
Redaktör:
Jens Ljunggren
Hagainitiativet går längre än klimatmål
2011-06-22

Idag presenteras Hagainitiativets gemensamma klimatbokslut. Alla medlemsföretag har som mål att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020, och några av företagen går ännu längre. Företagen i Hagainitiativet har hittills minskat sin klimatpåverkan med upp till 90 procent utifrån sitt basår. Detta visar att företagen går åt rätt håll och att det inte bara är tomma löften från näringslivet.
I Hagainitiativet ingår åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter& Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan.
- Vi har som mål att minska vår klimatpåverkan med 75% till 2020. Vi har redan minskat med 60% från 2009. Detta främst genom inköp av ursprungsmärkt el och minskade utsläpp för våra godstransporter och tjänsteresor, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
- Vi har på Coca-Cola beslutat att vi ska minska vår klimatpåverkan med 80% fram till 2020. Redan nu har vi minskat med 12% från 2004 genom minskade utsläpp från alla våra områden. Vi har minskat stort på transportsidan bland annat genom att våra lastbilstransporter har ersatts av båt och tåg, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige.
- Vi på Svenska Statoil har beslutat att vi ska minska våra egna utsläpp med 50% till 2020 från 2008 års nivå. Vår energianvändning har minskat med 27% och dessutom har våra utsläpp från tjänsteresor och transporter minskat med 22% tack vare optimerad ruttplanering och utbildning i ecodriving, säger miljöchef Gunilla Blomkvist.
Hagainitiativet vill förutom att minska företagens egen klimatpåverkan, entusiasmera andra företag att göra likadant. Att beräkna företagets klimatpåverkan är det första steget i en klimatstrategi. Hagainitiativets nästa steg är att lyfta fram de klimatpositiva initiativ som sker vilket innebär minskade utsläpp utanför företagens traditionella ansvar, hos exempelvis kunder eller leverantörer, som bidrar till att deras koldioxidfotavtryck minskar.
- Om Sverige ska ligga i framkant med konkurrenskraftiga företag i framtiden så måste alla företag mäta sina utsläpp och sätta upp klimatmål och jag hoppas att Hagainitiativet kan inspirera de som ännu inte kommit igång, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet.
För mer information, kontakta:
- Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood, 0730-77 43 07
- Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65
- Gunilla Blomkvist, miljöchef Gunilla Blomkvist, 070-429 66 10
- Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 073-502 24 64.
Hämta Hagainitiativets klimatbokslut här: tr.anp.se/track
I Hagainitiativet ingår åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter& Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan.
- Vi har som mål att minska vår klimatpåverkan med 75% till 2020. Vi har redan minskat med 60% från 2009. Detta främst genom inköp av ursprungsmärkt el och minskade utsläpp för våra godstransporter och tjänsteresor, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
- Vi har på Coca-Cola beslutat att vi ska minska vår klimatpåverkan med 80% fram till 2020. Redan nu har vi minskat med 12% från 2004 genom minskade utsläpp från alla våra områden. Vi har minskat stort på transportsidan bland annat genom att våra lastbilstransporter har ersatts av båt och tåg, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige.
- Vi på Svenska Statoil har beslutat att vi ska minska våra egna utsläpp med 50% till 2020 från 2008 års nivå. Vår energianvändning har minskat med 27% och dessutom har våra utsläpp från tjänsteresor och transporter minskat med 22% tack vare optimerad ruttplanering och utbildning i ecodriving, säger miljöchef Gunilla Blomkvist.
Hagainitiativet vill förutom att minska företagens egen klimatpåverkan, entusiasmera andra företag att göra likadant. Att beräkna företagets klimatpåverkan är det första steget i en klimatstrategi. Hagainitiativets nästa steg är att lyfta fram de klimatpositiva initiativ som sker vilket innebär minskade utsläpp utanför företagens traditionella ansvar, hos exempelvis kunder eller leverantörer, som bidrar till att deras koldioxidfotavtryck minskar.
- Om Sverige ska ligga i framkant med konkurrenskraftiga företag i framtiden så måste alla företag mäta sina utsläpp och sätta upp klimatmål och jag hoppas att Hagainitiativet kan inspirera de som ännu inte kommit igång, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet.
För mer information, kontakta:
- Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood, 0730-77 43 07
- Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65
- Gunilla Blomkvist, miljöchef Gunilla Blomkvist, 070-429 66 10
- Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 073-502 24 64.
Hämta Hagainitiativets klimatbokslut här: tr.anp.se/track
Källa: Hagainitiativet
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…