Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Fortsätt cykla även under vintern

http://www.klimatsmart.se/images/news/cykelkraft-vintercykling250x266.jpg

Många drar sig säkert för att cykla under vintern, framförallt när det ligger lite snö på backen. Men med lite förberedelser, extra utrustning och några användbara tips och trix så går det bra att klara att cykla året runt. Och med en elcykel finns det ytterligare några faktorer att tänka på. En av dessa är att ta med sig batteriet inomhus mellan cykelturerna. Effekten i batteriet blir något sämre när det blir kallt. Men så fort det kommer in i värmen så är det som vanligt igen. Att cykla när det är risk för isfläckar innebär att man ska vara avhållsam med frambromsen. Använd oftare bakbromsen och håll gärna ner farten så du hinner stanna även utan en kraftig inbromsning. Nu finns det ju gudbevars dubbdäck i olika varianter för cyklar. De cyklister som bor där de har lång snösäsong kan med fördel byta till dubbade däck. Tänk dock på att de är mer trögtrampade på barmark och dessutom låter de en hel del. Och en del kan dra sig för att byta däck efter säsong av bekvämlighetsskäl. Men säkerheten är självklart överordnad så ett bra tips är att skifta däck. Nu finns det i och för sig också vinterdäck där man släpper ut lite av luften för att få bättre grepp och pumpar upp dem igen när det är barmark som gäller. De sägs fungera bra, även om jag själv inte provat. För egen del klarar jag mig bra utan dubbdäck då jag har tur att bo i en kommun som prioriterar snöröjningen på cykelbanorna. Kommunen har de senaste åren varit helt suveräna i det avseendet. De ser det som en säkerhetsåtgärd genom att cyklister och gående då inte tar sig ut i vägbanan där bilisterna befinner sig. Och det har som sagt visat sig vara en bra strategi. Hör med din kommun om du inte tycker det fungerar just där du bor. Det finns goda exempel att referera till. När det är snö, slask och modd fastnar detta gärna mellan hjulet och stänkskärmen, vilket är ett bekymmer och kan göra det svårcyklat. Här kan man titta på om man kan öka mellanrummet mellan hjul och skärm på något sätt. Det finns kraftiga och bredare stänkskydd för framhjulet att köpa och byta ut till. Tag ett snack med din cykelhandlare och be om råd för vad som passar just din cykel. Men hur är det med kläderna då? Ja, den gamla grundregeln att du ska huttra lite när du sätter dig på cykeln för att starta färden gäller inte då du har elcykel. Då du har assistans av elmotorn blir det helt enkelt inte så varm arbetstemperatur innanför kläderna. Det innebär att du kan klä dig lite friare. Men med vanlig cykel ska du tänka på ”hutter-regeln”. Gör du inte det och är för varmt klädd kan du börja svettas redan efter du varit igång i bara fem minuter. Och du riskerar då komma fram svettig till målet. Ett bra tips är att då ha med extra plagg i ryggsäcken att byta med. Ett av de viktigare plaggen för en cyklist är vantarna. Vem hatar inte att frysa om händerna? De är ju dessutom utsatta för fartvinden när de kramar om styrets handtag och sitter där i samma position under i stort sett hela färden. Så ett par bra vantar är väl investerade pengar. Men huvudet då? Jo där ska det framförallt sitta en hjälm och under den en tunn mössa som hindrar fartvinden att nå öronen och värmen att strömma ut. Men en alltför tjock mössa gör att hjälmen inte skyddar som den ska. Fråga din cykelhandlare så kan de ge dig tips om mössor som är både sköna och säkra. Ett tips är att ha ett hjälmöverdrag som hindrar nordanvinden att komma igenom ventilationshålen i hjälmen. När det är riktigt slaskigt och blött finns det bra skoöverdrag att köpa. Det finns både vattentäta och varmfodrade varianter. Återigen är det bäst att kolla med din cykelhandlare så hjälper de till att hitta rätt. En annan del som kan vålla bekymmer, men som inte borde göra det, är fastfrusna cykellås. Men med rätt hantering bör inte problemen bli så stora. Lösningen består i låsspray och cigarettändare. Det allra bästa är om du är så pass förutseende att du sprayar låset innan det blir frost. Det hjälper inte bara mot is utan det smörjer dessutom upp mekanismen så att låset håller längre. En vanlig tändare i byxfickan eller i ryggsäcken kan vara lösningen om nu låset frusit trots allt. Värm upp nyckeln med tändarens låga i några sekunder och för in nyckeln i låset och vicka lite på den. Detta får du kanske upprepa några gånger, beroende på hur kallt det är och hur mycket vatten som kommit in och ställt till det. Men efter ett tag så brukar islossningen vara ett faktum och låset öppnar sig. Men glöm nu för all del inte att återigen spraya in lite låsolja för att driva ut det smältvatten som blir kvar. Annars är risken uppenbar att låset fryser igen. Vi sparar det viktigaste till sist, CYKELLYSE! Se till att batterier och lampor är i topptrim, vintern är inte bara slaskig, kall och snöig, den är mörk också. / Jonas Jernberg, redaktör Klimatsmart.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Fortsätt cykla även under vintern

2017-12-04
Vintercykling
Många drar sig säkert för att cykla under vintern, framförallt när det ligger lite snö på backen. Men med lite förberedelser, extra utrustning och några användbara tips och trix så går det bra att klara att cykla året runt.

