Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Så påverkar cabotaget den svenska miljön

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Få ämnen här i Svensk Åkeritidning berör så mycket som det växande cabotaget. I höst ska forskaren Henrik Sternberg undersöka vilken effekt cabotagetrafiken i Sverige har på miljön. – Jag vill forska om saker som kan hjälpa samhället, säger Henrik Sternberg till Svensk Åkeritidning. Tidigare i år disputerade Henrik Sternberg vid Chalmers i Göteborg med sin avhandling om effektiva transporter. Nu tillhör han Lunds tekniska högskola och ska i höst studera vad branschens strukturomvandling, med allt fler utländska åkerier och förare, gör med vår miljö. – Min tes är att man trots lägre kostnader får betala ett högre pris, säger Henrik Sternberg till Svensk Åkeritidning. Hypotesen är att utvecklingen med sämre betalda förare skapar mindre motivation för åkerierna till att skapa effektiva transportlösningar. – Det kan också vara så att små utländska åkerier inte har lika goda möjligheter att skapa effektiva transportkedjor. Det kan vara så att fler kör med dålig fyllnadsgrad och onödigt långa körsträckor i jämförelse med de större. Än så länge är det bara spekulationer, men jag hoppas studien ska ge svar. I arbetet med att undersöka vilken effekt landets cabotagetrafik har på miljön kommer han den statistik som finns om landets godsflöden. Henrik Sternberg hoppas också på viss hjälp från landets åkare: – Tanken är ju att skapa en hemsida dit svenska åkare kan rapportera in körningar som de tappat till utländska konkurrenter. På så vis hoppas jag kunna se hur stor del av transporterna som körs av svenska och utländska åkerier och de senaste årens förändringar. Studien som startar i höst kommer bland annat finansieras av Transportarbetareförbundet, Henrik Sternberg hoppas dock på fler finansiärer.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Så påverkar cabotaget den svenska miljön

2012-08-28
Få ämnen här i Svensk Åkeritidning berör så mycket som det växande cabotaget. I höst ska forskaren Henrik Sternberg undersöka vilken effekt cabotagetrafiken i Sverige har på miljön.
– Jag vill forska om saker som kan hjälpa samhället, säger Henrik Sternberg till Svensk Åkeritidning.

Tidigare i år disputerade Henrik Sternberg vid Chalmers i Göteborg med sin avhandling om effektiva transporter. Nu tillhör han Lunds tekniska högskola och ska i höst studera vad branschens strukturomvandling, med allt fler utländska åkerier och förare, gör med vår miljö.

– Min tes är att man trots lägre kostnader får betala ett högre pris, säger Henrik Sternberg till Svensk Åkeritidning.

Hypotesen är att utvecklingen med sämre betalda förare skapar mindre motivation för åkerierna till att skapa effektiva transportlösningar.

– Det kan också vara så att små utländska åkerier inte har lika goda möjligheter att skapa effektiva transportkedjor. Det kan vara så att fler kör med dålig fyllnadsgrad och onödigt långa körsträckor i jämförelse med de större. Än så länge är det bara spekulationer, men jag hoppas studien ska ge svar.

I arbetet med att undersöka vilken effekt landets cabotagetrafik har på miljön kommer han den statistik som finns om landets godsflöden. Henrik Sternberg hoppas också på viss hjälp från landets åkare:

– Tanken är ju att skapa en hemsida dit svenska åkare kan rapportera in körningar som de tappat till utländska konkurrenter. På så vis hoppas jag kunna se hur stor del av transporterna som körs av svenska och utländska åkerier och de senaste årens förändringar.

Studien som startar i höst kommer bland annat finansieras av Transportarbetareförbundet, Henrik Sternberg hoppas dock på fler finansiärer.

Senaste nyheter