Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Indiska skänker överskottet för varje såld plastpåse

http://www.klimatsmart.se/images/news/indiska-plastpasar250x146.jpg

Familjeföretaget Indiska vill minska andelen plast i samhället och börjar nu ta betalt för sina nya, än mer miljöanpassade plastpåsar. Samtidigt som företagets nya påsar består av 25 % ostronskal och 70 återvunnen plast, så vill företaget få till ett ändrat beteende hos sina kunder och istället välja bort påsarna. Som en del i Indiska:s vilja att förändra,så byter man nu till en, ur ett miljöperspektiv till, ännu bättre plastpåse och börjar samtidigt ta betalt för påsarna. Påsarna kommer att kosta 1-2 kronor beroende på storlek och hela överskottet används till att stödja Naturskyddsföreningen. Även om tekniken idag går framåt och påsarna är bättre, så vill företaget få till ett förändrat beteende, och en minskad användning av påsar. - Samtidigt som vi nu kan erbjuda de bästa påsarna ur ett miljöperspektiv, så vill vi få till ett ändrat beteende, så att vi på sikt blir av med plastpåsar. Vi börjar ta betalt, men vill inte tjäna några pengar på påsarna, utan istället genom överskottet stödja Naturskyddsföreningens arbete, säger Sofie Gunolf, VD på Indiska. Stödet till Naturskyddsföreningen fokuseras till arbetet med att informera om farliga kemikalier i vardagsprodukter. - Vårt prioriterade projekt just nu är Operation Giftfri Förskola, där vi arbetar hårt med att få bort farliga kemikalier ur barnens förskolemiljö. Andra viktiga frågor är att arbeta för skärpt lagstiftning av farliga kemikalier, så att man som konsument ska slippa få in dem i sitt hem. Att ge konsumenter tips om hur man kan tänka för att få i sig färre farliga kemkalier är också en stor del av vårt arbete. Tack vare stödet från Indiska kan vi göra ännu mer, säger Ulrika Dahl chef för miljögifter på Naturskyddsföreningen. Inom Indiska:s arbete We Fight For Change, så lanserades nyligen även ett samarbete med Myrorna, kring insamling av textil i butiker och försäljning av vintage-jeans i utvalda Indiska-butiker. Om Indiskas påsar: I Påsarna innehåller 25 % malt ostronskal och 70 % återvunnen (post-consumer) plastråvara. Ostronskal är en förnyelsebar/biologisk resurs, och de skal som används är en biprodukt från produktion av ostronsås. Koldioxidutsläppen vid tillverkning av denna påse (transporter av råvaran inräknad) är ca. 25 % lägre än vid tillverkning av en påse av återvunnen plast. Påsarna kommer att kosta 1-2 kronor beroende på storlek. Inom kort kommer Indiska även att sälja designade tygväskor.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Indiska skänker överskottet för varje såld plastpåse

2015-03-18
Familjeföretaget Indiska vill minska andelen plast i samhället och börjar nu ta betalt för sina nya, än mer miljöanpassade plastpåsar. Samtidigt som företagets nya påsar består av 25 % ostronskal och 70 återvunnen plast, så vill företaget få till ett ändrat beteende hos sina kunder och istället välja bort påsarna.

Som en del i Indiska:s vilja att förändra,så byter man nu till en, ur ett miljöperspektiv till, ännu bättre plastpåse och börjar samtidigt ta betalt för påsarna. Påsarna kommer att kosta 1-2 kronor beroende på storlek och hela överskottet används till att stödja Naturskyddsföreningen. Även om tekniken idag går framåt och påsarna är bättre, så vill företaget få till ett förändrat beteende, och en minskad användning av påsar.

- Samtidigt som vi nu kan erbjuda de bästa påsarna ur ett miljöperspektiv, så vill vi få till ett ändrat beteende, så att vi på sikt blir av med plastpåsar. Vi börjar ta betalt, men vill inte tjäna några pengar på påsarna, utan istället genom överskottet stödja Naturskyddsföreningens arbete, säger Sofie Gunolf, VD på Indiska.

Stödet till Naturskyddsföreningen fokuseras till arbetet med att informera om farliga kemikalier i vardagsprodukter.

- Vårt prioriterade projekt just nu är Operation Giftfri Förskola, där vi arbetar hårt med att få bort farliga kemikalier ur barnens förskolemiljö. Andra viktiga frågor är att arbeta för skärpt lagstiftning av farliga kemikalier, så att man som konsument ska slippa få in dem i sitt hem. Att ge konsumenter tips om hur man kan tänka för att få i sig färre farliga kemkalier är också en stor del av vårt arbete. Tack vare stödet från Indiska kan vi göra ännu mer, säger Ulrika Dahl chef för miljögifter på Naturskyddsföreningen.

Inom Indiska:s arbete We Fight For Change, så lanserades nyligen även ett samarbete med Myrorna, kring insamling av textil i butiker och försäljning av vintage-jeans i utvalda Indiska-butiker.

Om Indiskas påsar:
I Påsarna innehåller 25 % malt ostronskal och 70 % återvunnen (post-consumer) plastråvara. Ostronskal är en förnyelsebar/biologisk resurs, och de skal som används är en biprodukt från produktion av ostronsås. Koldioxidutsläppen vid tillverkning av denna påse (transporter av råvaran inräknad) är ca. 25 % lägre än vid tillverkning av en påse av återvunnen plast. Påsarna kommer att kosta 1-2 kronor beroende på storlek. Inom kort kommer Indiska även att sälja designade tygväskor.
Källa: INDISKA

Senaste nyheter