Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Vattenfall - så kan Sverige nå en miljon elbilar 2030

http://www.klimatsmart.se/images/news/vattenfall-elbilsladdning250x137.jpg

Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 % till år 2030. För att nå dit menar vi att det krävs en miljon laddbara bilar. Med skräddarsydda åtgärder för olika fordonsgrupper är vi övertygade om att Sverige kan nå en miljon elbilar år 2030. Fler elfordon är inte bara positivt ur ett klimat- och energiperspektiv, dessutom skapar vi tystare, trevligare, och hälsosammare städer. Sveriges robusta elsystem och höga andel förnybar och koldioxidfri el utgör mycket goda förutsättningar för att ställa om till eldrift. Nu har Sverige chansen att ta ledartröjan i omställningen! För att nå en omfattande omställning till elfordon behöver tre kriterier uppfyllas. 1. Ekonomi: Elbilar behöver ekonomiska incitament under en övergångstid för att bli konkurrenskraftiga. 2. Laddinfrastruktur: Det måste finnas möjlighet att ladda elbilen smidigt och bekvämt. 3. Elbilsmodeller: Det krävs fler laddbara bilar för att uppfylla olika kundbehov gällande storlek, räckvidd och prisklass. Omställningen till elfordon kommer sannolikt att ledas av förmånsbilar följt av kommersiella bilar och sist privatbilar. För privatbilisten är ekonomin en betydande faktor. Bensin kostar runt 10 kr per mil och el runt 3 kr per mil. Elbilen är ändå inte tillräckligt ekonomiskt konkurrenskraftig för många privatbilister; inköpspriset på en elbil är fortfarande mycket högre än för en liknande bil med förbränningsmotor. Elbilens konkurrenskraft förväntas bli starkare i början av 2020-talet med lägre priser till följd av ökade volymer och sjunkande batteripriser. Först då kan vi se en marknadsdriven omställning till eldrivna privatbilar. I stort sett samma gäller för förmånsbilar. Elbilen är fortfarande oekonomisk för företag att ha som förmånsbil och tjänstebil. Incitament bör därför riktas mer mot företag än mot förmånstagare för att få fler eldrivna fordon som förmånsbilar. För kommersiella fordon är laddningsstruktur och räckvidd avgörande. Då fordonen behöver vara i bruk så stor del av dygnet som möjligt är det nödvändigt med snabbladdning. Infrastrukturen för snabbladdning behöver därför byggas ut för stadsdistribution och kompletteras med destinationsladdning i depåer. Sedan är modellutbudet för denna grupp idag relativt begränsat – särskilt om man ser till lätta lastbilar. En annan viktig faktor är att elbilen är så pass ny att många känner sig osäkra på om tekniken fungerar för just mitt användande. Nu finns möjligheten att själv prova på hur din egen elbilsanvändning skulle fungera. Testa Vattenfalls nya interaktiva tjänst Elbilsvardag. - Hur är det att äga och köra ett eldrivet fordon? - Håller batteriet för både jobb- och dagisresor? - Var behöver du en laddstation? - Och vilken elbil ska man välja? Det finns många myter kopplat till elbilars räckvidd. Med Elbilsvardag vill vi ge dig som blivande elbilsförare möjlighet att testa om en elbil fungerar för ditt vardagsliv och körbeteende. Elbilsvardag gör det möjligt att beräkna hur bra en elbil klarar att möta ditt körmönster och bilbehov. Du kan välja bland ett antal olika elbilsmodeller som är aktuella på den svenska marknaden och därefter simulera ditt körbeteende. Du finner tjänsten här: www.vattenfall.se/ladda-elbilen/elbilsvardag/

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Vattenfall - så kan Sverige nå en miljon elbilar 2030

2017-08-25
Ladda elbilen med Vattenfall InCharge
Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 % till år 2030. För att nå dit menar vi att det krävs en miljon laddbara bilar. Med skräddarsydda åtgärder för olika fordonsgrupper är vi övertygade om att Sverige kan nå en miljon elbilar år 2030.

Fler elfordon är inte bara positivt ur ett klimat- och energiperspektiv, dessutom skapar vi tystare, trevligare, och hälsosammare städer. Sveriges robusta elsystem och höga andel förnybar och koldioxidfri el utgör mycket goda förutsättningar för att ställa om till eldrift. Nu har Sverige chansen att ta ledartröjan i omställningen!

För att nå en omfattande omställning till elfordon behöver tre kriterier uppfyllas.

1. Ekonomi: Elbilar behöver ekonomiska incitament under en övergångstid för att bli konkurrenskraftiga.

2. Laddinfrastruktur: Det måste finnas möjlighet att ladda elbilen smidigt och bekvämt.

3. Elbilsmodeller: Det krävs fler laddbara bilar för att uppfylla olika kundbehov gällande storlek, räckvidd och prisklass. Omställningen till elfordon kommer sannolikt att ledas av förmånsbilar följt av kommersiella bilar och sist privatbilar.

För privatbilisten är ekonomin en betydande faktor.
Bensin kostar runt 10 kr per mil och el runt 3 kr per mil. Elbilen är ändå inte tillräckligt ekonomiskt konkurrenskraftig för många privatbilister; inköpspriset på en elbil är fortfarande mycket högre än för en liknande bil med förbränningsmotor.

Elbilens konkurrenskraft förväntas bli starkare i början av 2020-talet med lägre priser till följd av ökade volymer och sjunkande batteripriser. Först då kan vi se en marknadsdriven omställning till eldrivna privatbilar.

I stort sett samma gäller för förmånsbilar.
Elbilen är fortfarande oekonomisk för företag att ha som förmånsbil och tjänstebil. Incitament bör därför riktas mer mot företag än mot förmånstagare för att få fler eldrivna fordon som förmånsbilar.

För kommersiella fordon är laddningsstruktur och räckvidd avgörande.
Då fordonen behöver vara i bruk så stor del av dygnet som möjligt är det nödvändigt med snabbladdning. Infrastrukturen för snabbladdning behöver därför byggas ut för stadsdistribution och kompletteras med destinationsladdning i depåer. Sedan är modellutbudet för denna grupp idag relativt begränsat – särskilt om man ser till lätta lastbilar.

En annan viktig faktor är att elbilen är så pass ny att många känner sig osäkra på om tekniken fungerar för just mitt användande.

Nu finns möjligheten att själv prova på hur din egen elbilsanvändning skulle fungera. Testa Vattenfalls nya interaktiva tjänst Elbilsvardag.

- Hur är det att äga och köra ett eldrivet fordon?
- Håller batteriet för både jobb- och dagisresor?
- Var behöver du en laddstation?
- Och vilken elbil ska man välja?

Det finns många myter kopplat till elbilars räckvidd. Med Elbilsvardag vill vi ge dig som blivande elbilsförare möjlighet att testa om en elbil fungerar för ditt vardagsliv och körbeteende.

Elbilsvardag gör det möjligt att beräkna hur bra en elbil klarar att möta ditt körmönster och bilbehov. Du kan välja bland ett antal olika elbilsmodeller som är aktuella på den svenska marknaden och därefter simulera ditt körbeteende.

Du finner tjänsten här: www.vattenfall.se/ladda-elbilen/elbilsvardag/

Senaste nyheter