Redaktör:
Jens Ljunggren
Nya bilar halverar Postens CO2-utsläpp
2009-06-15
Postens nya miljövänliga bil från Fiat
Många av Postens 15.000 brevbärare får de närmaste åren en ny modern arbetsmiljö. Posten har tecknat ett ramavtal med den italienska biltillverkaren Fiat om leveranser av nya brevbärarbilar under tre år. Efter en bred upphandling där ergonomi och miljöaspekter var de främsta urvalskriterierna föll valet på modellen Fiorino, en nyutvecklad småbil avsedd för lätta transporter. Under avtalsperioden kan det komma att handla om närmare 3.000 bilar, de första fasas in under hösten.
Bilen är den huvudsakliga arbetsplatsen för flera tusen av Postens brevbärare som varje vardag ser till att flera miljoner försändelser levereras över natt till alla Sveriges hushåll och företag. En brevbärartur kan omfatta stopp vid 800 postlådor. Därför är ergonomin en avgörande faktor vid valet av arbetsredskap. Bilarna måste vara högerstyrda, ha automatväxel och ha en viss lastkapacitet. En mycket viktig aspekt är att sidorutan inte får sitta för högt upp.
- Våra brevbärarbilar utgör ryggraden i den svenska postservicen. Med valet av en modern småbil från Fiat har vi lyckats kombinera den ergonomiskt klart bästa lösningen med mer än en halvering av CO2-utsläppen, säger Andreas Falkenmark, VD för Posten Meddelande.
De första nya brevbärarbilarna börjar fasas in i höst i takt med att gamla bilar byts ut, vilket sker efter att de har gjort tjänst i fem år eller 15.000 mil. Ambitionen är dock ständigt att minska antalet bilar genom effektivare planering. Miljöaspekterna är en starkt pådrivande faktor vid val av fordon.
Fiat Fiorino drivs av en nyutvecklad dieselmotor på 1,3 liter. Enligt EU-körcykeln släpper den ut 116 gram CO2/km (den svenska miljöbilsgränsen ligger på 120 gram CO2/km). Det finns i dagsläget inga realistiska alternativa drivkällor när det gäller brevbärarbilar för användning utanför tätorter. En dieselmotor kombinerar goda miljöprestanda med robust teknik och enastående räckvidd. Vid utdelning i tätorter används även cyklar, elcyklar och andra typer av elfordon.
Bilen är den huvudsakliga arbetsplatsen för flera tusen av Postens brevbärare som varje vardag ser till att flera miljoner försändelser levereras över natt till alla Sveriges hushåll och företag. En brevbärartur kan omfatta stopp vid 800 postlådor. Därför är ergonomin en avgörande faktor vid valet av arbetsredskap. Bilarna måste vara högerstyrda, ha automatväxel och ha en viss lastkapacitet. En mycket viktig aspekt är att sidorutan inte får sitta för högt upp.
- Våra brevbärarbilar utgör ryggraden i den svenska postservicen. Med valet av en modern småbil från Fiat har vi lyckats kombinera den ergonomiskt klart bästa lösningen med mer än en halvering av CO2-utsläppen, säger Andreas Falkenmark, VD för Posten Meddelande.
De första nya brevbärarbilarna börjar fasas in i höst i takt med att gamla bilar byts ut, vilket sker efter att de har gjort tjänst i fem år eller 15.000 mil. Ambitionen är dock ständigt att minska antalet bilar genom effektivare planering. Miljöaspekterna är en starkt pådrivande faktor vid val av fordon.
Fiat Fiorino drivs av en nyutvecklad dieselmotor på 1,3 liter. Enligt EU-körcykeln släpper den ut 116 gram CO2/km (den svenska miljöbilsgränsen ligger på 120 gram CO2/km). Det finns i dagsläget inga realistiska alternativa drivkällor när det gäller brevbärarbilar för användning utanför tätorter. En dieselmotor kombinerar goda miljöprestanda med robust teknik och enastående räckvidd. Vid utdelning i tätorter används även cyklar, elcyklar och andra typer av elfordon.
Källor:
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…