Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Beteenden och attityder kring matsvinn

http://www.klimatsmart.se/images/news/foto250x200.jpg

Svenskar är mest benägna i Norden att kasta livsmedel. Minst benägna att slänga mat är finländarna. Men det är framför allt danskarna som drabbas av dåligt samvete när maten hamnar i soporna. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Siemens Home Appliances. För att belysa problemen med matsvinn presenterar Siemens dessutom den uppseendeväckande fotoutställningen One Third av fotografen Klaus Pichler. Enligt FN är det ungefär en tredjedel av all producerad mat som inte konsumeras, antingen under produktionskedjan eller av slutkonsumenterna. Matavfallet är ett enormt slöseri med resurser, liksom miljöförstörande. Som partner till FAO-initiativet Save Food har Siemens Home Appliances kartlagt beteenden och attityder kring matsvinn i de nordiska länderna. Över 4000 konsumenter i åldrarna 20-70 år från Sverige, Norge, Danmark och Finland har tillfrågats om och hur ofta de slänger mat, varför de gör det och huruvida det skapar skuldkänslor. Av undersökningsresultatet att döma råder det ingen tvekan om att svenska hushåll låter en betydande del av maten hamna i soporna. 9 av 10 respondenter uppger att de slänger mat regelbundet. Vanligast är att slänga mat 1-3 gånger per vecka. Men många gör det betydligt oftare än så – nära en fjärdedel (22,9%) svarar att de slänger mat så ofta som 4 gånger eller fler per vecka. Vid en nordisk jämförelse är det svenskarna som står för det mest frekventa slängandet. Norrmännen hamnar på andra plats (22,1%) och danskarna på tredje plats (16,5%). Minst benägna att slänga mat är utan tvekan finländare – endast 6,3 procent uppger att de slänger mat 4 gånger eller fler i veckan. Svenskars benägenhet att kasta livsmedel varierar med ålder, kön och var i landet vi bor. Personer i åldrarna 30–39 år är mest benägna att kasta mat. 3 av 10 (30,5%) gör det så ofta som 4 gånger eller fler per vecka. Minst benägna är 56-70-åringarna med en motsvarande andel på 12,9 procent. Kvinnor är något mer benägna att kasta mat än män, med 24 procent jämfört med 21,9 procent. Sett ur ett geografiskt perspektiv är det boende i Smålandsregionen* och Stockholmsregionen som mest frekvent låter maten hamna i soporna istället för på middagsbordet. Här svarar över en fjärdedel (25,6% respektive 25,1%) att de gör det 4 gånger eller fler per vecka. Minst benägna att kasta mat är boende i norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) med en motsvarande andel på 20,5%. Det är vetskapen om att maten har legat i kylskåpet för länge som är mest avgörande när vi slänger mat. Över hälften (51,7%) anger det som anledning. Andra vanliga anledningar till att vi slänger mat är att den luktar illa (45,6%), smakar illa (36,3%) eller att bäst före-datumet har passerat (29%). Synen på datum-märkning skiljer sig dock kraftigt åt mellan olika åldersgrupper. Bland 20-29-åringarna svarar över 40 procent att de slänger livsmedel som passerat bäst före-datum, vilket kan jämföras med knappt 15 procent bland 56-70-åringarna. Vid en nordisk jämförelse är svenskar de som är minst intresserade av bäst före-datumet, medan danskar i störst utsträckning låter det styra beslutet att slänga mat (29% respektive 43,2%). Motsvarande andel bland norrmän är 32,9 procent och finländare 33,6 procent. Undersökningen visar också att många förvarar maten på ett felaktigt sätt. Så många som 4 av 10 svenskar tror att den optimala temperaturen i ett kylskåp är 6 grader eller högre, vilket är en felaktig uppfattning. Enligt Livsmedelsverket bör temperaturen vara 4-5 grader för längsta hållbarhet. För de flesta svenskar – och nordbor – är matsvinnet förknippat med skuldkänslor. 7 av 10 svenskar (71,6%) uppger i undersökningen att de får dåligt samvete av att slänga mat. Kvinnor får samvetskval i betydligt högre grad än männen med 78,4 procent jämfört med 64,9 procent. Värst är det för personer i åldern 30-39 år, d v s samma grupp som enligt undersökningen slänger mest frekvent. Det vanligaste svaret på frågan varför man får dåligt samvete är ”Det är slöseri med pengar”, vilket nära 4 av 10 (37,4%) har svarat. Näst vanligaste svarsalternativet är ”Det känns fel när jag vet att andra svälter” (30,1%) och på tredje plats hamnar svarsalternativet ”Det är inte miljövänligt” (22,2%). Vid en nordisk jämförelse är det framför allt danskar som får dåligt samvete av att kasta mat (75%), följt av finländare (72,5%) och svenskar (71,6%). Minst benägna att få dåligt samvete är norrmän (67,5%). – Som konsument kan du göra skillnad. Ett av de viktigaste områdena som du kan påverka är att förvara maten på rätt sätt och i rätt temperatur, vilket ökar livslängden på maten avsevärt. Vi ser ett fortsatt behov av att utbilda konsumenter om matsvinn och hur man kan motverka det i sin egen vardag, säger Tilda Björkman, Brand Manager för Siemens Home Appliances i Norden. Undersökningen genomfördes via webbenkät i juni/juli 2013 av det oberoende undersökningsföretaget Snabba Svar/Cint. Den omfattar 4067 deltagare mellan 20 och 70 år från Sverige (1020 st), Norge (1005 st), Danmark (1019 st) och Finland (1023 st). För mer information, kontakta: Tilda Björkman, Brand Manager Siemens Home Appliances i Norden, 08-734 12 04, tilda.bjoerkman@bshg.com.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Beteenden och attityder kring matsvinn

