Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Rekordlåg förbrukning och utsläpp för nya Toyota Prius

http://www.klimatsmart.se/images/news/toyota-4prius250x248.jpg

Den fjärde generationen av Toyotas ikoniska fullhybridmodell Prius tar det hittills största steget framåt mellan generationerna när det gäller energieffektivitet. Nya Prius får en bränsleförbrukning vid blandad körning från endast 3,0 liter/100 km och CO2-utsläpp på låga 70 gram/kilometer. Den nya Prius-modellen har en helt ny hybriddrivlina med en bensinmotor som har världens högsta termiska verkningsgrad. Bilen bygger också på den nya plattformen TNGA (Toyota New Global Architecture) och har en mycket effektiv aerodynamisk kaross. Allt samverkar till att Toyota nu har kunnat genomföra den hittills största sänkningen av bränsleförbrukning och utsläpp från en Prius-generation till en annan. Trots goda siffror för förbrukning och utsläpp, har förbättringarna inte gått ut över bilens prestanda. Nya Toyota Prius accelererar 0-100 km/tim på 10,6 sekunder och hastighets­ökningen 80-120 km/tim vid t ex omkörning går på 8,6 sekunder. Topphastigheten är 180 km/tim. Alla komponenter i hybriddrivlinan har setts över, jämfört med föregående Prius-generation. Bilens 1,8-liters VVT-i Atkinson-motor har en termisk verkningsgrad på rekordhöga 40 pro­cent. Mycket arbete har lagts ner på att reducera energiförlusterna från den inre friktionen och andra mekaniska komponenter. Även de övriga delarna i drivlinan har konstruerats om, för att minska vikten och öka effektivi­teten. Prius har också ett mer kompakt och energieffektivt nickelmetallhydridbatteri (NiMH), som nu helt och hållet ryms under baksätet, vilket ger mer plats i bagageutrymmet. För första gången kan en Prius nu också förses med dragkrok, med en dragvikt upp till 725 kilo. Bilens mycket aerodynamiska formgivning är en bidragande faktor till den låga förbruk­ningen. Luftmotståndet är nu endast 0,24 Cd. Mängder av olika designdetaljer på både karossen och undertill bidrar till att luftströmmarna störs så lite som möjligt. Den totala systemeffekten från hybriddrivlinan är 122 hästkrafter. För att ge en behagligare körupplevelse har styrenheten programmerats om så att bilen utnyttjar elmotorn mer under acceleration. Det innebär att motorvarvet bättre följer hastighetsökningen än tidigare. Även i övrigt erbjuder Prius en mer dynamisk körupplevelse med ett vridstyvare chassi – 60 procent bättre än förra generationen, tack vare ny svetsteknik och mer höghållfast stål – och ny hjulupphängning. Resultatet är en förbättrad väghållning och behagligare gång på såväl motorväg som kurviga småvägar. Nya Toyota Prius kommer till Sverige våren 2016. Priset är ännu inte fastställt.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Rekordlåg förbrukning och utsläpp för nya Toyota Prius

2015-11-18
4e generationen Toyota Prius
Den fjärde generationen av Toyotas ikoniska fullhybridmodell Prius tar det hittills största steget framåt mellan generationerna när det gäller energieffektivitet. Nya Prius får en bränsleförbrukning vid blandad körning från endast 3,0 liter/100 km och CO2-utsläpp på låga 70 gram/kilometer.

Den nya Prius-modellen har en helt ny hybriddrivlina med en bensinmotor som har världens högsta termiska verkningsgrad. Bilen bygger också på den nya plattformen TNGA (Toyota New Global Architecture) och har en mycket effektiv aerodynamisk kaross. Allt samverkar till att Toyota nu har kunnat genomföra den hittills största sänkningen av bränsleförbrukning och utsläpp från en Prius-generation till en annan.

Trots goda siffror för förbrukning och utsläpp, har förbättringarna inte gått ut över bilens prestanda. Nya Toyota Prius accelererar 0-100 km/tim på 10,6 sekunder och hastighets­ökningen 80-120 km/tim vid t ex omkörning går på 8,6 sekunder. Topphastigheten är 180 km/tim.

Alla komponenter i hybriddrivlinan har setts över, jämfört med föregående Prius-generation. Bilens 1,8-liters VVT-i Atkinson-motor har en termisk verkningsgrad på rekordhöga 40 pro­cent. Mycket arbete har lagts ner på att reducera energiförlusterna från den inre friktionen och andra mekaniska komponenter. Även de övriga delarna i drivlinan har konstruerats om, för att minska vikten och öka effektivi­teten.

Prius har också ett mer kompakt och energieffektivt nickelmetallhydridbatteri (NiMH), som nu helt och hållet ryms under baksätet, vilket ger mer plats i bagageutrymmet. För första gången kan en Prius nu också förses med dragkrok, med en dragvikt upp till 725 kilo.

Bilens mycket aerodynamiska formgivning är en bidragande faktor till den låga förbruk­ningen. Luftmotståndet är nu endast 0,24 Cd. Mängder av olika designdetaljer på både karossen och undertill bidrar till att luftströmmarna störs så lite som möjligt.

Den totala systemeffekten från hybriddrivlinan är 122 hästkrafter. För att ge en behagligare körupplevelse har styrenheten programmerats om så att bilen utnyttjar elmotorn mer under acceleration. Det innebär att motorvarvet bättre följer hastighetsökningen än tidigare.

Även i övrigt erbjuder Prius en mer dynamisk körupplevelse med ett vridstyvare chassi – 60 procent bättre än förra generationen, tack vare ny svetsteknik och mer höghållfast stål – och ny hjulupphängning. Resultatet är en förbättrad väghållning och behagligare gång på såväl motorväg som kurviga småvägar.

Nya Toyota Prius kommer till Sverige våren 2016. Priset är ännu inte fastställt.

Senaste nyheter