser är ännu ej fastställt. För ytterligare information, kontakta Marcus Thomasfolk, 08-553 867 97, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se.
Källa: Volkswagen

Senaste nyheter