Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Elbilsutmaningen i Västerås

http://www.klimatsmart.se/images/news/elbilsutmaningen.jpg

Västerås Klimatutmaning, där elbilsutmaningen ingår, går ut på att skapa ett gemensamt fungerande forum för organisationer och företag i Västerås att tillsammans utveckla sitt miljöarbete. Torsdagen den 20 maj samlade Elbilsutmaningen ett 50-tal aktörer till ett frukostmöte för att utreda hur de kan vara med och påverka och utveckla morgondagens elfordon och infrastruktur i Västerås. Under seminariet medverkade Sten Bergman från Elforsk som beskrev hur tillväxten inom elbilsbranschen kan tänkas påverka de framtida kraven och möjligheterna när det gäller distribution och infrastruktur. Dessutom lyfte han det försprång vi har i Sverige utifrån det elektrotekniska kunnandet som finns i landet. Olle Johansson projektsamordnare vid Power Circle berättade om utvecklingen inom elbilsområdet och om vikten av att kraftsamla för att de nya fordonen ska nå framgång. Han påpekade att det egentligen inte råder brist på elfordon utan snarare är orsaken till att inte fler bilar når ut på den svenska marknaden de höga priserna, något som kommer förändras när massproduktionen kommer igång på allvar. Representanter från initiativtagarna Västerås stad, ABB och Mälarenergi gav åhörarna bakgrunden till Elbilsutmaningen och gav dem en bild av hur de ser på utvecklingen inom området och vad det innebär såväl lokalt som regionalt. I december 2008 tillsatte Västerås stad en styrgrupp som fick uppdraget att tillsammans med det lokala näringslivet och det ideella föreningslivet organisera arbetet med Västerås Klimatutmaning. Våren 2009 beslutades om ett första projekt att samverka kring – Elbilsutmaningen. Elbilsutmaningen samverkar bland om frågor rörande elfordon och laddstationer samt övrig infrastruktur. En förstudie om elbilsinfrastrukturen i Västerås genomfördes och under våren 2010 levererades de första elbilarna till Västerås stad, Mälarenergi och ABB. Elbilsutmaningen har som huvudsyfte att sprida information och kunskap samt samordna kontaktytor inom främst områdena fordon och infrastruktur. Viktiga infrastrukturfrågor är bland annat uppbyggnad av laddstationer, anpassning av elnät och vägar. Dessutom samverkar aktörerna inom projektet för att underlätta, påverka och anpassa framtidens samhällsbyggnad i Västeråsområdet utifrån elbilen som fortskaffningsmedel. Västerås industriella historia är präglad av de företag som arbetat och arbetar med produktion och distribution inom bland annat områdena el och kraft. Det finns en förståelse men även en nyfikenhet inför utvecklingen inom området. I Västerås har de flesta invånarna korta sträckor till såväl arbete och affärscentrum som fritids- och strövområden. Det finns uppgifter på att hälften av alla bilresor i Sverige är under fem kilometer och ungefär 70 procent är under en mil. Elbilar skulle kunna täcka minst 80 procent av vårt behov av bilresor. Därför passar elbilarna utmärkt för de som i huvudsak använder bilen i stadstrafik. Det är Elbilsutmaningens uppfattning att elbilens utbredning i Västerås kommer att öka kraftigt de närmaste tio åren. För många företag kommer elbilen bli ett fullgott alternativ för korta centrala sträckor och den kommer att kunna ersätta den bensindrivna andra bilen i många hem. I takt med utvecklingen av batteriernas laddningskapacitet minskar även problemen med bilarnas räckvid. Några röster från de som medverkade vid seminariet den 20 maj 2010 i Västerås: - Vi tror att elfordon spelar en viktig roll i ett framtida hållbart samhälle säger Jonas Persson Nätmarknadschef vid Mälarenergi Elnät och projektledare för Elbilsutmaningen. För oss handlar det om att redan nu förbereda vårt elnät så att vi på ett smidigt sätt kan fasa in elbilarna och dess krav på laddkapacitet. Vår bedömning är att vi initialt kommer att klara oss med dagens elnät men på sikt kommer vissa justeringar säkerligen att behövas. Därför kommer samarbetet inom Elbilsutmaningen ge oss värdefulla kontakter och användbar information för vårt fortsatta arbete. -För oss är det självklart att arbeta aktivt med omställningen till mer miljövänliga lösningar för företag och privatpersoner i Västerås säger Linnea Viklund, Transportrådgivare Västerås stad. Vi tror att det är bra att man redan initialt funderar över vilka utmaningar men framför allt de möjligheter som elbilsutvecklingen innebär för en stad som Västerås. Det gör vi bland annat genom projektet Västerås Klimatutmaning, där Elbilsutmaningen är ett delprojekt. - Elfordon kommer att vara en naturlig del i ett hållbart samhälle, säger Lennart Swanström, projektledare för ABB Sveriges energisparprojekt. Elbilsutmaningen är ett sätt för oss att visa på möjligheter med elfordon och samtidigt presentera lösningar som möter de nya krav som uppstår, till exempel ett smartare och mer anpassat elnät och laddstationer. Inom ABB har vi en tradition av att kombinera den globala utvecklingen med det lokala engagemanget, och Elbilsutmaningen är ett bra exempel på det. -När väl massproduktionen av elfordon kommer igång kommer det att bli mycket billigare att köpa dem menar Olle Johansson, projektsamordnare vid Power Circle. Dessa kommer även bli billigare i drift och ställer inte samma krav på omvårdnad som dagens bilar. Men för att utvecklingen ska komma igång krävs det att några går före och driver utvecklingen. Någon måste våga ta på sig ledartröjan och här finns det stora möjligheter för Elbilsutmaningen att vara den kraften i Mälardalsregionen avslutar Olle Johansson. -Sverige har ett unikt försprång när det gäller laddinfrastruktur anser Sten Bergman, projektledare vid Elforsk. Några av våra styrkefaktorer är att vi har ett enormt kunnande inom elektroteknikområdet. Tack vare vårt kalla klimat har vi byggt upp ett robust elnät som innebär att vi står väl rustade för att snabbt kunna använda elfordon. Motorvärmare är en näst intill unik företeelse som är koncentrerad till oss här upp i norra Europa. Vi uppskattar att det finns fler än en halv miljon motorvärmaruttag på offentliga parkeringar, företagsparkeringar, samt mer än en miljon laddpunkter i hemmen som kan användas för att ladda elfordon.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Elbilsutmaningen i Västerås

