Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Moduler - en hållbar och effektiv lösning för tillfälliga lokaler i förskolan

http://www.klimatsmart.se/images/news/cramo179x40.jpg

Allt fler barn går i förskola och kommunerna måste erbjuda en plats inom fyra månader. SVT:s nyhetssändningar har i dagarna haft en serie rapporter från kommuner som löser delar av efterfrågan med moduler eller paviljonger, för att med kort varsel kunna tillgodogöra efterfrågan av förskoleplatser, ofta under en begränsad tid. Tyvärr ger inte SVT en bred och allsidig belysning av aktuella förhållanden för barn och personal. SVT:s utgångspunkt är oftast att problemen ensidigt beror på en stor och växande andel ”baracker”. ”Barackerna” påstås vara dyra och skapa en dålig arbetsmiljö. Endast i något enstaka inslag ges en bild av nöjda föräldrar och personal som snabbt fått nya, fräscha tillfälliga lokaler istället för överfulla eller fuktskadade permanenta byggnader. Normalt kallas ”barackerna” för flyttbara lokaler, moduler eller paviljonger. De byggs i fabrik, klimatskyddat och under väl kontrollerade former, med generellt färre kvalitetsbrister. Permanenta förskolor byggs precis som våra bostäder, antingen som traditionellt platsbyggda eller med fabrikstillverkade moduler. Samma byggnorm gäller för flyttbara och permanenta byggnader, de flyttbara är dessutom generellt sett yngre och modernare. Visst finns det enstaka äldre moduler som bättre beskrivs som baracker men det är inte fallet för det stora antalet moduler som är uthyrda av någon av moduluthyrarna inom branschföreningen Swedish Rental Association (SRA). Flyttbara modulbyggnader används för att snabbt få fram tillfälliga lokaler för evakuering av skolor eller befolkningsförändringar som sätter tryck på skolor. De ger en snabb och flexibel lösning som anpassas så långt som möjligt efter varje enskilt behov, de kompletteras, förändras och flyttas sedan till annan verksamhet. Ur samhällsperspektiv en hållbar och effektiv användning av byggnader. Men lika självklart ska de inte väljas då behovet är långsiktigt och förutsägbart. Flexibilitet kostar, men att bygga upp en permanent överskottskapacitet för skolor och förskolor blir många gånger en dyrare lösning för samhället. Alternativet med att transportera barnen till skolor längre bort eller att låta barnen gå skiftgång riskerar att skapa andra problem. Med en modullösning får barnen och personalen snabbt en modern och flexibel skola inom närområdet. Ansvarstagande och helhetssyn för en bra föreskolemiljö För att utforma en bra miljö för både barn och personal måste hänsyn tas både till den inre och yttre miljön. Alla som medverkar måste här ta sitt ansvar. I ”Personalutrymmen för elever” ADI 521. ger Arbetsmiljöverket råd till hur föreskriften ”Arbetsplatsens utformning” AFS 2000:42” kan tolkas. Det är viktigt att belysa miljöer där lokalerna är för små och dåligt anpassade, utemiljön är dålig, det bara finns toalettstolar för vuxna eller saknas golvbrunnar. Men att sedan som SVT gör, ensidigt koppla dessa missförhållanden till modulerna i sig, kommer varken att lösa bristerna i miljön som helhet, eller de bakomliggande orsakerna. Modulbranschens mål är att alltid uppfylla kundens önskemål avseende utformning, storlek och utrustning. De problem som ändå kan uppstå i en specifik verksamhet ska snarare sökas i snabbt förändrade förutsättningar, resurs- och tidsbrist hos kunden, konflikter med andra intressen eller regler. Om det uppstår brister i själva lokalen så är de i regel mycket snabbare och lättare att åtgärda i en paviljonglösning, jämfört med en om- och tillbyggnad av en permanent lokal. För mer information, kontakta: Camilla Hensäter, ordförande SRA Modulutskott, camilla.hensater@cramo.com, 0705-68 00 19 Leena Haabma Hintze, kanslichef SRA, leena.haabma@branschkansliet.se, 08-508 938 55.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Moduler - en hållbar och effektiv lösning för tillfälliga lokaler i förskolan

2013-06-18
Allt fler barn går i förskola och kommunerna måste erbjuda en plats inom fyra månader. SVT:s nyhetssändningar har i dagarna haft en serie rapporter från kommuner som löser delar av efterfrågan med moduler eller paviljonger, för att med kort varsel kunna tillgodogöra efterfrågan av förskoleplatser, ofta under en begränsad tid.

Tyvärr ger inte SVT en bred och allsidig belysning av aktuella förhållanden för barn och personal. SVT:s utgångspunkt är oftast att problemen ensidigt beror på en stor och växande andel ”baracker”. ”Barackerna” påstås vara dyra och skapa en dålig arbetsmiljö. Endast i något enstaka inslag ges en bild av nöjda föräldrar och personal som snabbt fått nya, fräscha tillfälliga lokaler istället för överfulla eller fuktskadade permanenta byggnader.

Normalt kallas ”barackerna” för flyttbara lokaler, moduler eller paviljonger. De byggs i fabrik, klimatskyddat och under väl kontrollerade former, med generellt färre kvalitetsbrister. Permanenta förskolor byggs precis som våra bostäder, antingen som traditionellt platsbyggda eller med fabrikstillverkade moduler. Samma byggnorm gäller för flyttbara och permanenta byggnader, de flyttbara är dessutom generellt sett yngre och modernare. Visst finns det enstaka äldre moduler som bättre beskrivs som baracker men det är inte fallet för det stora antalet moduler som är uthyrda av någon av moduluthyrarna inom branschföreningen Swedish Rental Association (SRA).

Flyttbara modulbyggnader används för att snabbt få fram tillfälliga lokaler för evakuering av skolor eller befolkningsförändringar som sätter tryck på skolor. De ger en snabb och flexibel lösning som anpassas så långt som möjligt efter varje enskilt behov, de kompletteras, förändras och flyttas sedan till annan verksamhet. Ur samhällsperspektiv en hållbar och effektiv användning av byggnader. Men lika självklart ska de inte väljas då behovet är långsiktigt och förutsägbart.

Flexibilitet kostar, men att bygga upp en permanent överskottskapacitet för skolor och förskolor blir många gånger en dyrare lösning för samhället. Alternativet med att transportera barnen till skolor längre bort eller att låta barnen gå skiftgång riskerar att skapa andra problem. Med en modullösning får barnen och personalen snabbt en modern och flexibel skola inom närområdet.

Ansvarstagande och helhetssyn för en bra föreskolemiljö
För att utforma en bra miljö för både barn och personal måste hänsyn tas både till den inre och yttre miljön. Alla som medverkar måste här ta sitt ansvar. I ”Personalutrymmen för elever” ADI 521. ger Arbetsmiljöverket råd till hur föreskriften ”Arbetsplatsens utformning” AFS 2000:42” kan tolkas.

Det är viktigt att belysa miljöer där lokalerna är för små och dåligt anpassade, utemiljön är dålig, det bara finns toalettstolar för vuxna eller saknas golvbrunnar. Men att sedan som SVT gör, ensidigt koppla dessa missförhållanden till modulerna i sig, kommer varken att lösa bristerna i miljön som helhet, eller de bakomliggande orsakerna. Modulbranschens mål är att alltid uppfylla kundens önskemål avseende utformning, storlek och utrustning. De problem som ändå kan uppstå i en specifik verksamhet ska snarare sökas i snabbt förändrade förutsättningar, resurs- och tidsbrist hos kunden, konflikter med andra intressen eller regler. Om det uppstår brister i själva lokalen så är de i regel mycket snabbare och lättare att åtgärda i en paviljonglösning, jämfört med en om- och tillbyggnad av en permanent lokal.

För mer information, kontakta:
Camilla Hensäter, ordförande SRA Modulutskott, camilla.hensater@cramo.com, 0705-68 00 19
Leena Haabma Hintze, kanslichef SRA, leena.haabma@branschkansliet.se, 08-508 938 55.
Källa: Cramo

Senaste nyheter