Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bixia säljer miljövänlig el i butik

http://www.klimatsmart.se/images/news/bixia200x46.jpeg

Som första elbolag öppnar nu Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. Den första butiken öppnar den 25 oktober i IKANO-köpcentrum i Linköping. – Vi är först ut att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Butiken i Linköping är startskottet för en riksomfattande etablering, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia. Initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Efter två års förberedelser och planering lanserar nu Bixia den första butiken i det som ska bli en riksomfattande etablering och blir därmed det första elbolag som möter sina kunder på kundens villkor. – Vi vill finnas där våra kunder finns och träffa dem på riktigt. Sedan länge har vi haft som strategi att vara nära våra kunder med våra många lokala kontor. Med butiksetableringen har vi möjlighet att skapa personliga kontakter och ge kunderna möjlighet att kombinera sina ärenden, säger Joakim. Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet. – Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknaden med dess priser och avtalsmodeller som komplicerad. Dessutom är det flera som drar sig för att ringa kundtjänster som kan ha telefonköer. Då kan det vara lättare att komma in i en butik där man kan få svar på sina frågor direkt, säger Joakim. Eftersom detaljhandelsförsäljning är någonting nytt inom elbranschen har Bixia rekryterat sakkunniga från väletablerade kedjor för att driva lanseringen. – Retail är någonting helt nytt i vår bransch och då är det självklart mycket ny kunskap som behövs. Vi är glada över att ha lyckats rekrytera några riktigt vassa medarbetare med lång erfarenhet inom detaljhandeln, säger Joakim. För Bixia, som är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och den aktör i Norden som köper in störst andel närproducerad förnybar el, finns det två bra sätt att minska negativ klimatpåverkan - att bygga ut den förnybara energiproduktionen och att helt enkelt använda mindre el. – I butikerna säljer vi självklart bara el från förnybar kraftproduktion. Dessutom säljer vi solceller och andra energibesparingsprodukter redan idag som vi nu får möjlighet att erbjuda direkt till kunderna i våra butiker, säger Joakim. För mer information, kontakta: Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48 Anna Fjellner, Bixia AB, 076-828 58 11.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Bixia säljer miljövänlig el i butik

2012-08-30
Som första elbolag öppnar nu Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. Den första butiken öppnar den 25 oktober i IKANO-köpcentrum i Linköping.

– Vi är först ut att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Butiken i Linköping är startskottet för en riksomfattande etablering, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Efter två års förberedelser och planering lanserar nu Bixia den första butiken i det som ska bli en riksomfattande etablering och blir därmed det första elbolag som möter sina kunder på kundens villkor.

– Vi vill finnas där våra kunder finns och träffa dem på riktigt. Sedan länge har vi haft som strategi att vara nära våra kunder med våra många lokala kontor. Med butiksetableringen har vi möjlighet att skapa personliga kontakter och ge kunderna möjlighet att kombinera sina ärenden, säger Joakim.

Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet.

– Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknaden med dess priser och avtalsmodeller som komplicerad. Dessutom är det flera som drar sig för att ringa kundtjänster som kan ha telefonköer. Då kan det vara lättare att komma in i en butik där man kan få svar på sina frågor direkt, säger Joakim.

Eftersom detaljhandelsförsäljning är någonting nytt inom elbranschen har Bixia rekryterat sakkunniga från väletablerade kedjor för att driva lanseringen.

– Retail är någonting helt nytt i vår bransch och då är det självklart mycket ny kunskap som behövs. Vi är glada över att ha lyckats rekrytera några riktigt vassa medarbetare med lång erfarenhet inom detaljhandeln, säger Joakim.

För Bixia, som är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och den aktör i Norden som köper in störst andel närproducerad förnybar el, finns det två bra sätt att minska negativ klimatpåverkan - att bygga ut den förnybara energiproduktionen och att helt enkelt använda mindre el.

– I butikerna säljer vi självklart bara el från förnybar kraftproduktion. Dessutom säljer vi solceller och andra energibesparingsprodukter redan idag som vi nu får möjlighet att erbjuda direkt till kunderna i våra butiker, säger Joakim.

För mer information, kontakta:
Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, Bixia AB, 076-828 58 11.
Källa: Bixia

Senaste nyheter