Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

KLM genomför världens längsta flygning med hållbart flygbränsle

http://www.klimatsmart.se/images/news/klm-fornybart250x197.jpg

En Airbus från KLM har genomfört världens hittills längsta flygning med förnybart bränsle. Flygningen genomfördes med en Airbus A330-200 och gick från Schipol-flygplatsen utanför Amsterdam till Aruba i Karibien, en flygtid på tio timmar. Bränslet bestod av flygfotogen med en 20-procentig inblandning av återvunnen matolja. Flygningen var den första i en serie 50 kommersiella långdistansflygningar med förnybart bränsle, som genomförs inom ramen för EU-projektet ITAKA (Initiative Towards sustAinable Kerosene for Aviation). Syftet med projektet är att påskynda kommersialiseringen av bioflyg¬bränsle i Europa genom att testa dess användning i befintliga system och i normal flygverksamhet i Europa tillsammans med KLM. Projektet har för avsikt att förena tillgång och efterfrågan genom att etablera relationer mellan råmaterialodlare och producenter, biobränsle-producenter, distributörer och flygbolag. Airbus bidrar i projektet bland annat genom att samla in data före, under och efter flygningarna (motorns bränslesystem, analys av motorprestanda, mm), för att få mer kunskap om effekterna av att använda icke-petroleumbaserade bränslen jämfört med traditionella bränslen. Airbus deltar också i flera andra stora europeiska projekt som bidrar till att minska miljöpåverkan av luftfart. Bland annat för ett gemensamt europeiskt luftrum (Single European Sky – SES), SESAR som har som mål att modernisera trafikledningen och Clean Sky, som ska påskynda utvecklingen av nya mer miljöeffektiva lösningar för flyget. För mer information gällande ITAKA-projektet: http://www.itaka-project.eu/nav/pages/about.aspx

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

KLM genomför världens längsta flygning med hållbart flygbränsle

2014-05-21
En Airbus från KLM har genomfört världens hittills längsta flygning med förnybart bränsle. Flygningen genomfördes med en Airbus A330-200 och gick från Schipol-flygplatsen utanför Amsterdam till Aruba i Karibien, en flygtid på tio timmar. Bränslet bestod av flygfotogen med en 20-procentig inblandning av återvunnen matolja.

Flygningen var den första i en serie 50 kommersiella långdistansflygningar med förnybart bränsle, som genomförs inom ramen för EU-projektet ITAKA (Initiative Towards sustAinable Kerosene for Aviation). Syftet med projektet är att påskynda kommersialiseringen av bioflyg¬bränsle i Europa genom att testa dess användning i befintliga system och i normal flygverksamhet i Europa tillsammans med KLM.

Projektet har för avsikt att förena tillgång och efterfrågan genom att etablera relationer mellan råmaterialodlare och producenter, biobränsle-producenter, distributörer och flygbolag.

Airbus bidrar i projektet bland annat genom att samla in data före, under och efter flygningarna (motorns bränslesystem, analys av motorprestanda, mm), för att få mer kunskap om effekterna av att använda icke-petroleumbaserade bränslen jämfört med traditionella bränslen.

Airbus deltar också i flera andra stora europeiska projekt som bidrar till att minska miljöpåverkan av luftfart. Bland annat för ett gemensamt europeiskt luftrum (Single European Sky – SES), SESAR som har som mål att modernisera trafikledningen och Clean Sky, som ska påskynda utvecklingen av nya mer miljöeffektiva lösningar för flyget.

För mer information gällande ITAKA-projektet: http://www.itaka-project.eu/nav/pages/about.aspx

Senaste nyheter