Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Smart elbil från Hyundai

http://www.klimatsmart.se/images/news/hyundaiblueon250x147.jpg

Hyundai presenterade nyligen sin första ”riktiga” elbil. Den kallas BlueOn, är säker, snabb och snabbladdad och har en för biltypen ovanligt lång räckvidd. – BlueOn bygger på Hyundais lilla men storsäljande halvkombi i10. Den har utvecklats i Sydkorea och visar på Hyundais senaste tekniska framsteg. Kundernas intresse för och behov av miljövänliga bilar ökar och att säkerställa en avancerad teknik är avgörande för den som vill bli ledande inom branschen. Och det vill Hyundai, säger Dr Hyun-Soon Lee, chef för Hyundais Forsknings- och utvecklingscenter. BlueOn har en kompakt kaross (längd 3585, bredd 1595, höjd 1540 mm) och en högeffektiv elmotor som drivs av LiPoly-batterier på 16,4 kWh. Motorns maxeffekt är 81 hk (61 kW) och det maximala vridmomentet 210 Nm, vilket ger BlueOn uppseendeväckande goda prestanda: 0-100 km/tim på 13,1 sekunder är bättre än många små bensindrivna bilar mäktar med och en toppfart på 130 km/tim räcker långt. Eftersom elbilars enda energikälla är batterier är dess livslängd och lagringskapacitet helt avgörande för bilens prestanda. Hyundai valde den innovativa batteriteknologin Litium-jon polymer (LiPoly), eftersom den jämfört med Nickel Metall-Hydrid-batterier (NiMH)levererar samma effekt med 30 procent lägre vikt och 40 procent lägre volym, vilket ger möjlighet till bättre prestanda och/eller större utrymme för passagerarna. BlueOn har konstruerats för hög krocksäkerhet för passagerarna – och för batterierna. Hyundai har kört hundratusentals kilometer med hållbarhetstester för att trygga tillförlitlighet och säkerhet. En ovanlig säkerhetsdetalj är för övrigt det artificiella motorljudet, som utvecklats för att fotgängare inte ska överraskas av den annars praktiskt taget ljudlösa bilen. BlueOn har en räckvidd på hela 140 km och sedan går det ovanligt snabbt att tillföra ny energi, vilket kan ske på två sätt. Med 380V industrielektricitet tar det bara 25 minuter att ladda batterierna till 80 procent av deras kapacitet och med 220V hushållsel är de fullt laddade på bara sex timmar. BlueOn är Hyundais – och Koreas – första ”fullfartselbil” (FSEV, Full Speed Electric Vehicle), alltså den första ”riktiga” elbilen. Den presenterades i närvaro av Sydkoreas president Lee Myung-Bak och ministrar från vetenskaps- och miljöministeriet. Presidenten passade också på att ta en kort provtur, som utföll till full belåtenhet. Nu i oktober ska Hyundai leverera ett 30-tal BlueOn till olika myndighetsorganisationer för test. Bilarna skall i första hand användas för att utveckla och testa infrastrukturen under två år. Redan nästa år planerar Hyundai att utöka sin tillverkningskapacitet för BlueOn och i slutet av 2012 beräknas tillverkningen uppgå till 2500 bilar. Om och i så fall när BlueOn blir aktuell för Sverige återstår att se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Smart elbil från Hyundai

2010-09-10
Hyundai presenterade nyligen sin första ”riktiga” elbil. Den kallas BlueOn, är säker, snabb och snabbladdad och har en för biltypen ovanligt lång räckvidd.

– BlueOn bygger på Hyundais lilla men storsäljande halvkombi i10. Den har utvecklats i Sydkorea och visar på Hyundais senaste tekniska framsteg. Kundernas intresse för och behov av miljövänliga bilar ökar och att säkerställa en avancerad teknik är avgörande för den som vill bli ledande inom branschen. Och det vill Hyundai, säger Dr Hyun-Soon Lee, chef för Hyundais Forsknings- och utvecklingscenter.

BlueOn har en kompakt kaross (längd 3585, bredd 1595, höjd 1540 mm) och en högeffektiv elmotor som drivs av LiPoly-batterier på 16,4 kWh. Motorns maxeffekt är 81 hk (61 kW) och det maximala vridmomentet 210 Nm, vilket ger BlueOn uppseendeväckande goda prestanda: 0-100 km/tim på 13,1 sekunder är bättre än många små bensindrivna bilar mäktar med och en toppfart på 130 km/tim räcker långt.

Eftersom elbilars enda energikälla är batterier är dess livslängd och lagringskapacitet helt avgörande för bilens prestanda. Hyundai valde den innovativa batteriteknologin Litium-jon polymer (LiPoly), eftersom den jämfört med Nickel Metall-Hydrid-batterier (NiMH)levererar samma effekt med 30 procent lägre vikt och 40 procent lägre volym, vilket ger möjlighet till bättre prestanda och/eller större utrymme för passagerarna.

BlueOn har konstruerats för hög krocksäkerhet för passagerarna – och för batterierna. Hyundai har kört hundratusentals kilometer med hållbarhetstester för att trygga tillförlitlighet och säkerhet. En ovanlig säkerhetsdetalj är för övrigt det artificiella motorljudet, som utvecklats för att fotgängare inte ska överraskas av den annars praktiskt taget ljudlösa bilen.

BlueOn har en räckvidd på hela 140 km och sedan går det ovanligt snabbt att tillföra ny energi, vilket kan ske på två sätt. Med 380V industrielektricitet tar det bara 25 minuter att ladda batterierna till 80 procent av deras kapacitet och med 220V hushållsel är de fullt laddade på bara sex timmar.

BlueOn är Hyundais – och Koreas – första ”fullfartselbil” (FSEV, Full Speed Electric Vehicle), alltså den första ”riktiga” elbilen. Den presenterades i närvaro av Sydkoreas president Lee Myung-Bak och ministrar från vetenskaps- och miljöministeriet. Presidenten passade också på att ta en kort provtur, som utföll till full belåtenhet.

Nu i oktober ska Hyundai leverera ett 30-tal BlueOn till olika myndighetsorganisationer för test. Bilarna skall i första hand användas för att utveckla och testa infrastrukturen under två år. Redan nästa år planerar Hyundai att utöka sin tillverkningskapacitet för BlueOn och i slutet av 2012 beräknas tillverkningen uppgå till 2500 bilar. Om och i så fall när BlueOn blir aktuell för Sverige återstår att se.

Senaste nyheter