Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bokrecension - GREEN, gröna smaker för barnfamiljen

Att få barn och ungdomar att äta grönsaker kan vara en stor utmaning, något säkert många av er har erfarenhet av. Att som förälder dessutom komma på varierande och nyttiga maträtter till vardags är, om möjligt, en ännu större utmaning. Lite hjälp på vägen brukar därför välkomnas med öppna armar. Vi har fått möjligheten av recensera en ny kokbok som fokuserar på lättlagad och barnvänlig grön mat. Boken är tänkt för dig som vill kunna laga enkel, god och sund grönt mat till din familj. Författaren heter Johanna Karlén Ståhl och är diplomerad kost- och näringsrådgivare. Hon har själv varit vego sedan 1996. Vilken snygg bok! Det var nog det första som slog oss. Den är prydd med en massa färgglada och härliga bilder, vilket vi tycker är trevligt. Men kanske är själva innehållet det viktigaste ändå. Boken är uppdelad i olika områden, exempelvis ”Frukost”, ”Efterrätter”, ”Baka” osv. Med andra ord finns det minst ett recept för varje tillfälle. Det vi gillar allra mest är att Johanna bjuder på så mycket personlighet i texterna Det känns mer som en liten hjälpande vän än en kokbok. Recepten är till stor del nyttiga alternativ till ganska ”vanliga” rätter. Tack vare det tror vi att maten går hem hos de allra minsta i familjen. Ett stort plus för väldigt enkla och lättlästa recept med inte allt för krångliga ingredienser. Vi rekommenderar boken till dig som kanske inte lagar mycket vegetariskt idag, men som vill lära dig mer.

NYHETSBREV

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

2013-06-11
Att få barn och ungdomar att äta grönsaker kan vara en stor utmaning, något säkert många av er har erfarenhet av. Att som förälder dessutom komma på varierande och nyttiga maträtter till vardags är, om möjligt, en ännu större utmaning. Lite hjälp på vägen brukar därför välkomnas med öppna armar. Vi har fått möjligheten av recensera en ny kokbok som fokuserar på lättlagad och barnvänlig grön mat.

Boken är tänkt för dig som vill kunna laga enkel, god och sund grönt mat till din familj. Författaren heter Johanna Karlén Ståhl och är diplomerad kost- och näringsrådgivare. Hon har själv varit vego sedan 1996.

Vilken snygg bok! Det var nog det första som slog oss. Den är prydd med en massa färgglada och härliga bilder, vilket vi tycker är trevligt. Men kanske är själva innehållet det viktigaste ändå. Boken är uppdelad i olika områden, exempelvis ”Frukost”, ”Efterrätter”, ”Baka” osv. Med andra ord finns det minst ett recept för varje tillfälle. Det vi gillar allra mest är att Johanna bjuder på så mycket personlighet i texterna Det känns mer som en liten hjälpande vän än en kokbok. Recepten är till stor del nyttiga alternativ till ganska ”vanliga” rätter. Tack vare det tror vi att maten går hem hos de allra minsta i familjen. Ett stort plus för väldigt enkla och lättlästa recept med inte allt för krångliga ingredienser. Vi rekommenderar boken till dig som kanske inte lagar mycket vegetariskt idag, men som vill lära dig mer.

Senaste nyheter