Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Skillnaderna mellan mk1 och Europadiesel

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Trafikverket tittar just nu närmare på skillnaden mellan att använda diesel med miljöklass 1 och miljöklass 3 – Europadiesel. Anledningen är ett regeringsuppdrag för att belysa skillnader i hälso- och miljöpåverkan. Rapporten överlämnas till regeringen i höst men ett antal delresultat presenterades för några dagar sedan. Tittar man på svavelinnehåll i bränslet så har miljöklass 1 diesel länge varit i princip svavelfritt (mindre än10 ppm) medan Europadiesel, miljöklass 3, gjort kraftiga sänkningar för att sedan 2009 också vara nere på samma svavelfria nivå. I delredovisningen hänvisar man bland annat till en sammanställning som Trafikverket gjorde 2010 som visar att partikelutsläppen är mellan 10 och 30 procent lägre med mk 1, jämfört med mk 3. Samma sammanställning visar också att utsläppen av kväveoxider är 10 procent lägre och utsläppen av PAH bedöms som 40 till 90 procent lägre med mk 1 mot mk 3. Inom samtliga områden minskar utsläppen i takt med högre emissionskrav, dock inte PAH. Energiinnehållet per liter är högre i mk 3 än mk 1 vilket i huvudsak beror på att densiteten är högre i mk3. Fordonsparkens sammansättning har betydelse för utsläppen och Euro 3 och Euro 5-bilar svarar för den största andelen av bränsleförbrukningen för närvarande.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Andreas Sandmon

Dela på Facebook

Senaste nyheter