2013-09-16
Svenskar är mest benägna i Norden att kasta livsmedel. Minst benägna att slänga mat är finländarna. Men det är framför allt danskarna som drabbas av dåligt samvete när maten hamnar i soporna. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Siemens Home Appliances. För att belysa problemen med matsvinn presenterar Siemens dessutom den uppseendeväckande fotoutställningen One Third av fotografen Klaus Pichler.

Enligt FN är det ungefär en tredjedel av all producerad mat som inte konsumeras, antingen under produktionskedjan eller av slutkonsumenterna. Matavfallet är ett enormt slöseri med resurser, liksom miljöförstörande. Som partner till FAO-initiativet Save Food har Siemens Home Appliances kartlagt beteenden och attityder kring matsvinn i de nordiska länderna. Över 4000 konsumenter i åldrarna 20-70 år från Sverige, Norge, Danmark och Finland har tillfrågats om och hur ofta de slänger mat, varför de gör det och huruvida det skapar skuldkänslor.

Av undersökningsresultatet att döma råder det ingen tvekan om att svenska hushåll låter en betydande del av maten hamna i soporna. 9 av 10 respondenter uppger att de slänger mat regelbundet. Vanligast är att slänga mat 1-3 gånger per vecka. Men många gör det betydligt oftare än så – nära en fjärdedel (22,9%) svarar att de slänger mat så ofta som 4 gånger eller fler per vecka. Vid en nordisk jämförelse är det svenskarna som står för det mest frekventa slängandet. Norrmännen hamnar på andra plats (22,1%) och danskarna på tredje plats (16,5%). Minst benägna att slänga mat är utan tvekan finländare – endast 6,3 procent uppger att de slänger mat 4 gånger eller fler i veckan.

