Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Oslo metropol för avgasfria fordon

http://www.klimatsmart.se/images/news/vatgassverige250x114pa.jpg

Måndagen den 21 november öppnades den tredje tankstationen för vätgas i Osloområdet. Vid denna station är bränslet tillverkat av vatten och el. Detta tillsammans med 17 nya elbilar med bränsleceller, placerar Oslo på den internationella kartan för framtidens avgasfria transport. Den nya tankstationen i Gaustad, Oslo är den första i Norge där vätgasen tillverkas uteslutande av vatten och förnyelsebar el. Med vattenånga från avgasröret, blir de bränslecellsbilar som tankas här helt utsläppsfria vad gäller koldioxid och andra miljöskadliga partiklar. Vätgasstationen och de 17 bränslecellsbilarna ingår i det hittills största EU-projektet för vätgas som fordonsbränsle, H2moves Scandinavia. Den totala budgeten är närmare 200 miljoner kronor. Målsättningen är att öka allmänhetens kännedom och acceptans för den nya tekniken och på så sätt driva på marknadsintroduktionen av vätgasdrivna elbilar med bränsleceller. Idag presenterade också den nya projektpartnern Hyundai de bilar som ska ingå i projektet i Oslo, två vätgasdrivna suvar av modellen ix35 FCEV. Tidigare i år undertecknade representanter för nordiska bränslecellsorganisationer en avsiktsförklaring tillsammans med Hyundai i Korea. Ambitionen var att förbereda den nordiska marknaden för vätgasdrivna bränslecellsbilar, något som nu har börjat. ”Hyundai menar att vätgasdrivna fordon kommer att spela en viktig roll for att garantera den långsiktiga hållbarheten i den europeiska fordonsindustrin. ix35 FCEV har samma prestanda och bekvämlighet som en vanlig bil med en topphastighet på 160 km/h, en räckvidd på 525 km och den startar i en kyla ner till -25 grader”, kommenterar Allan Rushforth, vice VD och COO Hyundai Motor Europa. De bilar som ingår i projektet kommer att leasas ut till privatpersoner och företag som ska använda dem till vardags, vilket ska ge en god bild av hur vanliga konsumenter upplever tekniken. ”Elbilar med bränsleceller är redan redo för marknaden och vi kommer att börja serieproducera dem redan 2014. Men eftersom alternativa drivmedel kräver alternativa infrastrukturer har vi ett nära samarbete med stater, energiföretag och andra biltillverkare”, säger professor Herbert Kohler, vice VD eDrive & Future Mobility, Daimler. Vätgasstationen är placerad hos forskningsorganisationen SINTEF och har tillverkats av det danska företaget H2 Logic. Tankningen tar tre minuter och körsträckan blir då lika lång som vid en bensintankning. Hittills är det kändisar och politiker som har fått testköra och provtanka. Men på lördag den 26 november är det Oslobornas tur att få uppleva de tystgående elbilarna med bränsleceller. Under hela dagen kommer ett antal bilar att finnas utanför köpcentret Aker Brygge och alla som har körkort får möjlighet att testköra dem. H2moves Scandinavia har som mål att visa att såväl tekniken i vätgasdrivna elbilar med bränsleceller som infrastrukturen för vätgas är mogen för konsumenterna. Projektet vill också förena Skandinavien med de pågående satsningarna på en vätgasinfrastruktur i Tyskland och resten av Europa. Det här är det första storskaliga projektet som får stöd av European Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking Programme. Den totala budgeten är 20 miljoner euro och förutom EU-stödet stöttas projektet också av statliga medel från Norge och Danmark. Svenska parter i projektet är Vätgas Sverige som ansvarar för kommunikationsarbetet och SP som tillsammans med tyska TÜV kommer att arbeta med säkerhets- och standardiseringsfrågor. Läs mer på www.scandinavianhydrogen.org Projektets bilar placerade i Oslo: -Tio Mercedes-Benz B-klass F-CELL från Daimler, räckvidd 380 km -Två Hyundai ix35 FCEV, räckvidd 525 km -Fem Think city car. Ursprungligen en batteridriven bil som utrustas med en bränslecell, räckvidd 250 km Vätgastankstationen i Gaustad, Oslo: - 3 minuters tanktid, i enlighet med internationell standard - Högt tryck vid tankningen, 70 NPa, ger en lika lång körsträcka som vid en bensintankning - Kapacitet att på årsbasis fylla ett nätverk av 500 bilar - Vätgasproduktion sker på platsen genom elektrolys, el används för att spjälka vatten till vätgas och syre - Elektriciteten som används i elektrolysen kommer från vattenkraft med grön elcertifikat - Tillverkad av H2 Logic För mer information, kontakta: Christine Apelgren, Vätgas Sverige, H2moves Scandinavia, 0708-837 683, christine.apelgren@vatgas.se Dr. Uli Bünger, Ludwig-Boelkow-Systemtechnik GmbH, Projektkoordinator H2moves Scandinavia, +49 92 60 45 34, ulrich.buenger@lbst.de.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Oslo metropol för avgasfria fordon

2011-11-21
Måndagen den 21 november öppnades den tredje tankstationen för vätgas i Osloområdet. Vid denna station är bränslet tillverkat av vatten och el. Detta tillsammans med 17 nya elbilar med bränsleceller, placerar Oslo på den internationella kartan för framtidens avgasfria transport.