2010-05-20
Västerås Klimatutmaning, där elbilsutmaningen ingår, går ut på att skapa ett gemensamt fungerande forum för organisationer och företag i Västerås att tillsammans utveckla sitt miljöarbete. Torsdagen den 20 maj samlade Elbilsutmaningen ett 50-tal aktörer till ett frukostmöte för att utreda hur de kan vara med och påverka och utveckla morgondagens elfordon och infrastruktur i Västerås.

Under seminariet medverkade Sten Bergman från Elforsk som beskrev hur tillväxten inom elbilsbranschen kan tänkas påverka de framtida kraven och möjligheterna när det gäller distribution och infrastruktur. Dessutom lyfte han det försprång vi har i Sverige utifrån det elektrotekniska kunnandet som finns i landet.

Olle Johansson projektsamordnare vid Power Circle berättade om utvecklingen inom elbilsområdet och om vikten av att kraftsamla för att de nya fordonen ska nå framgång. Han påpekade att det egentligen inte råder brist på elfordon utan snarare är orsaken till att inte fler bilar når ut på den svenska marknaden de höga priserna, något som kommer förändras när massproduktionen kommer igång på allvar.

Representanter från initiativtagarna Västerås stad, ABB och Mälarenergi gav åhörarna bakgrunden till Elbilsutmaningen och gav dem en bild av hur de ser på utvecklingen inom området och vad det innebär såväl lokalt som regionalt.

I december 2008 tillsatte Västerås stad en styrgrupp som fick uppdraget att tillsammans med det lokala näringslivet och det ideella föreningslivet organisera arbetet med Västerås Klimatutmaning. Våren 2009 beslutades om ett första projekt att samverka kring – Elbilsutmaningen. Elbilsutmaningen samverkar bland om frågor rörande elfordon och laddstationer samt övrig infrastruktur. En förstudie om elbilsinfrastrukturen i Västerås genomfördes och under våren 2010 levererades de första elbilarna till Västerås stad, Mälarenergi och ABB.

Elbilsutmaningen har som huvudsyfte att sprida information och kunskap samt samordna kontaktytor inom främst områdena fordon och infrastruktur. Viktiga infrastrukturfrågor är bland annat uppbyggnad av laddstationer, anpassning av elnät och vägar. Dessutom samverkar aktörerna inom projektet för att underlätta, påverka och anpassa framtidens samhällsbyggnad i Västeråsområdet utifrån elbilen som fortskaffningsmedel.