Svenskars benägenhet att kasta livsmedel varierar med ålder, kön och var i landet vi bor. Personer i åldrarna 30–39 år är mest benägna att kasta mat. 3 av 10 (30,5%) gör det så ofta som 4 gånger eller fler per vecka. Minst benägna är 56-70-åringarna med en motsvarande andel på 12,9 procent. Kvinnor är något mer benägna att kasta mat än män, med 24 procent jämfört med 21,9 procent.

Sett ur ett geografiskt perspektiv är det boende i Smålandsregionen* och Stockholmsregionen som mest frekvent låter maten hamna i soporna istället för på middagsbordet. Här svarar över en fjärdedel (25,6% respektive 25,1%) att de gör det 4 gånger eller fler per vecka. Minst benägna att kasta mat är boende i norra Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) med en motsvarande andel på 20,5%.

Det är vetskapen om att maten har legat i kylskåpet för länge som är mest avgörande när vi slänger mat. Över hälften (51,7%) anger det som anledning. Andra vanliga anledningar till att vi slänger mat är att den luktar illa (45,6%), smakar illa (36,3%) eller att bäst före-datumet har passerat (29%). Synen på datum-märkning skiljer sig dock kraftigt åt mellan olika åldersgrupper. Bland 20-29-åringarna svarar över 40 procent att de slänger livsmedel som passerat bäst före-datum, vilket kan jämföras med knappt 15 procent bland 56-70-åringarna.

Vid en nordisk jämförelse är svenskar de som är minst intresserade av bäst före-datumet, medan danskar i störst utsträckning låter det styra beslutet att slänga mat (29% respektive 43,2%). Motsvarande andel bland norrmän är 32,9 procent och finländare 33,6 procent.

Undersökningen visar också att många förvarar maten på ett felaktigt sätt. Så många som 4 av 10 svenskar tror att den optimala temperaturen i ett kylskåp är 6 grader eller högre, vilket är en felaktig uppfattning. Enligt Livsmedelsverket bör temperaturen vara 4-5 grader för längsta hållbarhet.

För de flesta svenskar – och nordbor – är matsvinnet förknippat med skuldkänslor. 7 av 10 svenskar (71,6%) uppger i undersökningen att de får dåligt samvete av att slänga mat. Kvinnor får samvetskval i betydligt högre grad än männen med 78,4 procent jämfört med 64,9 procent. Värst är det för personer i åldern 30-39 år, d v s samma grupp som enligt undersökningen slänger mest frekvent. Det vanligaste svaret på frågan varför man får dåligt samvete är ”Det är slöseri med pengar”, vilket nära 4 av 10 (37,4%) har svarat. Näst vanligaste svarsalternativet är ”Det känns fel när jag vet att andra svälter” (30,1%) och på tredje plats hamnar svarsalternativet ”Det är inte miljövänligt” (22,2%).

Vid en nordisk jämförelse är det framför allt danskar som får dåligt samvete av att kasta mat (75%), följt av finländare (72,5%) och svenskar (71,6%). Minst benägna att få dåligt samvete är norrmän (67,5%).

– Som konsument kan du göra skillnad. Ett av de viktigaste områdena som du kan påverka är att förvara maten på rätt sätt och i rätt temperatur, vilket ökar livslängden på maten avsevärt. Vi ser ett fortsatt behov av att utbilda konsumenter om matsvinn och hur man kan motverka det i sin egen vardag, säger Tilda Björkman, Brand Manager för Siemens Home Appliances i Norden.

Undersökningen genomfördes via webbenkät i juni/juli 2013 av det oberoende undersökningsföretaget Snabba Svar/Cint. Den omfattar 4067 deltagare mellan 20 och 70 år från Sverige (1020 st), Norge (1005 st), Danmark (1019 st) och Finland (1023 st).

För mer information, kontakta:
Tilda Björkman, Brand Manager Siemens Home Appliances i Norden, 08-734 12 04, tilda.bjoerkman@bshg.com.

Fotoutställningen finns att se på: www.siemens-home.se/pichler.html
Källa: Siemens Home

Senaste nyheter