
Redaktör:
Jens Ljunggren
Stockholms nya lånecykelsystem klart
2021-08-23

Daniel Helldén & Jordi Cabañas Faura
Snart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit laga kraft. Till våren kommer de första lånecyklarna ut på stan.
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Senaste nyheter
-
2023-03-17
Tyst och energieffektivt elflyg med ny propellerElektrifiering är en viktig pusselbit för framtidens fossilfria flyg. Men elflyget tampas med ett… -
2022-01-28
Klimatsmarta Viking Glory är ett flaggskepp för hållbarhetSpillvärmen från motorerna blir till el och spillkylan från LNG används för kylning. Skrov som… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2021-09-15
122 elektriska bussar till Göteborg, Malmö och HässleholmNobina, den största bussoperatören i Norden, har lagt tre ordrar på totalt 122 elbussar av… -
2021-08-23
Stockholms nya lånecykelsystem klartSnart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit… -
2021-08-20
Stena Line tankar metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkningRedan i april 2015 skrev Stena Line historia inom hållbar sjöfart genom att som första rederi i… -
2021-06-28
29 lagförslag för snabba och billiga tågresor i EuropaInom kort startar förhandlingarna om EU:s viktigaste tåglagstiftning. Nu har EU:s politiker en… -
2021-02-08
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg senast 2030Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan… -
2021-01-08
Grön el till tågen på Öresundsbron minskar klimatpåverkan med 70%Alla tåg som rullar över Öresundsbrons järnväg drivs nu på grön el, bland annat från vindkraft. Och… -
2020-11-20
Solfångare, elflygplan och ventilation vinnare av E-Prize 2020Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-prize,…