Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Färre transporter i Örebro för bättre miljö och säkerhet

http://www.klimatsmart.se/images/news/orebro-varutransport250x163.jpg

Att minska andelen tunga transporter till kommunens tillagningskök och andra verksamheter, är ett av målen med projektet samordnade varutransporter för färre transporter. Nu går Örebro kommun ut med en upphandling för att få till ett avtal med ett företag som kan sköta en omlastningscentral och transporterna ut till kommunens verksamheter. Planerad driftstart är 1 december i år. Projektet Samordnade varutransporter har pågått ett år med målen att få färre leveranser till kommunens verksamheter, minskade koldioxidutsläpp från transporterna och bättre trafiksäkerhet runt skolor och förskolor. – Det är ett viktigt strategiskt beslut för att stärka klimatarbetet och minska miljöpåverkan. Trafikmiljön runt förskolor och skolor blir säkrare och småföretagandet främjas, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd. – I förlängningen möjliggör samordningscentralen att även mindre aktörer på marknaden kan delta vid upphandlingen av till exempel livsmedel, vilket ger förbättrad matsäkerhet och starkare näringsliv. Dessutom kan vi få människor som står långt från arbetsmarknaden i jobb genom att ställa sociala krav vid upphandlingen av själva omlastningscentralen, säger Björn Sundin (S) kommunalråd. Stor skillnad för verksamheter med många leveranser: Inom organisationen Örebro kommun finns cirka 650 leveransadresser. – För de som har en leverans per vecka kommer skillnaden inte att vara så stor, men för till exempel de större tillagningsköken, som kan ha flera leveranser varje dag, blir skillnaden desto större säger Markus Liljenroth, projektledare. De kommunala verksamheterna kommer också att kunna planera sitt arbete bättre. – Man vet på ett ungefär vilken tid på dagen varutransporterna kommer. Då har man också bättre möjlighet att vara extra uppmärksam på trafiken runt skolor och förskolor, säger Markus. Samordning i december: Under projekttiden har man försökt kartlägga alla leveransadresser i Örebro kommun. – Framför allt för livsmedel har vi också tagit fram antal leveranser och volymer per vecka. De uppgifterna är basen för hela uppdraget, säger Markus. I förfrågningsunderlaget till företag som vill lämna anbud och vill sköta omlastningscentralen och transporterna till verksamheterna, ställs bland annat sociala krav på praktikplatser för långtidsarbetslösa, som senare ska kunna erbjudas anställning. Planen är att upphandlingen ska vara klar i slutet på juni och att samordningen av varutransporterna börjar fungera 1 december.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Färre transporter i Örebro för bättre miljö och säkerhet

2015-03-26
Att minska andelen tunga transporter till kommunens tillagningskök och andra verksamheter, är ett av målen med projektet samordnade varutransporter för färre transporter.

Nu går Örebro kommun ut med en upphandling för att få till ett avtal med ett företag som kan sköta en omlastningscentral och transporterna ut till kommunens verksamheter. Planerad driftstart är 1 december i år.

Projektet Samordnade varutransporter har pågått ett år med målen att få färre leveranser till kommunens verksamheter, minskade koldioxidutsläpp från transporterna och bättre trafiksäkerhet runt skolor och förskolor.

– Det är ett viktigt strategiskt beslut för att stärka klimatarbetet och minska miljöpåverkan. Trafikmiljön runt förskolor och skolor blir säkrare och småföretagandet främjas, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

– I förlängningen möjliggör samordningscentralen att även mindre aktörer på marknaden kan delta vid upphandlingen av till exempel livsmedel, vilket ger förbättrad matsäkerhet och starkare näringsliv.

Dessutom kan vi få människor som står långt från arbetsmarknaden i jobb genom att ställa sociala krav vid upphandlingen av själva omlastningscentralen, säger Björn Sundin (S) kommunalråd.

Stor skillnad för verksamheter med många leveranser:

Inom organisationen Örebro kommun finns cirka 650 leveransadresser.

– För de som har en leverans per vecka kommer skillnaden inte att vara så stor, men för till exempel de större tillagningsköken, som kan ha flera leveranser varje dag, blir skillnaden desto större säger Markus Liljenroth, projektledare.

De kommunala verksamheterna kommer också att kunna planera sitt arbete bättre.

– Man vet på ett ungefär vilken tid på dagen varutransporterna kommer. Då har man också bättre möjlighet att vara extra uppmärksam på trafiken runt skolor och förskolor, säger Markus.

Samordning i december:

Under projekttiden har man försökt kartlägga alla leveransadresser i Örebro kommun.

– Framför allt för livsmedel har vi också tagit fram antal leveranser och volymer per vecka. De uppgifterna är basen för hela uppdraget, säger Markus.

I förfrågningsunderlaget till företag som vill lämna anbud och vill sköta omlastningscentralen och transporterna till verksamheterna, ställs bland annat sociala krav på praktikplatser för långtidsarbetslösa, som senare ska kunna erbjudas anställning.

Planen är att upphandlingen ska vara klar i slutet på juni och att samordningen av varutransporterna börjar fungera 1 december.

Senaste nyheter