Redaktör:
Jens Ljunggren
Elektriska vägar får 4 miljoner i stöd
2011-01-11
Energimyndigheten har beviljat fortsatt finansiering av projektet ”Elektriska vägar” med 4 miljoner kronor. I projektet ska en strömavtagare utvecklas som automatiskt kan ansluta och koppla ifrån elledningen under färd.
Att bygga upp ett system med elektriska vägar är inte i första hand ett tekniskt problem, utan mycket bygger på beprövad och standardiserad trådbussteknik, även om viss vidareutveckling krävs. Svenska Elvägars projekt ska utveckla en strömavtagare som automatiskt kan ansluta och koppla ifrån elledningen under färd i hastigheter upp till 80km/h, vilket är en grundförutsättning för att behålla lastbilens driftssäkerhet. Omkörningar, rondeller, broar och viadukter eller körning på en sträcka som inte är elektrifierad får inte bli hinder i trafiken utan ska kunna passeras lika enkelt som nu.
– Det räcker inte med enbart batteridrift för att elektrifiera tung trafik på väg. Mer forskning behövs inom området att leda elenergi till fordon under färd och tillsammans med det tidigare beslutade projektet "Slide In-teknik för kontinuerlig överföring av energi till elektriska fordon" kan detta projekt ge ny kunskap inom området, säger Ulf Jonson vid Energimyndigheten.
Projektet ”Elektriska vägar” utförs i samarbete med Trafikverket, Hägglunds BAE systems, Balfour Beatty, Elforsk, Mälardalens Högskola, Robotdalen, Scania och Volvo.
Under våren 2010 utförde Svenska Elvägar, på uppdrag av Vägverket och Energimyndigheten, en förstudie kring elektrifiering av tunga fordon. Studien visade på möjligheter till stora samhällsekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga vinster med elektrifiering av den tunga trafiken på svenska vägar.
Projektet genomförs inom ramen för programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). Det ekonomiska stödet från Energimyndigheten motsvarar 55 procent av den totala projektkostnaden på 7.3 miljoner kronor.
För mer information, kontakta:
Ulf Jonson, Energimyndigheten, 016-544 21 78
Anders Nordqvist, VD Svenska Elvägar AB, 070-377 91 60
Förstudien ”Elektriska vägar- elektrifiering av tung trafik” finns att ladda ner på www.elvag.se
Att bygga upp ett system med elektriska vägar är inte i första hand ett tekniskt problem, utan mycket bygger på beprövad och standardiserad trådbussteknik, även om viss vidareutveckling krävs. Svenska Elvägars projekt ska utveckla en strömavtagare som automatiskt kan ansluta och koppla ifrån elledningen under färd i hastigheter upp till 80km/h, vilket är en grundförutsättning för att behålla lastbilens driftssäkerhet. Omkörningar, rondeller, broar och viadukter eller körning på en sträcka som inte är elektrifierad får inte bli hinder i trafiken utan ska kunna passeras lika enkelt som nu.
– Det räcker inte med enbart batteridrift för att elektrifiera tung trafik på väg. Mer forskning behövs inom området att leda elenergi till fordon under färd och tillsammans med det tidigare beslutade projektet "Slide In-teknik för kontinuerlig överföring av energi till elektriska fordon" kan detta projekt ge ny kunskap inom området, säger Ulf Jonson vid Energimyndigheten.
Projektet ”Elektriska vägar” utförs i samarbete med Trafikverket, Hägglunds BAE systems, Balfour Beatty, Elforsk, Mälardalens Högskola, Robotdalen, Scania och Volvo.
Under våren 2010 utförde Svenska Elvägar, på uppdrag av Vägverket och Energimyndigheten, en förstudie kring elektrifiering av tunga fordon. Studien visade på möjligheter till stora samhällsekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga vinster med elektrifiering av den tunga trafiken på svenska vägar.
Projektet genomförs inom ramen för programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). Det ekonomiska stödet från Energimyndigheten motsvarar 55 procent av den totala projektkostnaden på 7.3 miljoner kronor.
För mer information, kontakta:
Ulf Jonson, Energimyndigheten, 016-544 21 78
Anders Nordqvist, VD Svenska Elvägar AB, 070-377 91 60
Förstudien ”Elektriska vägar- elektrifiering av tung trafik” finns att ladda ner på www.elvag.se
Källa: Energimyndigheten
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…