Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Trygg-Hansa & WWFs klimatentreprenörer

http://www.klimatsmart.se/images/news/trygghansa171x33d.gif

För tredje året presenterar Världsnaturfonden WWF sitt urval av klimatinnovationer till Climate Solvers. I år är Trygg-Hansa värd för eventet. Som ett led i Trygg-Hansas partnerskap med WWF hålls lanseringen av Climate Solvers 2010 på Trygg-Hansas huvudkontor i Stockholm den 10 november. Climate Solvers är entreprenörer som arbetar med lösningar som har som syfte att minska världens koldioxidutsläpp. I och med WWF:s utmärkelse får företagen dels en kvalitetsstämpel och dels uppmärksamhet för lösningarna för att få så stor spridning som möjligt. Årets fem innovativa lösningar har tillsammans potentialen att minska de globala koldioxidutsläppen med lika mycket som Sverige släpper ut på fem år. - Vi är stolta över att vara värd åt Climate Solvers 2010, säger Rickard Gustafson, vd på Trygg-Hansa. Det är dels en viktig del i vårt globala partnerskap med WWF och dels är klimatinnovationer en angelägen fråga för oss som försäkringsbolag som har en viktig roll att spela i kampen mot klimatförändringarna. Vi ser redan i dag hur våra kunder drabbas som en direkt följd av ökande väderrelaterade skador och är naturligtvis intresserade av att bidra till lösningar som kan hjälpa till att bromsa den utvecklingen. Trygg-Hansas partnerskap med WWF har bland annat som mål att internt hitta möjliga förändringar och förbättringar på miljöområdet, exempelvis i relation till de egna leverantörerna. Tillsammans med WWF har Trygg-Hansa satt upp ambitiösa koldioxidmål för att uppnå en minskning med 40 procent till 2020 baserat på 2006 års utsläpp. I Skandinavien har utsläppen redan minskat med 8 procent – till stor del tack vare en grönare resepolicy. Samarbetet ska också leda till utvecklingen av försäkringar som innefattar incitament för kunderna att handla grönt eller byta till grön teknologi. För att säkerställa en systematisk utveckling av nya gröna försäkringslösningar har Trygg-Hansa bildat ett internt Green Team där WWF är representerade. Partnerskapet med WWF ska också syfta till att stödja arbetet med att hantera och förebygga effekterna av klimatförändringarna. Som ett led i detta finansierade exempelvis Trygg-Hansa den unika kartläggning av Östersjön som WWF presenterade i augusti. För mer information och anmälan till lanseringen av Climate Solvers 2010 vänligen kontakta: Anna Snell, Trygg-Hansa. 070-168 26 11, anna.snell@trygghansa.se Barbara Evaeus, WWF, 070-393 90 30

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Trygg-Hansa & WWFs klimatentreprenörer

2010-11-09
För tredje året presenterar Världsnaturfonden WWF sitt urval av klimatinnovationer till Climate Solvers. I år är Trygg-Hansa värd för eventet.

Som ett led i Trygg-Hansas partnerskap med WWF hålls lanseringen av Climate Solvers 2010 på Trygg-Hansas huvudkontor i Stockholm den 10 november. Climate Solvers är entreprenörer som arbetar med lösningar som har som syfte att minska världens koldioxidutsläpp. I och med WWF:s utmärkelse får företagen dels en kvalitetsstämpel och dels uppmärksamhet för lösningarna för att få så stor spridning som möjligt. Årets fem innovativa lösningar har tillsammans potentialen att minska de globala koldioxidutsläppen med lika mycket som Sverige släpper ut på fem år.

- Vi är stolta över att vara värd åt Climate Solvers 2010, säger Rickard Gustafson, vd på Trygg-Hansa. Det är dels en viktig del i vårt globala partnerskap med WWF och dels är klimatinnovationer en angelägen fråga för oss som försäkringsbolag som har en viktig roll att spela i kampen mot klimatförändringarna. Vi ser redan i dag hur våra kunder drabbas som en direkt följd av ökande väderrelaterade skador och är naturligtvis intresserade av att bidra till lösningar som kan hjälpa till att bromsa den utvecklingen.

Trygg-Hansas partnerskap med WWF har bland annat som mål att internt hitta möjliga förändringar och förbättringar på miljöområdet, exempelvis i relation till de egna leverantörerna. Tillsammans med WWF har Trygg-Hansa satt upp ambitiösa koldioxidmål för att uppnå en minskning med 40 procent till 2020 baserat på 2006 års utsläpp. I Skandinavien har utsläppen redan minskat med 8 procent – till stor del tack vare en grönare resepolicy.

Samarbetet ska också leda till utvecklingen av försäkringar som innefattar incitament för kunderna att handla grönt eller byta till grön teknologi. För att säkerställa en systematisk utveckling av nya gröna försäkringslösningar har Trygg-Hansa bildat ett internt Green Team där WWF är representerade.

Partnerskapet med WWF ska också syfta till att stödja arbetet med att hantera och förebygga effekterna av klimatförändringarna. Som ett led i detta finansierade exempelvis Trygg-Hansa den unika kartläggning av Östersjön som WWF presenterade i augusti.

För mer information och anmälan till lanseringen av Climate Solvers 2010 vänligen kontakta:
Anna Snell, Trygg-Hansa. 070-168 26 11, anna.snell@trygghansa.se

Barbara Evaeus, WWF, 070-393 90 30

Läs mer på: www.climatesolver.org
Källor: Trygg-Hansa, WWF

Senaste nyheter