
Redaktör:
Jens Ljunggren
Greenwash en risk i miljökommunikation
2011-07-04

Åsa Domeij, miljöchef Axfood
Idag var jag med i panelen i en diskussion om ”Greenwash eller trovärdigt klimatarbete” som Hagaintiativet arrangerade i Visby. I panelen deltog både företrädare för miljöorganisationer och företag. En utgångspunkt för diskussionen var en SIFO undersökning om ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet” som Hagainitiativet beställt. Ett resultat av undersökningen var att det var ungefär lika många som litade på företagens klimatinformation som de som var skeptiska. Jag vet inte riktigt vad man borde förvänta sig egentligen. Det var kanske ganska många som litade på företagens information med tanke på att företagen har ett egenintresse av att visa upp en positiv bild av sitt klimatarbete? I vilket fall som helst visar undersökningen att det skulle vara bra att höja företagens trovärdighet.
För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin.
Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan.
Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig.
Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.
Den som vill läsa hela SIFO-undersökningen hittar den på www.hagainitiativet.se.
För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin.
Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan.
Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig.
Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.
Den som vill läsa hela SIFO-undersökningen hittar den på www.hagainitiativet.se.
Källa: Axfood Åsa Domeij
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…