Den nya tankstationen i Gaustad, Oslo är den första i Norge där vätgasen tillverkas uteslutande av vatten och förnyelsebar el. Med vattenånga från avgasröret, blir de bränslecellsbilar som tankas här helt utsläppsfria vad gäller koldioxid och andra miljöskadliga partiklar.

Vätgasstationen och de 17 bränslecellsbilarna ingår i det hittills största EU-projektet för vätgas som fordonsbränsle, H2moves Scandinavia. Den totala budgeten är närmare 200 miljoner kronor. Målsättningen är att öka allmänhetens kännedom och acceptans för den nya tekniken och på så sätt driva på marknadsintroduktionen av vätgasdrivna elbilar med bränsleceller.

Idag presenterade också den nya projektpartnern Hyundai de bilar som ska ingå i projektet i Oslo, två vätgasdrivna suvar av modellen ix35 FCEV. Tidigare i år undertecknade representanter för nordiska bränslecellsorganisationer en avsiktsförklaring tillsammans med Hyundai i Korea. Ambitionen var att förbereda den nordiska marknaden för vätgasdrivna bränslecellsbilar, något som nu har börjat.

”Hyundai menar att vätgasdrivna fordon kommer att spela en viktig roll for att garantera den långsiktiga hållbarheten i den europeiska fordonsindustrin. ix35 FCEV har samma prestanda och bekvämlighet som en vanlig bil med en topphastighet på 160 km/h, en räckvidd på 525 km och den startar i en kyla ner till -25 grader”, kommenterar Allan Rushforth, vice VD och COO Hyundai Motor Europa.

De bilar som ingår i projektet kommer att leasas ut till privatpersoner och företag som ska använda dem till vardags, vilket ska ge en god bild av hur vanliga konsumenter upplever tekniken.

”Elbilar med bränsleceller är redan redo för marknaden och vi kommer att börja serieproducera dem redan 2014. Men eftersom alternativa drivmedel kräver alternativa infrastrukturer har vi ett nära samarbete med stater, energiföretag och andra biltillverkare”, säger professor Herbert Kohler, vice VD eDrive & Future Mobility, Daimler.

Vätgasstationen är placerad hos forskningsorganisationen SINTEF och har tillverkats av det danska företaget H2 Logic. Tankningen tar tre minuter och körsträckan blir då lika lång som vid en bensintankning.

Hittills är det kändisar och politiker som har fått testköra och provtanka. Men på lördag den 26 november är det Oslobornas tur att få uppleva de tystgående elbilarna med bränsleceller. Under hela dagen kommer ett antal bilar att finnas utanför köpcentret Aker Brygge och alla som har körkort får möjlighet att testköra dem.

H2moves Scandinavia har som mål att visa att såväl tekniken i vätgasdrivna elbilar med bränsleceller som infrastrukturen för vätgas är mogen för konsumenterna. Projektet vill också förena Skandinavien med de pågående satsningarna på en vätgasinfrastruktur i Tyskland och resten av Europa.

Det här är det första storskaliga projektet som får stöd av European Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking Programme. Den totala budgeten är 20 miljoner euro och förutom EU-stödet stöttas projektet också av statliga medel från Norge och Danmark.

Svenska parter i projektet är Vätgas Sverige som ansvarar för kommunikationsarbetet och SP som tillsammans med tyska TÜV kommer att arbeta med säkerhets- och standardiseringsfrågor.

Läs mer på www.scandinavianhydrogen.org

Projektets bilar placerade i Oslo:
-Tio Mercedes-Benz B-klass F-CELL från Daimler, räckvidd 380 km
-Två Hyundai ix35 FCEV, räckvidd 525 km
-Fem Think city car. Ursprungligen en batteridriven bil som utrustas med en bränslecell, räckvidd 250 km

Vätgastankstationen i Gaustad, Oslo:
- 3 minuters tanktid, i enlighet med internationell standard
- Högt tryck vid tankningen, 70 NPa, ger en lika lång körsträcka som vid en bensintankning
- Kapacitet att på årsbasis fylla ett nätverk av 500 bilar
- Vätgasproduktion sker på platsen genom elektrolys, el används för att spjälka vatten till vätgas och syre
- Elektriciteten som används i elektrolysen kommer från vattenkraft med grön elcertifikat
- Tillverkad av H2 Logic

För mer information, kontakta:
Christine Apelgren, Vätgas Sverige, H2moves Scandinavia, 0708-837 683, christine.apelgren@vatgas.se
Dr. Uli Bünger, Ludwig-Boelkow-Systemtechnik GmbH, Projektkoordinator H2moves Scandinavia, +49 92 60 45 34, ulrich.buenger@lbst.de.

Senaste nyheter