Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Spela Ad-cycler - annonsåtervinnaren som värmer

http://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme-adcycler250x170.jpg

Vi har flyttat in återvinningen till internet. Med Ad-cycler tävlar man om att återvinna annonser på internet. Samtidigt skänker man värme till någon som fryser. När det handlar om nätreklam tyckte vi att man borde göra som man gör med allt annat som inte går att återvinna på annat sätt - göra värme av det. Därför har vi tagit fram spelet Ad-cycler. Idén med fjärrvärme är att ta vara på det som annars skulle gå till spillo - och omvandla det till värme. Genom Ad-cycler fungerar nu samma tanke på internet. Fast där är det annonser, istället för exempelvis träflis eller hushållssopor, som är bränslet. Annonsens kilobyte omvandlas till symboliska kWh. Värmen skänks sedan till Sveriges Stadsmissioners verksamheter för hemlösa. André Pehrsson och Martin Baude, båda från reklambyrån TBWA står bakom idén De säger att: - Det känns kul att ta fram ett verktyg som tar bort det som vi i vanliga fall skapar. Dessutom kommer ju fler att faktiskt se de banners man så effektivt blundar för idag. Ad-cycler är ett spel, där man kan samla poäng och fajtas med andra återvinnare om en plats på topplistan. För att börja göra gott hämtar man Ad-cycler på www.vivärmervarandra.se. Där kan man också läsa mer och se en film om hur man gör för att sätta igång. Om du har några frågor kontaktar du: Frågor om kampanjen: Annika Johannesson, kommunikationschef Svensk Fjärrvärme, 0734-25 25 64, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se Tekniska frågor: Tobias Bergenwall, projektledare reklambyrån TBWA, 0702-88 66 56, tobias.bergenwall@tbwa.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Spela Ad-cycler - annonsåtervinnaren som värmer

2014-01-24
Vi har flyttat in återvinningen till internet. Med Ad-cycler tävlar man om att återvinna annonser på internet. Samtidigt skänker man värme till någon som fryser.

När det handlar om nätreklam tyckte vi att man borde göra som man gör med allt annat som inte går att återvinna på annat sätt - göra värme av det. Därför har vi tagit fram spelet Ad-cycler.

Idén med fjärrvärme är att ta vara på det som annars skulle gå till spillo - och omvandla det till värme. Genom Ad-cycler fungerar nu samma tanke på internet. Fast där är det annonser, istället för exempelvis träflis eller hushållssopor, som är bränslet. Annonsens kilobyte omvandlas till symboliska kWh. Värmen skänks sedan till Sveriges Stadsmissioners verksamheter för hemlösa.

André Pehrsson och Martin Baude, båda från reklambyrån TBWA står bakom idén De säger att:

- Det känns kul att ta fram ett verktyg som tar bort det som vi i vanliga fall skapar. Dessutom kommer ju fler att faktiskt se de banners man så effektivt blundar för idag.

Ad-cycler är ett spel, där man kan samla poäng och fajtas med andra återvinnare om en plats på topplistan. För att börja göra gott hämtar man Ad-cycler på www.vivärmervarandra.se. Där kan man också läsa mer och se en film om hur man gör för att sätta igång.

Om du har några frågor kontaktar du:

Frågor om kampanjen:
Annika Johannesson, kommunikationschef Svensk Fjärrvärme, 0734-25 25 64, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se

Tekniska frågor:
Tobias Bergenwall, projektledare reklambyrån TBWA, 0702-88 66 56, tobias.bergenwall@tbwa.se

Senaste nyheter