Västerås industriella historia är präglad av de företag som arbetat och arbetar med produktion och distribution inom bland annat områdena el och kraft. Det finns en förståelse men även en nyfikenhet inför utvecklingen inom området.

I Västerås har de flesta invånarna korta sträckor till såväl arbete och affärscentrum som fritids- och strövområden. Det finns uppgifter på att hälften av alla bilresor i Sverige är under fem kilometer och ungefär 70 procent är under en mil. Elbilar skulle kunna täcka minst 80 procent av vårt behov av bilresor. Därför passar elbilarna utmärkt för de som i huvudsak använder bilen i stadstrafik.

Det är Elbilsutmaningens uppfattning att elbilens utbredning i Västerås kommer att öka kraftigt de närmaste tio åren. För många företag kommer elbilen bli ett fullgott alternativ för korta centrala sträckor och den kommer att kunna ersätta den bensindrivna andra bilen i många hem. I takt med utvecklingen av batteriernas laddningskapacitet minskar även problemen med bilarnas räckvid.

Några röster från de som medverkade vid seminariet den 20 maj 2010 i Västerås:

- Vi tror att elfordon spelar en viktig roll i ett framtida hållbart samhälle säger Jonas Persson Nätmarknadschef vid Mälarenergi Elnät och projektledare för Elbilsutmaningen. För oss handlar det om att redan nu förbereda vårt elnät så att vi på ett smidigt sätt kan fasa in elbilarna och dess krav på laddkapacitet. Vår bedömning är att vi initialt kommer att klara oss med dagens elnät men på sikt kommer vissa justeringar säkerligen att behövas. Därför kommer samarbetet inom Elbilsutmaningen ge oss värdefulla kontakter och användbar information för vårt fortsatta arbete.

-För oss är det självklart att arbeta aktivt med omställningen till mer miljövänliga lösningar för företag och privatpersoner i Västerås säger Linnea Viklund, Transportrådgivare Västerås stad. Vi tror att det är bra att man redan initialt funderar över vilka utmaningar men framför allt de möjligheter som elbilsutvecklingen innebär för en stad som Västerås. Det gör vi bland annat genom projektet Västerås Klimatutmaning, där Elbilsutmaningen är ett delprojekt.

- Elfordon kommer att vara en naturlig del i ett hållbart samhälle, säger Lennart Swanström, projektledare för ABB Sveriges energisparprojekt. Elbilsutmaningen är ett sätt för oss att visa på möjligheter med elfordon och samtidigt presentera lösningar som möter de nya krav som uppstår, till exempel ett smartare och mer anpassat elnät och laddstationer. Inom ABB har vi en tradition av att kombinera den globala utvecklingen med det lokala engagemanget, och Elbilsutmaningen är ett bra exempel på det.

-När väl massproduktionen av elfordon kommer igång kommer det att bli mycket billigare att köpa dem menar Olle Johansson, projektsamordnare vid Power Circle. Dessa kommer även bli billigare i drift och ställer inte samma krav på omvårdnad som dagens bilar. Men för att utvecklingen ska komma igång krävs det att några går före och driver utvecklingen. Någon måste våga ta på sig ledartröjan och här finns det stora möjligheter för Elbilsutmaningen att vara den kraften i Mälardalsregionen avslutar Olle Johansson.

-Sverige har ett unikt försprång när det gäller laddinfrastruktur anser Sten Bergman, projektledare vid Elforsk. Några av våra styrkefaktorer är att vi har ett enormt kunnande inom elektroteknikområdet. Tack vare vårt kalla klimat har vi byggt upp ett robust elnät som innebär att vi står väl rustade för att snabbt kunna använda elfordon. Motorvärmare är en näst intill unik företeelse som är koncentrerad till oss här upp i norra Europa. Vi uppskattar att det finns fler än en halv miljon motorvärmaruttag på offentliga parkeringar, företagsparkeringar, samt mer än en miljon laddpunkter i hemmen som kan användas för att ladda elfordon.

För mer information kontakta:
Jonas Persson, Mälarenergi Elnät AB, projektledare för Elbilsutmaningen, 021- 39 53 40
Linnea Viklund, Västerås stad, transportrådgivare, 021-39 26 10
Lennart Swanström, ABB AB, Corporate Research, 021 - 32 30 73, www.abb.se
Olle Johansson, Power Circle, projektsamordnare, 070-791 29 62
Sten Bergman, Elforsk, projektledare, 073-506 71 81

Senaste nyheter