Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Evolution Diesel från tall till tank

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aq.jpg

Ett fyrtiotal personer från åkerinäringen samlades på Mantorp Park i början av april för att lära sig mer om Preems ACP (Active Cleaning Power) Evolution diesel. Preem har utvecklat en metod som gör det möjligt att tillverka diesel av råtallolja, en restprodukt från den svenska skogsindustrin. – Sverige är först i världen att göra diesel från skogsråvara, berättar Morten Bendz, försäljningschef Marknad, Preem. Enligt Preem fungerar Evolution diesel perfekt i alla dieselmotorer, gamla som nya, utan varken nyinvesteringar i fordonsflottan eller ändrade rutiner kring serviceintervaller. Den kan blandas med annan diesel och alla motorgarantier gäller. – Preems stora utmaning är att övertyga alla om att vår diesel är bara helt vanlig diesel, fortsätter Morten Bendz. Sedan april 2011 går det att tanka Evolution diesel på 370 stycken av Preem och SÅIFAs över 600 tankställen runt om i landet. Den har samma literpris som vanlig diesel men minskar koldioxidutsläppen med hela 16 procent. I dag körs var tredje lastbil och varannan traktor på Evolution diesel. Under dagen berättade Sören Eriksson, expert på raffinaderiutveckling Preem, om framtida, fossila och förnybara drivmedel och informerade om EU-direktiv och skattenivåer. – Det är viktigt att veta att det inte är oljebolagen utan världsmarknadspriset på råvaror som sätter priset på drivmedel. Sverige har en unik situation med mycket skog och glesbyggd om man jämför med europeiska länder, menade Sören Eriksson. – Det kommer att ställas ökade krav på både konsumenter och tillverkare när det gäller nya typer av drivmedel. Vi måste lära oss att hantera olika sorter och hybridtekniken öppnar för ytterligare lösningar. I vissa fall måste vi gå tillbaka till det gamla med vinter och sommar drivmedel, menar Sören Eriksson. Enligt Preem finns det fyra starka skäl för att tanka Evolution diesel: den är bättre för miljön och konkurrerar inte med mat, en unik svensk uppfinning, samma pris som vanlig diesel och alla dieselmotorer kan använda den. Boije Ovebrink fanns på plats under dagen med sin senaste skapelse "Mean Green". Den ombyggda Volvolastbilen är en hybrid med en diesel- och elmotor i kombination. Fordonet utvecklar mer än 2000 hk och har vridmoment på över 1100 Nm. Maxfarten är runt 260 km/h. Boijes mål är att sätta världsrekord i klassen på 1000 meters bana. – Preems nya diesel passar perfekt för Mean Greens hybrid image. Jag behöver all toppeffekt och motorn har fullt laddtryck i accelerationen som är det viktigaste för oss vid rekord körningar,säger Boije Ovebrink. Skrivet av Annette Eilert.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Andreas Sandmon

Dela på Facebook

Evolution Diesel från tall till tank

2011-05-03
Ett fyrtiotal personer från åkerinäringen samlades på Mantorp Park i början av april för att lära sig mer om Preems ACP (Active Cleaning Power) Evolution diesel. Preem har utvecklat en metod som gör det möjligt att tillverka diesel av råtallolja, en restprodukt från den svenska skogsindustrin.

– Sverige är först i världen att göra diesel från skogsråvara, berättar Morten Bendz, försäljningschef Marknad, Preem.

Enligt Preem fungerar Evolution diesel perfekt i alla dieselmotorer, gamla som nya, utan varken nyinvesteringar i fordonsflottan eller ändrade rutiner kring serviceintervaller. Den kan blandas med annan diesel och alla motorgarantier gäller.

– Preems stora utmaning är att övertyga alla om att vår diesel är bara helt vanlig diesel, fortsätter Morten Bendz.

Sedan april 2011 går det att tanka Evolution diesel på 370 stycken av Preem och SÅIFAs över 600 tankställen runt om i landet. Den har samma literpris som vanlig diesel men minskar koldioxidutsläppen med hela 16 procent. I dag körs var tredje lastbil och varannan traktor på Evolution diesel.

Under dagen berättade Sören Eriksson, expert på raffinaderiutveckling Preem, om framtida, fossila och förnybara drivmedel och informerade om EU-direktiv och skattenivåer.

– Det är viktigt att veta att det inte är oljebolagen utan världsmarknadspriset på råvaror som sätter priset på drivmedel. Sverige har en unik situation med mycket skog och glesbyggd om man jämför med europeiska länder, menade Sören Eriksson.

– Det kommer att ställas ökade krav på både konsumenter och tillverkare när det gäller nya typer av drivmedel. Vi måste lära oss att hantera olika sorter och hybridtekniken öppnar för ytterligare lösningar. I vissa fall måste vi gå tillbaka till det gamla med vinter och sommar drivmedel, menar Sören Eriksson.

Enligt Preem finns det fyra starka skäl för att tanka Evolution diesel: den är bättre för miljön och konkurrerar inte med mat, en unik svensk uppfinning, samma pris som vanlig diesel och alla dieselmotorer kan använda den.

Boije Ovebrink fanns på plats under dagen med sin senaste skapelse "Mean Green". Den ombyggda Volvolastbilen är en hybrid med en diesel- och elmotor i kombination. Fordonet utvecklar mer än 2000 hk och har vridmoment på över 1100 Nm. Maxfarten är runt 260 km/h. Boijes mål är att sätta världsrekord i klassen på 1000 meters bana.

– Preems nya diesel passar perfekt för Mean Greens hybrid image. Jag behöver all toppeffekt och motorn har fullt laddtryck i accelerationen som är det viktigaste för oss vid rekord körningar,säger Boije Ovebrink.

Skrivet av Annette Eilert.

Senaste nyheter