Och med en elcykel finns det ytterligare några faktorer att tänka på. En av dessa är att ta med sig batteriet inomhus mellan cykelturerna. Effekten i batteriet blir något sämre när det blir kallt. Men så fort det kommer in i värmen så är det som vanligt igen.

Att cykla när det är risk för isfläckar innebär att man ska vara avhållsam med frambromsen. Använd oftare bakbromsen och håll gärna ner farten så du hinner stanna även utan en kraftig inbromsning.

Nu finns det ju gudbevars dubbdäck i olika varianter för cyklar. De cyklister som bor där de har lång snösäsong kan med fördel byta till dubbade däck. Tänk dock på att de är mer trögtrampade på barmark och dessutom låter de en hel del. Och en del kan dra sig för att byta däck efter säsong av bekvämlighetsskäl. Men säkerheten är självklart överordnad så ett bra tips är att skifta däck.

Nu finns det i och för sig också vinterdäck där man släpper ut lite av luften för att få bättre grepp och pumpar upp dem igen när det är barmark som gäller. De sägs fungera bra, även om jag själv inte provat.

För egen del klarar jag mig bra utan dubbdäck då jag har tur att bo i en kommun som prioriterar snöröjningen på cykelbanorna. Kommunen har de senaste åren varit helt suveräna i det avseendet. De ser det som en säkerhetsåtgärd genom att cyklister och gående då inte tar sig ut i vägbanan där bilisterna befinner sig. Och det har som sagt visat sig vara en bra strategi.

Hör med din kommun om du inte tycker det fungerar just där du bor. Det finns goda exempel att referera till.

När det är snö, slask och modd fastnar detta gärna mellan hjulet och stänkskärmen, vilket är ett bekymmer och kan göra det svårcyklat. Här kan man titta på om man kan öka mellanrummet mellan hjul och skärm på något sätt. Det finns kraftiga och bredare stänkskydd för framhjulet att köpa och byta ut till. Tag ett snack med din cykelhandlare och be om råd för vad som passar just din cykel.

Men hur är det med kläderna då?

Ja, den gamla grundregeln att du ska huttra lite när du sätter dig på cykeln för att starta färden gäller inte då du har elcykel. Då du har assistans av elmotorn blir det helt enkelt inte så varm arbetstemperatur innanför kläderna. Det innebär att du kan klä dig lite friare. Men med vanlig cykel ska du tänka på ”hutter-regeln”. Gör du inte det och är för varmt klädd kan du börja svettas redan efter du varit igång i bara fem minuter. Och du riskerar då komma fram svettig till målet. Ett bra tips är att då ha med extra plagg i ryggsäcken att byta med.

Ett av de viktigare plaggen för en cyklist är vantarna. Vem hatar inte att frysa om händerna? De är ju dessutom utsatta för fartvinden när de kramar om styrets handtag och sitter där i samma position under i stort sett hela färden. Så ett par bra vantar är väl investerade pengar.

Men huvudet då? Jo där ska det framförallt sitta en hjälm och under den en tunn mössa som hindrar fartvinden att nå öronen och värmen att strömma ut. Men en alltför tjock mössa gör att hjälmen inte skyddar som den ska. Fråga din cykelhandlare så kan de ge dig tips om mössor som är både sköna och säkra.

Ett tips är att ha ett hjälmöverdrag som hindrar nordanvinden att komma igenom ventilationshålen i hjälmen.

När det är riktigt slaskigt och blött finns det bra skoöverdrag att köpa. Det finns både vattentäta och varmfodrade varianter. Återigen är det bäst att kolla med din cykelhandlare så hjälper de till att hitta rätt.

En annan del som kan vålla bekymmer, men som inte borde göra det, är fastfrusna cykellås. Men med rätt hantering bör inte problemen bli så stora. Lösningen består i låsspray och cigarettändare.

Det allra bästa är om du är så pass förutseende att du sprayar låset innan det blir frost. Det hjälper inte bara mot is utan det smörjer dessutom upp mekanismen så att låset håller längre.

En vanlig tändare i byxfickan eller i ryggsäcken kan vara lösningen om nu låset frusit trots allt. Värm upp nyckeln med tändarens låga i några sekunder och för in nyckeln i låset och vicka lite på den. Detta får du kanske upprepa några gånger, beroende på hur kallt det är och hur mycket vatten som kommit in och ställt till det. Men efter ett tag så brukar islossningen vara ett faktum och låset öppnar sig. Men glöm nu för all del inte att återigen spraya in lite låsolja för att driva ut det smältvatten som blir kvar. Annars är risken uppenbar att låset fryser igen.

Vi sparar det viktigaste till sist, CYKELLYSE! Se till att batterier och lampor är i topptrim, vintern är inte bara slaskig, kall och snöig, den är mörk också.

/ Jonas Jernberg, redaktör Klimatsmart.se

Senaste nyheter