Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Emmas ekologiska affärsidé - urskogen och dess djur

http://www.klimatsmart.se/images/news/fj_llr_v_sn_.jpg

Emma Ebermark driver en ekologisk webbutik med barnkläder som inspireras av hennes omgivning i Lapplandsskogarna. Att ta del av naturen driver hennes skapande i företaget för att ge skogen något i gengäld. Emma Ebermarks företag Kläppi startar och slutar i naturen, företagets namn är samiska för unge. Hennes ekologiska e-butik Klappi.se är fylld med egendesignade barnkläder som inspirerats av naturen i Nilivaara där hon bor med sin egen familj. Nilivaara är en mindre by på 100-tal personer som lever nära den lappländska urskogen med närhet till Muddus nationalpark. Emma hämtar sin inspiration från den lokala naturen och ger tillbaka företagets överskott till flera svenska naturprojekt. Bland annat till WWF men Kläppis största satsning ligger i fjällrävsprojektet som Zoologiska intuitionen på Stockholms universitet driver. ”De djur som bor i Lappland är främsta inspirationen i min design och naturen ska såklart även tjäna på den företagsamhet jag driver kring djuren och dess hem”. Emma Ebermark, skapare av Kläppi.se. 2014 blev Kläppi officiell sponsor till fjällrävsprojektet, där forskare varje sommar arbetar med att hjälpa fjällräven. Extra roligt för Kläppi är att en fjällrävskull för första gången på 22 år flyttat tillbaka till Norrbotten. En obebodd lya utanför Kiruna som senast beboddes 1982, har blivit hem för en ny fjällrävsfamilj. Zoologiska institutet på Stockholms universitet har berättat om sommaren 2014 som ett klassiskt ökningsår, vilket är viktigt i Lemmel-cykeln. Året är därmed det viktigaste för rävarna som har tre gånger så hög överlevnadschans och blir den viktiga basen för ett nytt toppår 2015*. - Det bästa för mig är att uppmärksamma de djur som finns i min närhet genom design och samtidigt veta att designen kan bidra till djurens överlevnad i dess naturliga miljö. * Senaste toppåret för Fjällräven var 2011 då 65 fjällrävskullar levde i Sverige. Idag finns med säkerhet 50 kullar i Sverige. Det finns däremot fortfarande många utmaningar för djuren, rödräven är en konkurrent och i Borgafjäll lider fjällrävskullarna av skabb.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Emmas ekologiska affärsidé - urskogen och dess djur

2014-12-04
Fjällräven är utrotningshotad i Sverige.
Emma Ebermark driver en ekologisk webbutik med barnkläder som inspireras av hennes omgivning i Lapplandsskogarna. Att ta del av naturen driver hennes skapande i företaget för att ge skogen något i gengäld.

Emma Ebermarks företag Kläppi startar och slutar i naturen, företagets namn är samiska för unge. Hennes ekologiska e-butik Klappi.se är fylld med egendesignade barnkläder som inspirerats av naturen i Nilivaara där hon bor med sin egen familj. Nilivaara är en mindre by på 100-tal personer som lever nära den lappländska urskogen med närhet till Muddus nationalpark.

Emma hämtar sin inspiration från den lokala naturen och ger tillbaka företagets överskott till flera svenska naturprojekt. Bland annat till WWF men Kläppis största satsning ligger i fjällrävsprojektet som Zoologiska intuitionen på Stockholms universitet driver.

”De djur som bor i Lappland är främsta inspirationen i min design och naturen ska såklart även tjäna på den företagsamhet jag driver kring djuren och dess hem”.
Emma Ebermark, skapare av Kläppi.se.

2014 blev Kläppi officiell sponsor till fjällrävsprojektet, där forskare varje sommar arbetar med att hjälpa fjällräven. Extra roligt för Kläppi är att en fjällrävskull för första gången på 22 år flyttat tillbaka till Norrbotten. En obebodd lya utanför Kiruna som senast beboddes 1982, har blivit hem för en ny fjällrävsfamilj.

Zoologiska institutet på Stockholms universitet har berättat om sommaren 2014 som ett klassiskt ökningsår, vilket är viktigt i Lemmel-cykeln. Året är därmed det viktigaste för rävarna som har tre gånger så hög överlevnadschans och blir den viktiga basen för ett nytt toppår 2015*.

- Det bästa för mig är att uppmärksamma de djur som finns i min närhet genom design och samtidigt veta att designen kan bidra till djurens överlevnad i dess naturliga miljö.

* Senaste toppåret för Fjällräven var 2011 då 65 fjällrävskullar levde i Sverige. Idag finns med säkerhet 50 kullar i Sverige. Det finns däremot fortfarande många utmaningar för djuren, rödräven är en konkurrent och i Borgafjäll lider fjällrävskullarna av skabb.
Foto: Zoologiska institutionen Stockholms universitet

Senaste nyheter