Redaktör:
Andreas Sandmon
Hälften av alla lastbilar ska vara elektriska 2030
2020-09-25
50 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det skriver Mattias Bergman, vd BIL Sweden, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i Dagens Industri idag.
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
Källa: Fossilfritt Sverige
Senaste nyheter
-
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogasFör att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-03
Produktionskapaciteten för biodrivmedel ökade 20 procent 2021Det senaste året har produktionskapaciteten för biodrivmedel i Sverige ökat med cirka 20 procent.… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschenRegeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktionFörra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrakRegeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska…