Redaktör:
Jens Ljunggren
Goda, ekologiska ägg från höns som får gå utomhus
2014-04-14
När konsumenter köper ägg till påsk är det viktigaste att hönsen får vara utomhus att de har fått äta KRAV-märkt foder och att äggen är goda. Att äggen är billiga är av mindre betydelse. Det visar en nyligen genomförd undersökning som KRAV presenterar idag.
Att hönorna får vara utomhus rankas högst när konsumenterna fick svara på frågan vilka tre saker som är viktigast när de köper ägg till påsk. På plats två och tre följde att äggen ska smaka gott och att hönsen ska få foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel, det vill säga KRAV-märkt eller ekologiskt foder
– Det är väldigt tydligt att hönsens välfärd och deras möjlighet att gå ut är väldigt viktigt för svenska konsumenter. Det är förmodligen en av de viktigaste orsakerna till att KRAV-märkta ägg är så populära, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.
Undersökningen visar också att priset har en ganska liten betydelse i jämförelse med hönornas möjligheter att vara utomhus. På topplistan kommer ”prisvärt” som fjärde viktigaste faktor och ”billigt” kommer sist av de sju alternativ som respondenterna kunde välja mellan. Samtidigt svarar 75 procent av konsumenterna, som känner till att det finns KRAV-märkta ägg, att de skulle vara beredda att betala mer för KRAV-märkta ägg.
– Den här undersökningen stämmer överens med det mönster som vi börjar se hos konsumenter. Allt fler upptäcker att man får den kvalitet man betalar för, och därför är det värt att betala för KRAV-märkt mat, säger Johan Cejie.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 4 - 6 april 2014 har sammanlagt 1005 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.
Fakta om KRAV-märkta ägg:
- Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter.
- Max 6 höns per kvadratmeter inne
- Det ska finnas minst 4 kvadratmeter bete per höna ute.
- Hönan får bada i sand för att hålla fjäderdräkten ren.
- KRAV-märkta höns får KRAV-märkt foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
- Produktionen kontrolleras minst en gång per år.
Kontakt:
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Ladda ner hela undersökningen här:
www.krav.se/rapporter
Läs mer:
www.krav.se/krav-markta-agg-ar-populara
Att hönorna får vara utomhus rankas högst när konsumenterna fick svara på frågan vilka tre saker som är viktigast när de köper ägg till påsk. På plats två och tre följde att äggen ska smaka gott och att hönsen ska få foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel, det vill säga KRAV-märkt eller ekologiskt foder
– Det är väldigt tydligt att hönsens välfärd och deras möjlighet att gå ut är väldigt viktigt för svenska konsumenter. Det är förmodligen en av de viktigaste orsakerna till att KRAV-märkta ägg är så populära, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.
Undersökningen visar också att priset har en ganska liten betydelse i jämförelse med hönornas möjligheter att vara utomhus. På topplistan kommer ”prisvärt” som fjärde viktigaste faktor och ”billigt” kommer sist av de sju alternativ som respondenterna kunde välja mellan. Samtidigt svarar 75 procent av konsumenterna, som känner till att det finns KRAV-märkta ägg, att de skulle vara beredda att betala mer för KRAV-märkta ägg.
– Den här undersökningen stämmer överens med det mönster som vi börjar se hos konsumenter. Allt fler upptäcker att man får den kvalitet man betalar för, och därför är det värt att betala för KRAV-märkt mat, säger Johan Cejie.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 4 - 6 april 2014 har sammanlagt 1005 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.
Fakta om KRAV-märkta ägg:
- Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter.
- Max 6 höns per kvadratmeter inne
- Det ska finnas minst 4 kvadratmeter bete per höna ute.
- Hönan får bada i sand för att hålla fjäderdräkten ren.
- KRAV-märkta höns får KRAV-märkt foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
- Produktionen kontrolleras minst en gång per år.
Kontakt:
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Ladda ner hela undersökningen här:
www.krav.se/rapporter
Läs mer:
www.krav.se/krav-markta-agg-ar-populara
Källa: KRAV
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…