
Redaktör:
Andreas Sandmon
Gasföreningen ber gasförare om ursäkt
2009-12-17

Svenska Gasföreningen har under hösten beklagat och berättat om problemen med tillgänglighet till fordonsgas i Stockholm. Gasföreningen har också tillsammans med andra aktörer skrivit brev till gasbilsförare och berättat om vad branschen gör för att lösa problemen på lång och kort sikt. I grunden är det mycket glädjande att alltfler vill köra bil på biogas som är det miljövänligaste bränslet som finns tillgängligt idag. Men det är oacceptabelt att problemen är så stora att förtroendet för gas som drivmedel riskerar att rubbas i Stockholmsregionen.
Svenska Gasföreningen vill be alla gasbilsförare om ursäkt och har följande kommentar till artiklarna i Svenska Dagbladet de senaste dagarna:
– Som branschförening för samtliga gasaktörer i landet vill vi be alla gasförare i Stockholmstrakten om ursäkt. Det är ytterst beklagligt att personer och företag som gjort ett framtidsinriktat miljöval drabbas av orimligt långa köer och tillgänglighetsproblem. Gasbilarna har ju två bränslesystem och kan köras på bensin om nödvändigt, men det är pinsamt att huvudstaden inte har bättre försörjning av fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen.
Under det senaste året har nybilsregistreringen av bilar som drivs av gas ökat med 400 procent. En kraftig ökning av antalet gasfordon har i sin tur gett en kraftigt ökad efterfrågan på gas. Gasföreningen har idag samlat alla berörda gasdistributörer för att vända på alla stenar i syfte att lösa problemen. Gasföreningen vill också förbättra informationen till de stora bilflottorna som drivs av gas såsom taxinäringen, samt kommer att delta vid miljöborgarrådet Ulla Hamiltons rundabordssamtal om gas imorgon fredag.
– Min bedömning är att Stockholm ligger tre år efter Göteborg och Malmö. På sikt kommer hela busstrafiken och en betydande del av taxi- och personbilstrafiken att kunna drivas med fordonsgas i Stockholmsregionen. Huvudfokus är nu att lösa dagens bristsituation och att förbättra informationen. I januari ska vi få 30 procent högre tillgång till fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen.
För att sprida information till förarna om vilka tankställen som har eller inte har gas har AGA lanserat en webbtjänst. Genom sidan: www.mobil.gasinfo.se kan förarna få information om gastillgången direkt i mobiltelefonen.
Mer information om landets alla gastankställen, utsläppen från biogas respektive naturgas, samt allt annat som rör gas till fordon, finns på: www.gasbilen.se
Svenska Gasföreningen vill be alla gasbilsförare om ursäkt och har följande kommentar till artiklarna i Svenska Dagbladet de senaste dagarna:
– Som branschförening för samtliga gasaktörer i landet vill vi be alla gasförare i Stockholmstrakten om ursäkt. Det är ytterst beklagligt att personer och företag som gjort ett framtidsinriktat miljöval drabbas av orimligt långa köer och tillgänglighetsproblem. Gasbilarna har ju två bränslesystem och kan köras på bensin om nödvändigt, men det är pinsamt att huvudstaden inte har bättre försörjning av fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen.
Under det senaste året har nybilsregistreringen av bilar som drivs av gas ökat med 400 procent. En kraftig ökning av antalet gasfordon har i sin tur gett en kraftigt ökad efterfrågan på gas. Gasföreningen har idag samlat alla berörda gasdistributörer för att vända på alla stenar i syfte att lösa problemen. Gasföreningen vill också förbättra informationen till de stora bilflottorna som drivs av gas såsom taxinäringen, samt kommer att delta vid miljöborgarrådet Ulla Hamiltons rundabordssamtal om gas imorgon fredag.
– Min bedömning är att Stockholm ligger tre år efter Göteborg och Malmö. På sikt kommer hela busstrafiken och en betydande del av taxi- och personbilstrafiken att kunna drivas med fordonsgas i Stockholmsregionen. Huvudfokus är nu att lösa dagens bristsituation och att förbättra informationen. I januari ska vi få 30 procent högre tillgång till fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen.
För att sprida information till förarna om vilka tankställen som har eller inte har gas har AGA lanserat en webbtjänst. Genom sidan: www.mobil.gasinfo.se kan förarna få information om gastillgången direkt i mobiltelefonen.
Mer information om landets alla gastankställen, utsläppen från biogas respektive naturgas, samt allt annat som rör gas till fordon, finns på: www.gasbilen.se
Källa: Svenska Gasföreningen
Senaste nyheter
-
2022-12-23
Förbättrad insamling av matavfall ger mer biogasFör att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i GöteborgI Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporterOKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-03
Produktionskapaciteten för biodrivmedel ökade 20 procent 2021Det senaste året har produktionskapaciteten för biodrivmedel i Sverige ökat med cirka 20 procent.… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschenRegeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskareAtt begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktionFörra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrakRegeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska…