Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Miljövänliga Munken Design utforskar psykologi på papper

http://www.klimatsmart.se/images/news/arcticpaper-munken250x72.png

Din hjärna är en sovande jätte. Utmärkt formgivning drivs av kreativitet. Och i sina enklaste former uttrycks idéer bäst på papper. Den schweiziske psykiatern Hermann Rorschach upptäckte hjärnans dolda kapacitet på 1920-talet när har utvecklade sitt berömda bläckplumpstest. En psykologisk djupdykning och ett kreativt tillvägagångssätt som inspirerat Arctic Paper i sitt senaste Europa-täckande kampanj för Munken Design Range. Rorschachtestet är ett av historiens mest mytomspunna och utvärderade personlighetstester där en person får tolka en uppsättning nonfigurativa, symmetriska bläckplumpar. Personens fantasi och undermedvetna visas tydligt på tolkningen av bilden. Förutom den psykologiska betydelsen är även det visuella uttrycket fascinerande. Kampanjen fokuserar därför på att skapa en ny, modern tolkning av de ursprungliga, gåtfulla bläckplumparna från Rorschach, där mottagaren kan undersöka sin papperspersonlighet. Är din papperspersonlighet kristallklar? Med bläckplumpar tryckta på papper med olika nyanser och ytstrukturer har vi utvecklat ett pappersprov som inspirerar mottagarna att tolka bilderna samtidigt som de väljer papper för deras formgivningsprojekt. Med kampanjens motto ”Är din papperspersonlighet kristallklar?” vill vi att mottagaren ska reflektera över hur valet av papper speglar sin egen personlighet som formgivare och hur detta påverkar det kreativa uttrycket. Resultatet är en integrerad kommunikationskampanj som omfattar tryckt material samt digitala, mobila och sociala media. Direktreklamen på 18 språk experimenterar med pappersprover. På en kampanjwebbplats online kan man göra beställningar och se en film om den kreativa processen som ligger bakom de Rorschachinspirerade mönstren. Mottagaren kan dessutom kostnadsfritt beställa ett grafiskt blad på samma tema. - Munken Design Range erbjuder en komplett uppsättning finpapper för att uttrycka din kreativitet och formgivning, säger Martina Rosendahl, Marknadskommunikationschef på Arctic Paper. - Allt vi gör handlar om att inspirera människor att använda finpapper i sin kommunikation. Den fängslande historien om Hermann Rorschach och den mänskliga hjärnan demonstrerar detta tänkande på ett övertygande och oväntat sätt. Miljövänliga Munken Design Range består av högkvalitativ obestruket finpapper i fyra nyanser alla i två utförande: Munken Kristall, Munken Kristall Rough, Munken Polar, Munken Polar Rough, Munken Lynx, Munken Lynx Rough, Munken Pure och Munken Pure Rough. Alla standardprodukter från Munken finns som FSC™ – märket för ett ansvarstagande skogsbruk (www.fsc.org. Certifierad enligt FSC-C020637) och PEFC.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Miljövänliga Munken Design utforskar psykologi på papper

2017-03-22
Din hjärna är en sovande jätte. Utmärkt formgivning drivs av kreativitet. Och i sina enklaste former uttrycks idéer bäst på papper.

Den schweiziske psykiatern Hermann Rorschach upptäckte hjärnans dolda kapacitet på 1920-talet när har utvecklade sitt berömda bläckplumpstest. En psykologisk djupdykning och ett kreativt tillvägagångssätt som inspirerat Arctic Paper i sitt senaste Europa-täckande kampanj för Munken Design Range.

Rorschachtestet är ett av historiens mest mytomspunna och utvärderade personlighetstester där en person får tolka en uppsättning nonfigurativa, symmetriska bläckplumpar. Personens fantasi och undermedvetna visas tydligt på tolkningen av bilden. Förutom den psykologiska betydelsen är även det visuella uttrycket fascinerande. Kampanjen fokuserar därför på att skapa en ny, modern tolkning av de ursprungliga, gåtfulla bläckplumparna från Rorschach, där mottagaren kan undersöka sin papperspersonlighet. Är din papperspersonlighet kristallklar?

Med bläckplumpar tryckta på papper med olika nyanser och ytstrukturer har vi utvecklat ett pappersprov som inspirerar mottagarna att tolka bilderna samtidigt som de väljer papper för deras formgivningsprojekt. Med kampanjens motto ”Är din papperspersonlighet kristallklar?” vill vi att mottagaren ska reflektera över hur valet av papper speglar sin egen personlighet som formgivare och hur detta påverkar det kreativa uttrycket.

Resultatet är en integrerad kommunikationskampanj som omfattar tryckt material samt digitala, mobila och sociala media. Direktreklamen på 18 språk experimenterar med pappersprover. På en kampanjwebbplats online kan man göra beställningar och se en film om den kreativa processen som ligger bakom de Rorschachinspirerade mönstren. Mottagaren kan dessutom kostnadsfritt beställa ett grafiskt blad på samma tema.

- Munken Design Range erbjuder en komplett uppsättning finpapper för att uttrycka din kreativitet och formgivning, säger Martina Rosendahl, Marknadskommunikationschef på Arctic Paper.

- Allt vi gör handlar om att inspirera människor att använda finpapper i sin kommunikation. Den fängslande historien om Hermann Rorschach och den mänskliga hjärnan demonstrerar detta tänkande på ett övertygande och oväntat sätt.

Miljövänliga Munken Design Range består av högkvalitativ obestruket finpapper i fyra nyanser alla i två utförande: Munken Kristall, Munken Kristall Rough, Munken Polar, Munken Polar Rough, Munken Lynx, Munken Lynx Rough, Munken Pure och Munken Pure Rough. Alla standardprodukter från Munken finns som FSC™ – märket för ett ansvarstagande skogsbruk (www.fsc.org. Certifierad enligt FSC-C020637) och PEFC.
Källa: Arctic Paper

Senaste nyheter