Redaktör:
Jens Ljunggren
Sverige världsbäst på ekologiskt med 9% eko-mat
2016-09-14
Efter årets första sex månader ökar den ekologiska marknadsandelen till nio procent (försäljningsvärde). Därmed är svensk eko-konsumtion lika stor som i Danmark, där de länge varit världsbäst på att köpa ekologisk mat.
Den svenska ekomarknaden*, dagligvaruhandeln och Systembolaget, når efter första halvåret 2016 en marknadsandel på nio procent (försäljningsvärde). Det är en lika stor marknadsandel som i Danmark, enligt den halvårsrapport som konsultföretaget Ekoweb** gjort på uppdrag av KRAV.
– Nu firar vi en delad förstaplats med Danmark och hoppas att vår marknadsandel av ekologiskt ökar så att vi vid årsskiftet är bäst i världen på att köpa ekologiskt, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen. Föreningen har sedan länge arbetat för att få svenskarna att äta mer ekologisk mat med målet att klå dansken – och bli bäst i världen på att köpa ekologiskt.
Halvårsrapporten visar också att försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel ökar med 23 procent i dagligvaruhandeln och Systembolaget.
ICA: + 15 procent (försäljningsvärde)
Coop: + 13,5 procent (försäljningsvärde)
Axfood: + 33 procent (försäljningsvärde)
Bergendahls: + 38 procent (försäljningsvärde)
Lidl: +10 procent (försäljningsvärde)
Systembolaget +42 procent (volym)
– Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få. Nu jagar vi titeln ”bäst på att odla ekologiskt”, där Österrike är bäst i klassen, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.
Trots produktionsökningar som främst gjorts av existerande KRAV- och ekobönder, råder det fortfarande brist inom flera segment, till exempel nötkött, ägg, vissa mejeriprodukter, kyckling och frukt och grönt. Likaså signalerar flera aktörer i halvårsrapporten att konsumenternas stora intresse för ekologiskt och KRAV-märkt kommer att fortsätta.
– Om det blir Sverige eller Danmark som kan titulera sig som världsbäst på eko vid års-skiftet beror helt på den fortsatta försäljningen av ekologiskt. Vi får hoppas på en bra andra halvlek, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb, som den 26:e januari 2017 presenterar helårsförsäljningen för 2016.
*KRAVs halvårsrapport är en analys av ekomarknaden i Sverige under första halvåret 2016. Den omfattar de stora dagligvarukedjorna och Systembolaget, men täcker inte in ekoförsäljningen inom restaurang och foodservice.
**Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.
Försäljningssiffror, helår, av ekologiskt och KRAV-märkt:
2015: +39 procent
2014: +38 procent
2013: + 13 procent
2012: + 6 procent
2011: + 11 procent
2010: +11 procent
2009: + 18 procent
Kontakt:
- Cecilia Ryegård, Ekoweb, 0708-152599
- Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen, 070-3578023
- Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76
Läs mer:
- KRAVs halvårsrapport: www.krav.se/sites/default/files/20160907krav_halvarsrapport_ekoweb.pdf
- Ekoweb: ekoweb.nu/
- Naturskyddsföreningen: www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/varldens-snabbaste-historielektion-om-eko
Den svenska ekomarknaden*, dagligvaruhandeln och Systembolaget, når efter första halvåret 2016 en marknadsandel på nio procent (försäljningsvärde). Det är en lika stor marknadsandel som i Danmark, enligt den halvårsrapport som konsultföretaget Ekoweb** gjort på uppdrag av KRAV.
– Nu firar vi en delad förstaplats med Danmark och hoppas att vår marknadsandel av ekologiskt ökar så att vi vid årsskiftet är bäst i världen på att köpa ekologiskt, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen. Föreningen har sedan länge arbetat för att få svenskarna att äta mer ekologisk mat med målet att klå dansken – och bli bäst i världen på att köpa ekologiskt.
Halvårsrapporten visar också att försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel ökar med 23 procent i dagligvaruhandeln och Systembolaget.
ICA: + 15 procent (försäljningsvärde)
Coop: + 13,5 procent (försäljningsvärde)
Axfood: + 33 procent (försäljningsvärde)
Bergendahls: + 38 procent (försäljningsvärde)
Lidl: +10 procent (försäljningsvärde)
Systembolaget +42 procent (volym)
– Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få. Nu jagar vi titeln ”bäst på att odla ekologiskt”, där Österrike är bäst i klassen, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.
Trots produktionsökningar som främst gjorts av existerande KRAV- och ekobönder, råder det fortfarande brist inom flera segment, till exempel nötkött, ägg, vissa mejeriprodukter, kyckling och frukt och grönt. Likaså signalerar flera aktörer i halvårsrapporten att konsumenternas stora intresse för ekologiskt och KRAV-märkt kommer att fortsätta.
– Om det blir Sverige eller Danmark som kan titulera sig som världsbäst på eko vid års-skiftet beror helt på den fortsatta försäljningen av ekologiskt. Vi får hoppas på en bra andra halvlek, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb, som den 26:e januari 2017 presenterar helårsförsäljningen för 2016.
*KRAVs halvårsrapport är en analys av ekomarknaden i Sverige under första halvåret 2016. Den omfattar de stora dagligvarukedjorna och Systembolaget, men täcker inte in ekoförsäljningen inom restaurang och foodservice.
**Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.
Försäljningssiffror, helår, av ekologiskt och KRAV-märkt:
2015: +39 procent
2014: +38 procent
2013: + 13 procent
2012: + 6 procent
2011: + 11 procent
2010: +11 procent
2009: + 18 procent
Kontakt:
- Cecilia Ryegård, Ekoweb, 0708-152599
- Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen, 070-3578023
- Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76
Läs mer:
- KRAVs halvårsrapport: www.krav.se/sites/default/files/20160907krav_halvarsrapport_ekoweb.pdf
- Ekoweb: ekoweb.nu/
- Naturskyddsföreningen: www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/varldens-snabbaste-historielektion-om-eko
Källa: KRAV
Senaste nyheter
-
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-03-13
Sverige femte bäst i världen på ekologisk matSverige är fortsatt en av världens ledande ekomarknader med en jordbruksareal på cirka 20 procent,… -
2022-09-09
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbrukVärmland hamnar i topp bland Sveriges län i årets hållbarhetsranking från KRAV. Totalt är det 32… -
2021-11-22
KRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar är Årets BondeKRAV-märkta Nors & Bäcks gårdar på norra Gotland har utsetts till Årets Bonde 2021, efter att ha… -
2021-11-19
Svenska Food Planet Prize är världens största miljöprisB4Plastics och GreenWave tilldelas Curt Bergfors Food Planet Prize 2021 för sin utveckling av… -
2021-08-06
Värmland bäst på hållbarhet för djur och jordbruk30 procent av djuren och 27 procent av jordbruksmarken i Värmland uppfyller KRAVs kriterier för god… -
2021-08-04
Ängens dag räddar blomsterprakten och den biologisk mångfaldenDen 7 augusti firas Ängens dag runt om i hela landet, men redan från mitten av juli till början av… -
2021-05-05
KRAV skärper reglerna för ökad hållbarhetMed nya regler för bland annat växtodling och klimat tog KRAV under 2020 ytterligare steg för att… -
2021-04-30
Stora Coop bäst på ekologiskt i SundsvallStora Coop i Sundsvall är bäst på ekologiskt 2021 och prisas av KRAV. Med utmärkelsen vill KRAV… -
2021-03-22
ICA Kvantum i Falkenberg tilldelas Årets Ekopris 2021White Guide Green utser varje år Sveriges mest hållbara matbutiker enligt olika…