Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Branschregler för grön marknadsföring

http://www.klimatsmart.se/images/news/lars_jonsson.png

Förra veckan meddelade Marknadsdomstolen sitt beslut om marknadsföring från Mercedes-Benz, där bilar påståtts vara "bra för miljön". Men medan bilbranschen har bättrat sig är andra branscher i skriande behov av att rensa i sin marknadsföring, anser Lars Jonsson (Yttra), expert på miljökommunikation. Sedan Mercedes-Benz annonser publicerades 2008 har bilbranschen i Sverige skapat en policy för hur marknadsföring kring miljö får se ut. "Fler branscher borde göra detsamma. I dag har exempelvis energibranschen klippkort hos KO för sin marknadsföring", säger Lars Jonsson, expert på miljökommunikation. Bråket om bilbranschens sätt att marknadsföra framsteg på miljöområdet har pågått under flera år. En rad bilmärken har använt argument som "snål och miljövänlig", "gynnar miljön" och "äntligen en miljövänlig bil". Men Marknadsdomstolen har slagit fast att en bil aldrig kan vara bra för miljön. Men efter tidigare utslag beslutade sig branschorganisationen för att skapa en sorts uppförandekod, en policy, för miljöannonseringen. Lars Jonsson, som varit inkallad som sakkunnig i fallet med Mercedes-Benz, arbetade som rådgivare åt Bil Sweden. "Bilbranschen har gått i täten i den här frågan. När vi gjorde en analys i vintras kunde vi direkt se att marknadsföringen stramats upp. Fallet med Mercedes-Benz får ses som ett eko från det förflutna".

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Senaste nyheter