Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Mälarenergi ser ljust på elbilen

http://www.klimatsmart.se/images/news/malarenergi200x203.jpg

På fredagsförmiddagen avtäcktes Västerås senaste bidrag till framtidens transportsystem. Mälarenergi visade upp sin nyinköpta elbil samt att innovationsföretaget Park & Charge visade upp den senaste laddstolpsmodell, med tillhörande betallösning utvecklad i samarbete med Mälardalens högskola. Mälarenergis satsning på elbilar i fordonsparken har flera syften. I företagets bilpool ingår det redan ett flertal bilar som drivs med Ecopar, ett miljövänligare alternativ till diesel, samt biogasbilar. Genom att köpa in elbilar tillför Mälarenergi ännu ett miljövänligt alternativ för att ytterligare minska koldioxidutsläppen. Inom ramen för Västerås stads Klimatutmaning pågår ett antal projekt för att förbereda övergången till mer klimatsmart användande av bland annat energi. Mälarenergis satsning på elbil har delvis kommit till tack vare Klimatutmaningens delprojekt Elbilsutmaningen. Projektledare för Elbilsutmaningen är Jonas Persson från Mälarenergi. Målet är att skapa förutsättningar och förbereda Västerås för elbilar och framtida behov av laddstolpar. Förutom Mälarenergi och Västerås stad deltar bland andra ABB i Elbilsutmaningen. Med elbilen på plats kan även Mälarenergi testa hur bilen och laddning fungerar och få praktiska erfarenheter inför den framtida utvecklingen av elnätet i regionen. Något som är särskilt värdefullt utifrån arbetet med så kallade smarta nät, smartgrids. Mälarenergi har redan nu en laddstolpe på plats vid sitt kontor i Västerås och inom kort kommer även kontoret i Köping få en laddstolpe installerad. Bilen som visades upp på Villafamiljens mässa i Västerås är en Fiat 500 som byggts om till eldrift vid EV Adapts fabrik i Nödinge utanför Göteborg. - För oss handlar det om att redan nu förbereda vårt elnät så att vi på ett smidigt sätt kan fasa in elbilarna och dess krav på laddkapacitet säger Jonas Persson Nätmarknadschef vid Mälarenergi Elnät. Vår bedömning är att vi i stort sett kommer att klara oss med dagens elnät men vissa justeringar kommer säkerligen att behövas. Därför kommer det att vara oerhört värdefull att få de här praktiska erfarenheterna som vår elbil och de laddstolpar som vi sätter upp vid våra kontor i Västerås och Köping ger oss. I samband med att Mälarenergi visade upp sin elbil avtäckte även Park & Charge sin senaste laddstolpsmodell. Företaget som håller till i Västerås Science Park har tillsammans med Mälardalens högskola utvecklat en laddstolpe med betallösning. - Vårt mål har varit att ta fram en laddstolpe som kan växa med behoven säger Lars Hjort Vd, Park & Charge. Den är förberedd för såväl normalladdning som för kommande laddningsmöjligheter. Dessutom är stolpen anpassad för framtida standars för elanslutning. Samarbetet med Mälardalens högskolahar resulterat i den här pilotmodellen där flera olika betalningsmöjligheter nu testas. För mer information: Mälarenergi, Nätmarknadschef Mälarenergi Elnät, Jonas Persson, 021-39 53 40 Park & Charge, Vd, Lars Hjort, 070- 491 67 51

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Mälarenergi ser ljust på elbilen

2010-02-08
På fredagsförmiddagen avtäcktes Västerås senaste bidrag till framtidens transportsystem. Mälarenergi visade upp sin nyinköpta elbil samt att innovationsföretaget Park & Charge visade upp den senaste laddstolpsmodell, med tillhörande betallösning utvecklad i samarbete med Mälardalens högskola.

Mälarenergis satsning på elbilar i fordonsparken har flera syften. I företagets bilpool ingår det redan ett flertal bilar som drivs med Ecopar, ett miljövänligare alternativ till diesel, samt biogasbilar. Genom att köpa in elbilar tillför Mälarenergi ännu ett miljövänligt alternativ för att ytterligare minska koldioxidutsläppen.

Inom ramen för Västerås stads Klimatutmaning pågår ett antal projekt för att förbereda övergången till mer klimatsmart användande av bland annat energi. Mälarenergis satsning på elbil har delvis kommit till tack vare Klimatutmaningens delprojekt Elbilsutmaningen. Projektledare för Elbilsutmaningen är Jonas Persson från Mälarenergi. Målet är att skapa förutsättningar och förbereda Västerås för elbilar och framtida behov av laddstolpar. Förutom Mälarenergi och Västerås stad deltar bland andra ABB i Elbilsutmaningen.

Med elbilen på plats kan även Mälarenergi testa hur bilen och laddning fungerar och få praktiska erfarenheter inför den framtida utvecklingen av elnätet i regionen. Något som är särskilt värdefullt utifrån arbetet med så kallade smarta nät, smartgrids. Mälarenergi har redan nu en laddstolpe på plats vid sitt kontor i Västerås och inom kort kommer även kontoret i Köping få en laddstolpe installerad. Bilen som visades upp på Villafamiljens mässa i Västerås är en Fiat 500 som byggts om till eldrift vid EV Adapts fabrik i Nödinge utanför Göteborg.

- För oss handlar det om att redan nu förbereda vårt elnät så att vi på ett smidigt sätt kan fasa in elbilarna och dess krav på laddkapacitet säger Jonas Persson Nätmarknadschef vid Mälarenergi Elnät. Vår bedömning är att vi i stort sett kommer att klara oss med dagens elnät men vissa justeringar kommer säkerligen att behövas. Därför kommer det att vara oerhört värdefull att få de här praktiska erfarenheterna som vår elbil och de laddstolpar som vi sätter upp vid våra kontor i Västerås och Köping ger oss.

I samband med att Mälarenergi visade upp sin elbil avtäckte även Park & Charge sin senaste laddstolpsmodell. Företaget som håller till i Västerås Science Park har tillsammans med Mälardalens högskola utvecklat en laddstolpe med betallösning.

- Vårt mål har varit att ta fram en laddstolpe som kan växa med behoven säger Lars Hjort Vd, Park & Charge. Den är förberedd för såväl normalladdning som för kommande laddningsmöjligheter. Dessutom är stolpen anpassad för framtida standars för elanslutning. Samarbetet med Mälardalens högskolahar resulterat i den här pilotmodellen där flera olika betalningsmöjligheter nu testas.

För mer information:
Mälarenergi, Nätmarknadschef Mälarenergi Elnät, Jonas Persson, 021-39 53 40
Park & Charge, Vd, Lars Hjort, 070- 491 67 51

Senaste nyheter