Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

ISO 26000 ny standard för socialt ansvar

http://www.klimatsmart.se/images/news/naturskyddsforeningen158x110bt.gif

ISO 26000 är en ny standard som erbjuder ett globalt perspektiv på vad som menas med Socialt Ansvar. Standarden, som bygger på frivilliga riktlinjer hjälper företag och organisationer i deras strävan att verka på det socialt ansvarsfulla sätt som samhället i allt högre grad kräver. Den 20 januari i år arrangerades Social Responsibility Day i Stockholm. Vi hade representanter på plats. Förutom vår egna utställning tog vi del av andra företag och organisationers idéer och produkter. En av presentationerna vi vill föra vidare information ifrån är den av ISO 26000. Standarden lanserades i november 2010 och är en internationell ISO-standard med riktlinjer för socialt ansvarstagande. ISO 26000 kan användas av företag och organisationer i såväl offentlig som privat sektor, där standarden hjälper dem i deras strävan att verka på det socialt ansvarsfulla sätt som samhället i allt högre grad kräver. Standarden innehåller endast frivilliga riktlinjer, inte krav, och används därför inte som en certifieringsstandard. En hållbar verksamhet för organisationer innebär inte bara att man tillhandahåller produkter och tjänster som tillfredsställer kunden, utan också att man verkar på ett socialt ansvarsfullt sätt. Det har förekommit ett antal principdeklarationer på hög nivå i samband med socialt ansvar och det finns många enskilda program och initiativ på området socialt ansvar. Utmaningen är hur man ska kunna omsätta principerna i praktisk handling och hur man ska kunna tillämpa socialt ansvar effektivt. Tolkningen av vad "socialt ansvar" egentligen innebär kan skifta från ett program till nästa. ISO 26000 innehåller en globalt relevant definition av vad socialt ansvar innebär och vad organisationerna behöver göra för att agera på ett socialt ansvarsfullt sätt.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

ISO 26000 ny standard för socialt ansvar

2011-02-09
ISO 26000 är en ny standard som erbjuder ett globalt perspektiv på vad som menas med Socialt Ansvar. Standarden, som bygger på frivilliga riktlinjer hjälper företag och organisationer i deras strävan att verka på det socialt ansvarsfulla sätt som samhället i allt högre grad kräver.

Den 20 januari i år arrangerades Social Responsibility Day i Stockholm. Vi hade representanter på plats. Förutom vår egna utställning tog vi del av andra företag och organisationers idéer och produkter. En av presentationerna vi vill föra vidare information ifrån är den av ISO 26000. Standarden lanserades i november 2010 och är en internationell ISO-standard med riktlinjer för socialt ansvarstagande.

ISO 26000 kan användas av företag och organisationer i såväl offentlig som privat sektor, där standarden hjälper dem i deras strävan att verka på det socialt ansvarsfulla sätt som samhället i allt högre grad kräver. Standarden innehåller endast frivilliga riktlinjer, inte krav, och används därför inte som en certifieringsstandard.

En hållbar verksamhet för organisationer innebär inte bara att man tillhandahåller produkter och tjänster som tillfredsställer kunden, utan också att man verkar på ett socialt ansvarsfullt sätt.

Det har förekommit ett antal principdeklarationer på hög nivå i samband med socialt ansvar och det finns många enskilda program och initiativ på området socialt ansvar. Utmaningen är hur man ska kunna omsätta principerna i praktisk handling och hur man ska kunna tillämpa socialt ansvar effektivt.

Tolkningen av vad "socialt ansvar" egentligen innebär kan skifta från ett program till nästa. ISO 26000 innehåller en globalt relevant definition av vad socialt ansvar innebär och vad organisationerna behöver göra för att agera på ett socialt ansvarsfullt sätt.

Läs mer om ISO 26000: www.iso.org/iso/social_responsibility

Senaste nyheter