Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Örebro på väg mot en cykelstad för alla

http://www.klimatsmart.se/images/news/cyklister250x163.png

Örebro kommun har beviljats 360 000 kronor av Delegationen för hållbara städer för projektet "En cykelstad för alla". Sedan något år arbetar kommunen med en cykelplan som ska bidra till att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik från 46 till 60 procent från år 2010 till år 2020. I cykelplanen delas cykelnätet in i olika kategorier utefter vilken funktion en viss sträcka ska ha — arbetspendling, lokala förflyttningar och rekreation. En farhåga är dock att en alltför strikt kategorisering av cykelnätet är att nätet bara attraherar en viss grupp av cyklister och därför inte bidrar till att öka cyklandet i den utsträckning som motsvarar kommunens ambitioner. Med hjälp av stöd från Delegationen för hållbara städer kan vi göra omfattande undersökningar och analyser av vårt förslag till cykelnät. Till vår hjälp kommer vi att ha en nyligen utvecklad analysmetod. Metoden innebär bland annat att Örebros stadsrum karteras och värderas efter ett antal kriterier och sammanställs med hjälp av geografisk informationsteknik (GIS). Studien kompletteras med intervjuer och diskussioner med fokusgrupper och med fördjupade studier av några stråk. Analysen kommer att identifiera ett sammanhängande nät av huvudstråk med god framkomlighet men också alternativa stråk där andra kvaliteteter än hastighet och framkomlighet är viktiga. Dessa kvaliteter kan till exempel vara stadsliv, trygghet eller naturupplevelse. Genom att erbjuda en större mångfald av attraktiva cykelstråkskvaliteter kan vi göra cykelstaden tillgängligare för alla. Projektet kommer att pågå under 2012. För mer information, kontakta: Anders Norén, ansvarig trafikplanerare, Stadsbyggnad, 019-21 13 39.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Örebro på väg mot en cykelstad för alla

2011-12-14
Örebro kommun har beviljats 360 000 kronor av Delegationen för hållbara städer för projektet "En cykelstad för alla". Sedan något år arbetar kommunen med en cykelplan som ska bidra till att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik från 46 till 60 procent från år 2010 till år 2020. I cykelplanen delas cykelnätet in i olika kategorier utefter vilken funktion en viss sträcka ska ha — arbetspendling, lokala förflyttningar och rekreation. En farhåga är dock att en alltför strikt kategorisering av cykelnätet är att nätet bara attraherar en viss grupp av cyklister och därför inte bidrar till att öka cyklandet i den utsträckning som motsvarar kommunens ambitioner.

Med hjälp av stöd från Delegationen för hållbara städer kan vi göra omfattande undersökningar och analyser av vårt förslag till cykelnät. Till vår hjälp kommer vi att ha en nyligen utvecklad analysmetod. Metoden innebär bland annat att Örebros stadsrum karteras och värderas efter ett antal kriterier och sammanställs med hjälp av geografisk informationsteknik (GIS). Studien kompletteras med intervjuer och diskussioner med fokusgrupper och med fördjupade studier av några stråk.

Analysen kommer att identifiera ett sammanhängande nät av huvudstråk med god framkomlighet men också alternativa stråk där andra kvaliteteter än hastighet och framkomlighet är viktiga. Dessa kvaliteter kan till exempel vara stadsliv, trygghet eller naturupplevelse. Genom att erbjuda en större mångfald av attraktiva cykelstråkskvaliteter kan vi göra cykelstaden tillgängligare för alla.

Projektet kommer att pågå under 2012.

För mer information, kontakta:
Anders Norén, ansvarig trafikplanerare, Stadsbyggnad, 019-21 13 39.

- Läs mer om stödet och Delegationen för hållbara städer: www.hallbarastader.gov.se/

Senaste nyheter